ALT-tag på text-links
Fra : Kasper Holm-Jørgense~

Dato : 06-04-03 00:09

Hejsa,

Jeg vil gå direkte til sagen for ikke at spilde for meget af Jeres tid. Jeg
har nogle lokale links - kan vi vel kalde dem - på min hjemmeside, de ser
sådan her ud:

<A href="index.php?vis=sitenews" onmouseout="window.status=''; return true"
onmouseover="window.status='De seneste nyheder omkring udvikling af sitet';
return true">Nyheder</A>

Det er også fint nok, det virker som det skal ihvert fald, men at den lille
note kommer til at stå i status-linien, ja, det er sådanset kun "smart"
synes jeg, det virker ikke som noget folk lagde mærke til - okay okay, det
er måske heller ikke så vigtigt, men jeg vil nu gerne give folk en
forklaring om hvor de kommer hen hvis de klikker lige netop dér!!

Men, jeg kunne ikke få lov at putte alt="De seneste nyheder om ..." ind i
linien, det ville ikke virke ihvert fald.
Nu har jeg så lige læst i W3.org's kildekode(!), at de har brugt dette:
<acronym title="De seneste nyheder om...">Nyheder</acronym>-tag

Et andet sted står der så at man kan bruge:

Så nu lyder mit spørgsmål: Hvad er forskellen på dem, og hvorfor bruge den
ene fremfor den anden?? Er der nogle browsere som ikke kan tolke det ene
fremfor det andet, og er det overhovedet noget der bruges mere?? (W3
bruger det åbenbart stadig!!)

Ser frem til at høre fra Jer

Kasper

Fra : hoaX

Dato : 06-04-03 00:20

"Kasper Holm-Jørgensen" skrev

> Nu har jeg så lige læst i W3.org's kildekode(!), at de har brugt dette:
> <acronym title="De seneste nyheder om...">Nyheder</acronym>-tag

Selv bruger jeg title. Jeg har nogle links der ser sådan ud: <a
href="side.php" title="Se min side">Side</a>
I Opera viser den title i statusbaren. I IE viser den bare title som på alle
andre elementer - hold musen over elementet - og voila

Nu ved jeg så ikke om det vil ødelægge dine Javascript overflødigheder, men
hvis det gør, så må der jo være noget galt med dine scripts. Personligt vil
jeg råde dig til at fjerne scripts'ne. De er overflødig blær og som du selv
siger lægger mange slet ikke mærke til effekten.

Se evt. koden på min hjemmesiden for at se hvordan jeg har lavet mine
links...

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-04-03 00:23

"Kasper Holm-Jørgensen" <stop@spamming.me> writes:

> [...]
> onmouseover="window.status='De seneste nyheder omkring udvikling af sitet';

(Advarsel: min browser tillader ikke andre folks scripts at pille ved
status-linjen)

> Men, jeg kunne ikke få lov at putte alt="De seneste nyheder om ..." ind i
> linien, det ville ikke virke ihvert fald.

Det kommer vel an på hvad der skulle ske :)

> Nu har jeg så lige læst i W3.org's kildekode(!), at de har brugt dette:
> <acronym title="De seneste nyheder om...">Nyheder</acronym>-tag

Det er dårlig stil. "Nyheder" er ikke et akronym (forkortelse med
store bogstaver, eller hvad det nu betyder).

> Et andet sted står der så at man kan bruge:
>
> Så nu lyder mit spørgsmål: Hvad er forskellen på dem, og hvorfor bruge den
> ene fremfor den anden??

Med "dem" gætter jeg på at du mener "span" og "acronym".

Der er ikke nogen forskel i betydningen af title-attributten, det er
den samme i begge tilfælde. Mange HTML-elementer kan have en
title-attribut som fortæller noget om elementet. Browseren må selv
bestemme hvordan den viser denne ekstra information til brugeren. Ofte
brugte metoder er statuslinjen og tooltip.

<URL:http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#h-7.4.3>

Hvis du spurgte om forskellen på alt- og title-attributterne, så betyder
de to vidt forskellige ting.
Title-attributten er som sagt ment til at give ekstra information om et
element.
Alt-attributten skal vises som alternativ hvis browseren ikke viser
elementet selv (f.eks. billeder i formater browseren ikke kender, eller
hvis billeder er slået fra). Ældre browsere har vist alt-attributten
i browserns status-linje, men det er egentlig en misforståelse.

> Er der nogle browsere som ikke kan tolke det ene
> fremfor det andet, og er det overhovedet noget der bruges mere?? (W3
> bruger det åbenbart stadig!!)

Title-attributten lever i bedste velgående.

På længere sigt vil img-elementet nok blive droppet så
object-elementet kan overtage. Der er der ikke brug for simpel
alt-tekst, da man kan putte indhold inde i object-elementet som bliver
vist hvis det eksterne objekt ikke kan. Man kan sige at alt-tekst
er lidt primitiv, da den netop kun kan indeholde tekst. Objekt-elementets
alternative repræsentation kan skrives i generel HTML.

/L

Fra : Kasper Holm-Jørgense~

Dato : 06-04-03 01:13

Godaften igen I natteravne!!

Takker naturligvis for de hurtige svar herud på nattetimerne.

> Det kommer vel an på hvad der skulle ske :)

Jamen der skulle netop kun ske det, at der kom den lille gule label frem -
som i kalder ToolTip - men det ville ikke virke. Jeg gættede på det handlede
om at jeg her prøvede at bruge ToolTip-funktionen på text-links og ikke på
billeder, altså tekst, som _altid_ vil blive vist, og ikke som billeder, der
kan udelukkes at klientens browser.

> Det er dårlig stil. "Nyheder" er ikke et akronym (forkortelse med
> store bogstaver, eller hvad det nu betyder).

Undrer mig at netop en organisation bruger en sådan funktion - jeg så netop
at de havde fået ToolTip-labbelen frem på text-links, dérfor tjekkede jeg
deres kildekode!!

> Med "dem" gætter jeg på at du mener "span" og "acronym".

Ja, rigtigt gættet når jeg ikke kan formulere mig helt præcist - der hvor
jeg læste det var i sådan et forum linket fra W3.org, hvor argumentet med et
skævt smiley-smil var, at det var kortere at skrive "span" end det var at
skrive "acronym"!! *klap klap klap*

> [...]
> element.
> Alt-attributten skal vises som alternativ hvis browseren ikke viser

Jooo... men Alt-attributten vises jo også selvom det oprindelige element -
billedet - vises i browseren. Forskellen må vel så være at hvis et element
som et billede _ikke_ vises, så vil der ikke komme noget tooltip hvis
programmøren har valgt at bruge title-attributten istedet for
alt-attributten... er det korrekt opfattet??

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 01:32

"Kasper Holm-Jørgensen" <stop@spamming.me> skrev :

> [...]

return true"
onmouseover="window.status='De seneste nyheder omkring udvikling
af sitet'; return true" title="hvad der nu skal stå som
tooltip">Nyheder</a>

Fjern onmouseover/out, den er irriterende, så det blot bliver
tooltip">Nyheder</a>

Fra : Kasper Holm-Jørgense~

Dato : 06-04-03 01:45

Tak for dit bidrag... ... alt modtages med åbne arme!!

> return true"
> onmouseover="window.status='De seneste nyheder omkring udvikling
> af sitet'; return true" title="hvad der nu skal stå som
> tooltip">Nyheder</a>

Netop, det var dét jeg gerne ville have der kom til at stå, jeg har nu også
fjernet alle mine <acronym>-tags på siden så der kun står title="bla bla
bla"> i A href-taget - og dét fungerer som det skal.

> Fjern onmouseover/out, den er irriterende, så det blot bliver
> tooltip">Nyheder</a>

Jooo... det er jo så lige dét... I statuslinien kommer der så til at stå:
http://www.mitdomæne.dk/index.php?vis=sitenews eller noget i den retning
(det er sådan lige taget ud af hvordan jeg nu kan huske!!)... Meeen, dét
synes jeg nu ikke ser særlig pænt ud - ligesom jeg heller ikke oplever at
det er særlig relevant for brugeren... den samme adresse kommer jo iøvrigt
til at stå i adresse-linien, men det er der jo ikek noget at gøre ved!!

Det er ikke nemt for mig at bestemme mig for om det skal blive eller slettes
det onmouseover/out...

Der er jo ikke andre måder man kan undgå lad os kalde det "info'en" i
statuslinien på er der???

Hilsen

Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 02:09

> [...]

>synes jeg nu ikke ser særlig pænt ud - ligesom jeg heller ikke oplever at

Jo, det er lige netop det, det er, relevant for brugeren.

Så kan man se, hvor linket fører hen.
Om det er en intern eller ekstern side, om det er noget
javascript, som man måske ikke kan se eller om det er noget der
vil starte en download.

Derfor: rør ikke ved folks statusbar, det er en dødssynd.

Fra : Annarella

Dato : 06-04-03 20:14

Knud Gert Ellentoft skrev:
> Derfor: rør ikke ved folks statusbar, det er en dødssynd.

Amen!

--
Hilsen Anne
http://annarella.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-04-03 02:24

"Kasper Holm-Jørgensen" <stop@spamming.me> writes:

> Det er ikke nemt for mig at bestemme mig for om det skal blive eller slettes
> det onmouseover/out...

Jeg er idealist, så for mig er det nemt :)
Det er brugerens browser. Alt inden for selve HTML-området bestemmer du over,
men resten betemmer brugeren over. Hvis han ikke vil se links i status-feltet,
så må han slå det fra (eller vælge en browser der kan slå det fra). Hvis han
gerne vil se det, så har han al mulig grund til at blive sur på folk der
forhindrer det.

> Der er jo ikke andre måder man kan undgå lad os kalde det "info'en" i
> statuslinien på er der???

Sikkert ikke, og som sagt virker denne metode heldigvis heller ikke i
min browser. (Min browser! Mit statusfelt!)

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-04-03 01:54

> [...]

> billeder, altså tekst, som _altid_ vil blive vist, og ikke som billeder, der

Hvis du tjekker HTML 4.01-definitionen, så kan alt-attributten kun bruges
på APPLET-, AREA-, IMG- og INPUT-elementer. Så det du skrev var slet og
ret forkert HTML, så det er ikke overraskende at det ikke virker :).

<URL:http://www.w3.org/TR/html4/index/attributes.htm>

> Undrer mig at netop en organisation bruger en sådan funktion - jeg så netop
> at de havde fået ToolTip-labbelen frem på text-links, dérfor tjekkede jeg
> deres kildekode!!

De skrev nok heller ikke "Nyheder", men skrev faktisk et akronym.

Jvf. samme link som ovenfor, så kan title bruges på de fleste elementer,
så vælg det tag der passer til det der er inden i, og sæt en title på.

> [...]
> skævt smiley-smil var, at det var kortere at skrive "span" end det var at

Smileyen var vist nødvendig der :)

ACRONYM skal bruges til akronymer. SPAN skal bruges til stykker af
tekst som skal behandles specielt, men hvor ingen af de sædvanlige
tags passer ind (hvis den skal fremhæves, så brug EM, men hvis det
bare er et ord som skal have lidt mere information med i en titel, og
ellers ikke er specielt, så brug SPAN).

> Jooo... men Alt-attributten vises jo også selvom det oprindelige element -
> billedet - vises i browseren.

Ikke i min browser. Der ses alt-attributten overhovedet ikke hvis billedet
vises.

> [...]
> vises, så vil der ikke komme noget tooltip hvis programmøren har
> valgt at bruge title-attributten istedet for alt-attributten... er

Det tror jeg ikke, men det afhænger i alle tilfælde af browseren.

I IE vises title-attributten fint som tooltip hvis billedet ikke findes
(der vises et lille billede med et rødt kryds og alt-teksten, og der er
tooltip på det). Samme hvis billeder er slået helt fra.

/L