Alive - (store spoilers)
Fra : -V-

Dato : 06-04-03 02:36

Natfilmfestival.
Palladium.
Åbenbart en praktikant som operatør.
4 afbrydelser, dele af filmen uden lyd - skandaløst.

Selve filmen:
Hold da kæft for en gang lort.

Plot: en gut, som har dræbt sin kæreste og hendes 6 voldtægtsmænd henrettes,
men overlever, og bliver lukket inde sammen med en kvindemorder. De er en
del af et eksperiment, som går ud på at fremprovokere størst muligt
dræberlyst, fordi de så kan agere vært for en ekstraterristriel parasit, som
har besat en pige. Denne pige er søster til en af videnskabsfolkene, som
overvåger dem. Disse bliver selv overvåget af et hemmeligt sikkerhedspoliti,
som vil bruge den besatte person, som et slags supervåben, fordi det giver
overnaturlige kræfter at være besat. Ulempen skulle være, at man mister sin
selvstændige personlighed.
Eksperimentet lykkes; han bliver besat, videnskabsfolkene bliver stort set
udryddet af de onde sikkerhedsfolk, men den besatte person tæver alle
soldaterne. Det havde chefen selvfølgelig regnet ud, så han hidkalder en
anden besat (som er blevet klonet og gjort til 'Den Perfekte Dræber'), og så
skal der ellers slås på tæven.
Vores mand vinder selvfølgelig og er nu den glade ejer af begges kraft.
Alt imens er den tidligere besatte pige blevet normal, hun og hendes søster
kigger på den formidable kamp og appelerer til heltens menneskelige side om
at udrydde ondskaben.
Helten vil ikke lade pigen overtage parasitten, fordi hun derved vil skulle
dræbe sig selv (hvad hun selv ønsker), og skyder istedet knoppen af sig selv
og får i samme øjeblik aflad for sin skyldfølelse overfor kæresten, som han
jo dræbte af skam over hendes voldtægt.
End of story.

Først og fremmest ved den overhovedet ikke hvad den vil være.
Der er lidt gyser, lidt nævekamp á la Matrix, lidt komedie, lidt
eksistentielle spørgsmål, lidt monsterfilm, lidt kloning - kort sagt en
værre rodebutik.

Der er overhovedet ingen rød tråd gennem filmen, og man sidder og tænker på
om instruktøren mon er blevet forvirret over de mange muligheder, som
indespærringen af to tilsyneladende ruskende sindssyge mordere kunne have
givet.

Men nej. Intet lykkedes, imho. I slutningen af filmen sad man bare og håbede
på at han ville poppe en cap i de to tøser, og så gå ud og spolere resten af
verden med sine nye kræfter.

Stor skuffelse.
Måske lader jeg bare min irritation over biografen gå ud over filmen?

-V-

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 06-04-03 02:52

> Selve filmen:
> Hold da kæft for en gang lort.

Jeg er DYBT, DYBT, DYBT uenig... Og jeg mener 100% at det er biograf
operatørens forbandede skyld, og at du har misset plot points pga det pis
ligesom jeg selv har...idioten har sikkert siddet og sovet, FUCK det er
fandeme for dårligt, men jeg er dybt uenig alligevel.

Jeg fandt filmen interessant idet at ligesom jeg troede jeg havde regnet ud
hvad det var der skulle ske nu, så skete der noget andet.. elsker
overraskelser... og plottets uendelige udblomstren fascinerede mig. Det var
dejligt at se en film, hvor man ikke kan sidde og gætte hvad der sker om 5
minutter, ligesom 99% af amerikanske film (imo).

Jeg fandt actiondelene fede, og de visuelle effekter var rene og coolt
udførte..

selve konceptet med en mand der bliver infesteret med en "sjæl" af et
dyr\rumvæsen, og derfor får mega superkræfter, der til sidst vil æde ham op
indefra, er fandeme stof nok til en TV-Serie... synd de kun har lavet den
her film, og at han slår sig selv ihjel til sidst..

Nå, men jeg er dybt uenig =)

HC
-der fandeme skal ha' set Versus nu...

Fra : -V-

Dato : 06-04-03 03:14

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev:

> [...]
> ligesom jeg selv har...idioten har sikkert siddet og sovet, FUCK det er
> fandeme for dårligt, men jeg er dybt uenig alligevel.

Har jeg misset nogle plotpoints? Hvilke?
Du har læst mit referat - hvad mangler eller er direkte forkert?

Iøvrigt skulle alle have forlangt pengene tilbage for billetten, men jeg fik
det ikke selv gjort.

> [...]
> dejligt at se en film, hvor man ikke kan sidde og gætte hvad der sker om 5
> minutter, ligesom 99% af amerikanske film (imo).

OK, jeg forstår din pointe - men jeg havde gerne set, at instruktøren havde
forfulgt bare en enkelt af de mange plottråde helt. Som det var nu kunne man
snildt have lavet snesevis af novellefilm over de enkelte dele af filmen.

> Jeg fandt actiondelene fede, og de visuelle effekter var rene og coolt
> udførte..

Jeg er uenig, men it's all in the eye of the beholder. Jeg synes bare at det
var plat.

> [...]
> indefra, er fandeme stof nok til en TV-Serie... synd de kun har lavet den
> her film, og at han slår sig selv ihjel til sidst..

Ja, det er netop lidt af min pointe. Han ville åbenbart så meget med denne
film, at det kun blev til få minutter af hver genre. Du kan godt følge mine
anker, ikke?

> Nå, men jeg er dybt uenig =)

Jep, og godt for det.
Jeg sad faktisk og spejdede efter dig, fordi jeg vidste at du ville se den i
aften. (Har set dig på tv en enkelt gang, men det var åbenbart ikke nok...)
Hvor sad du?

-V-

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 06-04-03 14:25

> Har jeg misset nogle plotpoints? Hvilke?
> Du har læst mit referat - hvad mangler eller er direkte forkert?

svært at sige da jeg ligesom også var subjekteret til den idiotiske
operatørs luner, ikk?

> Iøvrigt skulle alle have forlangt pengene tilbage for billetten, men jeg
fik
> det ikke selv gjort.

jeg gad ikke brokke mig over det. ville hjem og z

> [...]
man
> snildt have lavet snesevis af novellefilm over de enkelte dele af filmen.

Sådan er japanske film jo generelt, efter min mening... deres måde at
fortælle historier på er anderledes fra vesterlændinges.

> Ja, det er netop lidt af min pointe. Han ville åbenbart så meget med denne
> film, at det kun blev til få minutter af hver genre. Du kan godt følge
mine
> anker, ikke?

Jo, jeg kan sgu godt se hvad du mener, og jeg kan EGENTLIG også godt følge
dig, men jeg syns den blev lidt mere "sammenhængende" henmod slutningen..

> Jeg sad faktisk og spejdede efter dig, fordi jeg vidste at du ville se den
> aften. (Har set dig på tv en enkelt gang, men det var åbenbart ikke
nok...)
> Hvor sad du?

Jeg sad cirka i midten, let ud til venstre trappegang.. men jeg har lige
fået klippet håret, så måske det er derfor? Mener dog ikke jer er "svær at
få øje på" selvom jeg har forsk. hår, hehehehe...

HC

Fra : -V-

Dato : 06-04-03 16:11

Hans Chr. Vang wrote:

> svært at sige da jeg ligesom også var subjekteret til den idiotiske
> operatørs luner, ikk?

Jajaja. Godt ord igen.
Jeg havde bare indtrykket af at du havde set den før.

> Sådan er japanske film jo generelt, efter min mening... deres måde at
> fortælle historier på er anderledes fra vesterlændinges.

True, true. Nogle vil kalde dem afvekslende i tempo, andre ujævne ad helvede
til.

> Jo, jeg kan sgu godt se hvad du mener, og jeg kan EGENTLIG også godt
> følge dig, men jeg syns den blev lidt mere "sammenhængende" henmod
> slutningen..

Hm, mjaa. Måske var jeg bare pissed over de dårlige forhold. Og så kan den
altså ikke reddes i de sidste 15 minutter, den er jo trods alt næsten to
timer lang!

> Jeg sad cirka i midten, let ud til venstre trappegang.. men jeg har
> lige fået klippet håret, så måske det er derfor? Mener dog ikke jer
> er "svær at få øje på" selvom jeg har forsk. hår, hehehehe...

Kan du ikke have et skilt på næste gang?
Jeg sad og ventede i timevis i caféen ligenedenfor trappen - brilleabe,
skægstubbe, meget kort hår.
Lidt som en kloning af George Michael og Yoda.

Nuvel, jeg ser frem til andres mening om filmen.
Hvordan er Versus? Er det ikke mere action og splatter og ikke så meget
fancy-schmancy quasi-filosofi?

-V-

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 06-04-03 18:47

> Kan du ikke have et skilt på næste gang?
> Jeg sad og ventede i timevis i caféen ligenedenfor trappen - brilleabe,
> skægstubbe, meget kort hår.
> Lidt som en kloning af George Michael og Yoda.

Heh, joh, det ka jeg da godt? Nogen speciel anledning? Har du læst en af
mine tegneserier? =D

> Nuvel, jeg ser frem til andres mening om filmen.
> Hvordan er Versus? Er det ikke mere action og splatter og ikke så meget
> fancy-schmancy quasi-filosofi?

Jeg har netop bestilt Versus på DVD pr. anbefaling fra en kammerat (en af
dem jeg så alive med igår), så den håber jeg på er fed.. det skulle bare
være en ordentlig omgang røvsparkeri med masser af splatter uden nogen
egentlig historie =)

HC