renovation?
Fra : Battlefield´s

Dato : 06-04-03 10:27

Hej
Vi er jo flyttet i hus og nu er jeg kommet i tvivl om jeg må smide
kattegruset, som hos os er træpiller (som brugt ligner det mest savsmuld) i
skraldespanden med grønt låg (den som er beregnet til grøntsagsrester og
kaffefiltre f.eks). Jeg er ikke helt inde i den form for renovation.
Er der nogle der ved det?
Hilsen Vibeke

---

Fra : hansen

Dato : 06-04-03 10:42

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skraldespanden med grønt låg (den som er beregnet til grøntsagsrester og
> kaffefiltre f.eks). Jeg er ikke helt inde i den form for renovation.

Hej Vibeke
Grunden til at man sorterer affald på den måde er vel at det grønne affald
skal bruges til kompostering. Jeg har tjekket på nettet, og kattegrus står
på listen over de ting, der ikke må bruges til kompost.
Renovationsselskaberne beder også om, at når man tømmer kattebakke skal
gruset ned i en lukket pose, ellers må de gerne undlade at tømme din
skraldespand.

Lise

Fra : Niels Peter

Dato : 06-04-03 10:42

Battlefield´s wrote:
> [...]
> savsmuld) i skraldespanden med grønt låg (den som er beregnet til
> grøntsagsrester og kaffefiltre f.eks). Jeg er ikke helt inde i den

Jeg ville ringe og spørge kommunen; umiddelbart skulle man jo tro, det
hele, både savsmuldet og det, kattene har gjort ved det, gik under
organisk materiale.
Men de enkelte kommuner har meget forskellige regler for, hvad de vil
have i de grønne spande, så jeg synes, du skulle forhøre dig.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-04-03 17:33

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

umiddelbart skulle man jo tro, det
> hele, både savsmuldet og det, kattene har gjort ved det, gik under
> organisk materiale.

Det er ganske rigtigt organisk, men når det ikke skal i komposten, skyldes
det risikoen for toxoplasmose. Katteafføring i forbindelse med
grøntsagsdyrkning er ikke så smart

Mvh. Else.

Fra : Niels Peter

Dato : 06-04-03 19:06

Else Gyldenkærne wrote:
> [...]
>
> Det er ganske rigtigt organisk, men når det ikke skal i komposten,
> skyldes det risikoen for toxoplasmose. Katteafføring i forbindelse med

Det synes jeg egentlig er lidt pjattet, eftersom lægerne påstår, det
største smittetryk kommer fra det kød, vi spiser. Og bøfresterne må vel
gerne komme med?

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-04-03 19:11

On Sun, 6 Apr 2003 20:05:34 +0200, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Det synes jeg egentlig er lidt pjattet, eftersom lægerne påstår, det
>største smittetryk kommer fra det kød, vi spiser. Og bøfresterne må vel
>gerne komme med?

   Så vidt jeg ved må man ikke komme kødrester i komposten ....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-04-03 19:15

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved må man ikke komme kødrester i komposten ....

Det kommer an på, om der komposteres i et lukket system. I hjemmekompost må
man ikke komme kød og heller ikke brød eller tilberedte grøntsager, fordi
det kan tiltrække rotter. Men mange kommuner har lukkede anlæg, hvor man må
putte alt organisk i. Men jeg er stadig ikke sikker på, at
toxoplasmose-smitte fra katteafføring slås ihjel ved komposteringen.

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 06-04-03 19:23

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved må man ikke komme kødrester i komposten ....

Det grønne affald bliver heller ikke nødvendigvis brugt til kompost. I Århus
ryger det i et biogasanlæg, og derfor må der gerne kommes kød i. Kattsand må
dog ikke kommes i de grønne poser - tror dog, det har noget med sandet at
gøre og ikke kattens efterladenskaber.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Dan Mortensen

Dato : 06-04-03 19:46

Katrine Nederby wrote:
> [...]
> i. Kattsand må dog ikke kommes i de grønne poser - tror dog, det har
> noget med sandet at gøre og ikke kattens efterladenskaber.

Det tror jeg du har ret i da de skriver at hø fra kaniner og hamstere o.l.
inkl indhold gerne må komme i de grønne poser.

/DM
DK Sollok
http://www.sollok.dk/katte

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-04-03 20:09

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg du har ret i da de skriver at hø fra kaniner og hamstere o.l.
> inkl indhold gerne må komme i de grønne poser.

Jamen det må skam også gerne kommes i hjemmekomposten, der ryger i
køkkenhaven

Mvh. Else.

Fra : Elwarth

Dato : 06-04-03 12:06

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en > Hej
> [...]
> skraldespanden med grønt låg (den som er beregnet til grøntsagsrester og

Hej Vibeke
Det er meget forskelligt fra kommune til kommune, så spørg på
kommunekontoret. De har sikkert en folder om, hvad der skal hvorhen, det
tager jo lidt tid at vænne sig til. Her i Jelling (og Vejle) kommune skal
kattegrus i den grønne pose.

Venligst
Dorthe