MS Windows
briani 27239
DOS-program og XP Pro
Fra : Kim Larsen

Dato : 05-04-03 23:49

Hej i gruppen

Jeg har et af de gode gamle 3D tegneprogrammer som skal køre under DOS, men
hvordan kan jeg komme til det i XP Pro. Jeg har forsøgt mig via Dos-promten,
men der får jeg beskeden [Phar lab err 74: Can't use -REALBREAK under this
version of DPMI].
Skal jeg opgive dette program totalt, eller er der en chance for at få det
til at køre med XP Pro på maskinen ?

Jeg havde tidligere 98SE på maskinen, og her måtte jeg helt ud i DOS for at
kunne starte programmet.

Håber der er en der kan hjælpe

På forhånd tak for hjælpen

Kim Larsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 01:00

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg har et af de gode gamle 3D tegneprogrammer som skal køre under DOS, men
>hvordan kan jeg komme til det i XP Pro. Jeg har forsøgt mig via Dos-promten,

Hvilken dosprompt?
Findes ikke i XP, der findes en kommandoprompt, der ikke har
noget med Dos at gøre, Dos findes ikke i XP.

Kig på http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/xptips/index.htm

Fra : Leif Pedersen

Dato : 06-04-03 07:48

Prøv at kigge her
http://www.gamlespil.dk/dos.asp
Det er noget med dos i 2000 og xp

Hilsen
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-03 08:11

In dk.edb.system.ms-windows, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk>
says...
> Findes ikke i XP, der findes en kommandoprompt, der ikke har
> noget med Dos at gøre, Dos findes ikke i XP.

Der findes en emuleret DOS (command) og en NT-prompt (cmd).

DOS-programmer kører i command-enviroment, der er en DOS uden direkte
hardware-access.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 06-04-03 09:48

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der findes en emuleret DOS (command) og en NT-prompt (cmd).
>
> DOS-programmer kører i command-enviroment, der er en DOS uden direkte
Kan man virkelig ikke lave et eller andet med Properties og så sætte XP til
at starte spillet i et dos-vindue eller i Old-Win-mode, når man trykker på
et ikon på skrivebordet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 09:01

Henrik Steffensen skrev:

>Kan man virkelig ikke lave et eller andet med Properties og så sætte XP til
>at starte spillet i et dos-vindue eller i Old-Win-mode, når man trykker på
>et ikon på skrivebordet?

Nej. Som både Knud og Jesper har skrevet, er det ikke Dos der
afvikles i en boks under NT-typerne. De spil der bruger
specifikke Dosfiduser, kan ikke bringes til at virke mens
NT-systemet har kontrollen.

--
Bertel

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-04-03 09:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Som både Knud og Jesper har skrevet, er det ikke Dos der
> afvikles i en boks under NT-typerne. De spil der bruger
> specifikke Dosfiduser, kan ikke bringes til at virke mens
> NT-systemet har kontrollen.

Bob-bob - det er en strid om ord - fra hjælpemenuen i XP- pro har jeg
blandt andet sakset følgende:

"MS-DOS, som står for Microsoft Disk Operating System, er et operativsystem
med en kommandolinjegrænseoverflade, som bruges på pc'er. Som med andre
operativsystemer, f.eks. OS/2, oversætter det tastaturinput fra brugeren til
operationer, som computeren kan udføre, og overvåger operationer som f.eks.
harddiskinput og -output, skærmunderstøtning, tastaturkontrol og mange
interne funktioner, som vedrører programafvikling og filvedligeholdelse.

Du skriver MS-DOS-kommandoer ved hjælp af MS-DOS-vinduet. Du afslutter en
MS-DOS-session ved at skrive exit i MS-DOS-vinduet ved den blinkende markør.

MS-DOS-tilstanden er en shell, i hvilken MS-DOS-miljøet emuleres i
32-bit-systemer som f.eks. Windows. MS-DOS-baserede programmer kan køre med
Windows og kan oprette en PIF-fil (program information file), der vises som
en genvej på skrivebordet."

Og videre et andet sted hedder det:
"DOS

Angiver, at undersystemet MS-DOS skal bevare en forbindelse til det øvre
hukommelsesområde eller skal indlæse en del af sig selv i HIMEM-området."

Samt:

"Windows XP har bevaret og forbedret næsten alle de funktioner, der fandtes
i MS-DOS

Kommando-shell'en er et separat program, der giver mulighed for direkte
kommunikation mellem brugeren og operativsystemet. Med den ikke-grafiske
brugerflade i kommando-shell'en får du det miljø, hvor du kan køre
tegnbaserede programmer og værktøjer. Med kommando-shell'en udføres
programmer, og outputtet vises på skærmen ved hjælp af individuelle tegn,
_der svarer til kommandofortolkeren Command.com i MS-DOS_

Kommando-shell'en i Windows XP bruger kommandofortolkeren Cmd.exe, der
indlæser programmer og dirigerer informationsstrømmen mellem programmer, så
brugerinputtet oversættes til en form, som kan genkendes af
operativsystemet."

Så at DOS ikke findes i XP er nok en sandhed med modifikationer. Der findes
en dos-prompt med nogle features som fandtes i det gamle MS-DOS-system og
andre som ikke længere eksisterer.

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-03 13:44

In dk.edb.system.ms-windows, Arne H.Wilstrup <karl@meget.smart.dk>
says...
> Så at DOS ikke findes i XP er nok en sandhed med modifikationer. Der findes

Det var også det jeg skrev.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 14:03

Arne H.Wilstrup skrev:

>Så at DOS ikke findes i XP er nok en sandhed med modifikationer.

Prøv lige at slette et par systemfiler, så ser du at
kommandofortolkeren er simuleret Dos i en kravlegård.

Hvad man *kalder* det, er mig ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-04-03 18:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Prøv lige at slette et par systemfiler, så ser du at
> kommandofortolkeren er simuleret Dos i en kravlegård.
>
> Hvad man *kalder* det, er mig ligegyldigt.

enig - men jeg referer jo også kun hvad MS selv skriver det er - det er lige
så meget tidsspilde at diskutere om Windows 98 er et styresystem eller ej -
det er det, men der skal nok være nogen, der vil forfalde til det
flueknepperi og sige, at det er det ikke.

Når MS altså taler om at der findes en "forbedret" udgave af dos, så
eksisterer dos altså - også selvom man ikke kan gøre helt det samme som man
kunne i tidligere versioner.

Men det er for så vidt også underordnet. Man kan løse forskellige problemer
ved at anvende simuleringen, men langt fra alle. Også visse programmer,d er
fungerede udmærket i DOS, vil næppe kunne afspilles i XP - det betyder altså
at man må vente til der kommer en opgraderingsmulighed eller at man
fremstiller et, der virker under XP.

--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 22:30

Arne H.Wilstrup skrev:

>fungerede udmærket i DOS, vil næppe kunne afspilles i XP - det betyder altså
>at man må vente til der kommer en opgraderingsmulighed eller at man
>fremstiller et, der virker under XP.

Jeg tvivler stærkt på at der kommer andet end cmd.exe. Hele
årsagen til at NT blev udviklet er jo netop at Dos i sin grund
ikke er velegnet til et moderne styresystem til pc. Det er lige
lykkedes Microsoft at få folk til at gå over til NT. Så skulle
fanden da nedgradere det til Dos igen.

--
Bertel

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-04-03 10:45

Hej igen

Nu ved jeg ikke om det betyder noget, men mange af de svar i er kommet med
omhandler spil, det er ikke det jeg har brug for, men som jeg skrev, et 3D
tegneprogram Men ellers tak for alle svar der er kommet hidtil, nu vil
jeg så gå i gang med at læse videre

Kim Larsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 06-04-03 12:24

On Sun, 6 Apr 2003 11:44:38 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>omhandler spil, det er ikke det jeg har brug for, men som jeg skrev, et 3D
>tegneprogram Men ellers tak for alle svar der er kommet hidtil, nu vil

Jeg tror, lige som Jesper, at dit 3D-program kræver direkte access til
noget hardware. Dette er som nævnt af Bertel ikke muligt i WinNT,
Win2000 og WinXP.

I dit første indlæg nævner du, at du under W98 SE måtte helt ud i DOS
for at køre programmet (formentlig efter genstart, F8 og valg af "Kun
kommando-prompt" ? - eller hvordan ?).

Så vidt jeg ved, er DOS under Win98 en "rigtig" DOS (ret mig, hvis jeg
tager fejl), hvilket kan forklare, at 3D-programmet kan køre dér.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-03 13:48

In dk.edb.system.ms-windows, Gert Søgaard Jensen <nospamto@gert-
soegaard-jensen.dk> says...
> I dit første indlæg nævner du, at du under W98 SE måtte helt ud i DOS
> for at køre programmet (formentlig efter genstart, F8 og valg af "Kun
> kommando-prompt" ? - eller hvordan ?).

I så fald kunne det tænkes at programmet har sin egen memorymanager,
dvs. at de _skal_ køre i 'real mode'.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 14:04

Gert Søgaard Jensen skrev:

>Så vidt jeg ved, er DOS under Win98 en "rigtig" DOS

Det er korrekt.

--
Bertel

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-04-03 14:05

> [...]
>
> Så vidt jeg ved, er DOS under Win98 en "rigtig" DOS (ret mig, hvis jeg
> tager fejl), hvilket kan forklare, at 3D-programmet kan køre dér.

Du har helt ret, jeg skulle helt ud af Windows og køre i "ægte" DOS før det
kunne køre. Så jeg fornemmer på dit svar, at jeg godt kan glemme at få det
til at køre på min maskine, eller ?

Kim Larsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-04-03 11:14

On Sun, 6 Apr 2003 15:05:22 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

>Du har helt ret, jeg skulle helt ud af Windows og køre i "ægte" DOS før det
>kunne køre. Så jeg fornemmer på dit svar, at jeg godt kan glemme at få det
>til at køre på min maskine, eller ?

- beklager den lange svartid. En uges ferie på Malta er årsagen

Mulighederne er i mellemtiden udmærket forklaret i resten af tråden,
så hvis du ikke har NTFS-problemet, burde den løsning, som Svend Olaf
og Rune beskriver, umiddelbart kunne fungere.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Leo.E

Dato : 06-04-03 11:51

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3e8f5d4c$0$10459$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> version of DPMI].
> Skal jeg opgive dette program totalt, eller er der en chance for at få det

Du kan muligvis fra en w98 boot diskette,da den kører i ren DOS
Hilsen: Leo

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-04-03 14:08

> Du kan muligvis fra en w98 boot diskette,da den kører i ren DOS
> Hilsen: Leo

Hæ hæ, den løsning har jeg slet ikke tænkt på, så må jeg ud og finde sådan
en diskette, for den har jeg ikke mere. Men nu er det vel ikke sådan at jeg
får slag over nallerne af XP fordi jeg tillader mig at boote med et andet
system vel ?

Kim Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 14:17

Kim Larsen skrev:

>en diskette, for den har jeg ikke mere. Men nu er det vel ikke sådan at jeg
>får slag over nallerne af XP fordi jeg tillader mig at boote med et andet
>system vel ?

Måske. Hvis du kører XP på NTFS, kan du slet ikke se harddisken.
Ellers er der ingen problemer.

(ud over at man fra Dos kan lave totalt ged i en OS hvis det er
det man vil.)

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 06-04-03 14:18

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in

> Måske. Hvis du kører XP på NTFS, kan du slet ikke se harddisken.
> Ellers er der ingen problemer.

Der findes dog programmer som kan gøre at man kan læse NTFS fra DOS og
Windows 9X. NTFS4DOS hedder et af dem vist. I den gratis version af dette
program kan du dog ikke skrive til harddisken.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 06-04-03 14:57

On Sun, 6 Apr 2003 15:07:46 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>får slag over nallerne af XP fordi jeg tillader mig at boote med et andet

Du kan lave en DOS boot diskette ved at højre klikke på A: i "Min
Computer" og vælge "DOS Startup Disk".
--
Svend Olaf

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-03 19:11

Jeg tror ikke, at alle de krumspring hjælper ret meget, idet en bootdisk
eller startdiskette kun lige giver adgang til de nødvendige filer i
forbindelse med installation eller kørsel af helt bestemte programmer. De
øvrige dosfiler, som der normalt skal bruges findes ikke på disse disketter
og er derfor ikke til rådighed.

Kurt

Fra : Rune Simonsen

Dato : 06-04-03 21:45

On Sun, 6 Apr 2003 20:10:38 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurt@portalen.no> wrote:

> [...]
> øvrige dosfiler, som der normalt skal bruges findes ikke på disse disketter

Find en win9x maskine og kopier alle de ønskede dos-filer ud på
disketten - hvis de ikke kan være der, så lad dem ligge på harddisken
i et bestemt dir og inkluder dette dir i path-angivelsen i
autoexec.bat.

Virker self. kun, hvis der bruges FAT32/FAT16 på harddisken. Hvis der
bruges NTFS skal der en ekstra driver til - eneste problem kan være at
det koster penge afhængig af om man ønsker at skrive til harddisken
fra tegneprogrammet(det gør man nok).

Nogle der kender en gratis DOS NTFS driver, som både læser og skriver?

--

Rune Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-03 22:32

Rune Simonsen skrev:

>Nogle der kender en gratis DOS NTFS driver, som både læser og skriver?

Ja, jeg spørger også. 299 $ for skriverettigheder er lige hampert
nok.

--
Bertel

Fra : Poul Jensen