4 ? ang. ftp problemer
Fra : news text

Dato : 06-04-03 11:33

Jeg er ved at få lange hår et vist sted pga. ftp problemer..... Håber derfor
at en eller anden kan hjælpe med flg.:

Jeg har et lille netværk (stue pc + server) på min adsl med fast ip. Jeg
bruger d-link 604 router hvor jeg med virtual server har tildelt port 20+21
til min server-pc. Min ftp-server kører lige nu bulletproff 2.15 på win98.

Mit problem er, at når jeg modtager et upload fra en eller anden, går
uploadet i stå efter nogle minutter. Hvis jeg så har enablet time-out,
bliver de også smidt af pga. dette. Jeg har prøvet med bulletproff, guild
ftp og serv U med samme resultat.

1. Skal der i Multiple IP settings være flueben i passive mode ?
2. Er det min globale ip der skal indtastes, hvis du har svaret ja til nr. 1
?
3. Skal brugerne der logger på min ftp logge på i passive mode?
4. Er der et eller andet jeg har overset ?

På forhånd tak for enhver hjælp.

Fra : jens

Dato : 06-04-03 16:47

"news text" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
> 3. Skal brugerne der logger på min ftp logge på i passive mode?
> 4. Er der et eller andet jeg har overset ?

Brugerne _skal_ køre aktivt når der er en router imellem nettet og ftpèn

mvh Jens

Fra : news text

Dato : 06-04-03 16:59

> Brugerne _skal_ køre aktivt når der er en router imellem nettet og ftpèn

Tak for dit svar.

Men jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med ´køre aktivt´

Jeg er med på at trafikken skal glide for ikke at der opstår time-out. Det
er jo det der er ploblemet - at det pludselig ikke kører...

Men hvad mener du med ´køre aktivt´ - er det en setting? Og hvorfor er der
forskel på om der er en router mellem nettet og ftp´en.

Eller er der noget jeg kan gøre for at det kommer til at køre aktivt?

mvh. Søren

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-04-03 17:53

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>20+21

>1
>>
>Brugerne _skal_ køre aktivt når der er en router imellem nettet og ftpèn

Det kommer an på hvad ruteren kan og ikke kan - jeg ved ikke om
D-Linken kan klare passiv-mode ftp.

Hvis der er et problem med valget mellem aktiv eller passiv mode, så
vil det vise sig ved at man slet ikke kan overføre filer. Så jeg kan
dårligt forestille mig at en upload der går i stå efter nogen tid, har
noget at gøre med valget mellem passiv eller aktiv mode.

Når der overføres en fil med ftp foregår selve datatransmissionen over
en separat tcp-forbindelse, og imens er kontrolforbindelsen (den der
sendes kommandoer gennem) tavs.

Man kan derfor godt forestille sig en ruter der dræber
kontrolforbindelsen fordi den ikke har set trafik på den i et godt
stykke tid. Men jeg ville forvente at det drejede sig om ganske lang
tid (hvad er "nogle minutter" lidt mere præcist?), og de
(Unix-baserede) ftp-servere jeg har erfaring med, har ikke bekymret
sig om det før filoverførslen var færdig (dvs. man fik en
fejlmeddelelse, men først efter at overførslen faktisk var gået godt).

Det er ikke bare helt banalt en disk der løber fuld? - eller en
maksimumsstørrelse for upload som er konfigureret et eller andet sted
i serveren?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : news text

Dato : 06-04-03 18:36

> [...]
> stykke tid. Men jeg ville forvente at det drejede sig om ganske lang
> tid (hvad er "nogle minutter" lidt mere præcist?),

Nogle minutter er i denne sammenhæng mellem 10 og 45 minutter.

Jeg har selv haft den tanke, at det var ftp-serveren der dræber en tavs
linie.
Men jeg har ikke tænkt på, at det er routeren der dræber - kan den overhoved
det?

Mht. ftp-serveren har jeg også prøvet ikke at have time-out ved døde
linier - men lige lidt har det hjulpet.

> Det er ikke bare helt banalt en disk der løber fuld? - eller en
> maksimumsstørrelse for upload som er konfigureret et eller andet sted
> i serveren?

Nej, desværre.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-04-03 20:13

"news text" <ingen@invalid.dk> wrote:

>Men jeg har ikke tænkt på, at det er routeren der dræber - kan den overhoved
>det?

Ja, hvis den laver adresseoversættelse (NAT), og det gør den jo nok.
Så har den nemlig en tabel over aktive forbindelser som den skal bruge
for at kunne sende pakker udefra ind til den rigtige maskine på
indersiden.

For at den tabel ikke bare skal vokse i det uendelige når forbindelser
sommetider dør uden at blive lukket pænt ned, er der en timeout. Når
ruteren i et passende stykke tid ikke har set en pakke på en
forbindelse, så gætter den på at forbindelsen nok er død selvom den
ikke har set en pæn nedlukning af den, og fjerner den fra tabellen.

Derefter slipper pakker på den forbindelse ikke ind udefra - men hvis
der kommer en pakke indefra og ud, kommer den måske (afhængigt af
præcis hvordan ruteren er lavet) ind i tabellen igen, hvorefter
forbindelsen atter er i live. Da det svjv er serveren der først siger
noget på kontrolforbindelsen når en overførsel er slut, kunne man
egentlig håbe at det ikke ville være noget problem i praksis når
ruteren står i serverenden af forbindelsen.

Jeg ved ikke om man overhovedet kan tale om "normale" værdier for
disse rutertimeouts. I de første NAT-implementationer i Linux (indtil
for 2-3 år siden) kunne den konfigureres og var normalt svjh 15
minutter. Men i en moderne Linux er den 5 døgn. Jeg kan slet ikke
levere et gæt på hvad den er i en D-Link-ruter.

Problemet kan også tænkes at være en lignende mekanisme i en evt.
ruter i klientenden af forbindelsen.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 06-04-03 23:44

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dårligt forestille mig at en upload der går i stå efter nogen tid, har
> noget at gøre med valget mellem passiv eller aktiv mode.

Det er set på min ftp før.......
Det løste sig da klieneterne blev sat på active mode.

Hvorfor eller hvordan aner jeg ikke, men det har jo nok noget med antallet
af conections en di604 kan klare og et timeout for døde forbindelser.

Jeg ved en DI604 er nem at kvæle hvis den får fuld trafik på de 4 porte.
Den går simpelthen i sort og skal slukkes og tændes for at vågne op igen.

mvh Jens
Ps: i flash fxp er det F4 og "use pasive mode" fjern # og v.............

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-04-03 20:14

"news text" <ingen@invalid.dk> wrote:

>Mit problem er, at når jeg modtager et upload fra en eller anden, går
>uploadet i stå efter nogle minutter.

Er det kun upload og ikke download? Det lyder egentlig underligt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : news text

Dato : 06-04-03 21:47

> Er det kun upload og ikke download? Det lyder egentlig underligt.

nej - det er mig der er upræcis. Det forekommer selvfølgelig både up and
down.

Det er bare fordi jeg har haft et 2.5 GB upload ´kørende´ i en uges tid
at det var det jeg lige havde inde på nethinden.

Jeg må prøve at rode min config af min router grundigt igennem og se om det
er den der smider mig af.

Takker for hjælpen

Fra : news text

Dato : 06-04-03 22:03

Jeg tjekkede lige min router...

Til min store overraskelse stod den til dynamisk ip i stedet for statisk
ip... (og jeg har statisk ip)

Dvs. at routeren 1 gang i timen lavede en renew af ipconfig....

Gu´ ved om hele problemet ikke har noget med det at gøre

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-04-03 22:29

"news text" <ingen@invalid.dk> wrote:

>Jeg tjekkede lige min router...
>
>Til min store overraskelse stod den til dynamisk ip i stedet for statisk
>ip... (og jeg har statisk ip)

Hvis det er en TDC dhcp-baseret ADSL (og det er det jo nok, da du
poster fra sådan én), så skal den faktisk stå til dynamisk: hvis du
ikke fornyer IP-adressen fra TDC's dhcp-server jævnligt, så holder
forbindelsen så vidt jeg forstår op med at virke.

Det "statiske" er bare at dhcp-serveren altid giver den samme adresse.

Det burde ikke være noget problem.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : news text

Dato : 07-04-03 18:46

> [...]
> ikke fornyer IP-adressen fra TDC's dhcp-server jævnligt, så holder
> forbindelsen så vidt jeg forstår op med at virke.

Rigtigt. Og det har heller ikke løst problemet.

TDC bekræfter i deres hotline også, at den skal stå på dynamisk.

øv øv øv - jeg er stadig på bar bund!