MS Windows
briani 27239
Swap fil på andet drev i Win XP pro.
Fra : René Nielsen

Dato : 06-04-03 09:34

Hej NG,
Jeg kører XP pro på en ATA 100 HDD og A7V mobo med 640 MB ram. Min HDD er
tilsluttet ATA 100 ctrl som primær master. Kører perfekt. Mit spm. er, at
jeg har læst i en artikel i AOD, at man kan gøre XP hurtigere ved at flytte
swapfilen (sidefilen?) til et andet FYSISK drev - ikke en partition på samme
drev som XP. Nu er det så heldigt, at jeg har en ATA 66 HDD i overskud. Vil
jeg vinde noget i hastighed ved at tilslutte denne den SEKUNDÆRE ATA 100
ctrl., som sekundær master, og køre swapfilen herfra? Det jeg tænker på er,
at mit C drev kører jo ATA 100... Diskene kommer altså til at køre på hver
sit kabel, og hver sin ctrl.
Jeg vil høre om der er nogen i NG der har erfaring med dette, inden jeg
investerer i ATA 66/100 kabel og monteringsramme...
På forhånd tak.
MVH: René

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 14:07

René Nielsen skrev:

>Jeg vil høre om der er nogen i NG der har erfaring med dette, inden jeg
>investerer i ATA 66/100 kabel og monteringsramme...

Jeg har aldrig målt på hastighedsgevinsten. Jeg ville næppe bruge
penge på at få flyttet swapfilen over på en anden harddisk. Men
det giver en lille forøgelse af hastigheden. Jeg benyttede
fidusen på min P233. Jeg tror at nye diske er så hurtige at det
knap kan mærkes. Desuden har man i dag som regel så meget ram at
swapfilen bliver af sekundær betydning.

--
Bertel

Fra : René Nielsen

Dato : 06-04-03 22:50

Jeg tror du har ret. Et eller andet sted på nettet læste jeg, at hastigheden
på HDD (66/100/133) ikke skulle være mærkbar, forstået på den måde, at der
er andre steder i systemet hvor pengene hellere skal ofres. Det var faktisk
dit svar der fik mig til at "surfe" efter tests på HDD.
Tusind tak for et godt svar.
MVH: René