Haster - Hjælp til nyt bundkort, cpu og kø~
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-04-03 23:20

Hej NG.

Jeg har bestemt mig for at købe følgende og vil derfor gerne hører jeres
menig om dette sæt. Vigtigst af alt - Passer det sammen ???

Er der nogen jeg specielt skal tænke på når jeg har valgt så stor en køler
(tung) ???

Håber på en masse svar !!!

Jeg har ate100 hardiske og SDram133 fra kingston som skal genanvendes samt
en asus geforce 2 gts 7700. Det er vigtigt at dette også kan bruges i den
nye maskine da det er småt med penge i øjeblikket... Hvorfor købe nyt er der
måske nogen der spørg... Det skal jeg sige - Den Gamle cpu er brænd af og
jeg tør ikke genanvende det gamle bundkørt... Men nu kommer liste over de
nye dele...

Bundkort
Soltek SL-75KAV ATX
CPU: AMD Athlon / Duron 500MHz-1.5GHz+ / XP 2600+
CPU: Socket A
Chip: VIA KT133A
FSB: 200/266MHz
Slots: 5PCI / 1ISA / 1AGP Pro / Audio
IDE: 4-Ultra DMA/100
SCSI: None
Ram: 3 x 168-pins SDRAM
Cache: On Chip
Warranty: 2 Years

Cpu
AMD Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)
128KB L1 cache 1800MHz
256KB L2 cache 1800MHz
37,5 million transistors
0.13 micron processor
Socket: Socket A
FSB: 266MHz
Requires PSU: 300W
Warranty: 2 Years

Køler
Thermal Take Technology Silent Viking II
Type: Cooler
Max CPU Speed: XP 2600+ (2200MHz)
Socket: Socket A / Socket 370
Power: 12V (2,4W)
Size: 80x80x25mm
Speed: 2200RPM (+/- 10%)
Noise: 19-21dB
CFM: 32,4
Weight: 400g
Warranty: 2 Years

Eller Måske Denne Køler

Aluminium Vario Silent Cooler, Socket A/370

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-cpu/cpu-cool/cool-ttc-d5tb-tc
..html

Dette er opsætninge jeg mener spiller godt sammen - Er lidt i tvivl om
kølerne - hvad ville i vælge...

Takker endnu engang for den hjælp der måtte kommer og ser frem til en masse
kloge svar...

P.S. Hvis man skal flashe biosen til den nyeste og det har jeg ikke en skid
tjeck på var det så muligt med hjælp til det imod en betaling ???

Hilsen
Jesper/R@yman

Fra : MaRk

Dato : 05-04-03 23:41

> Cpu
> AMD Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)
> 128KB L1 cache 1800MHz
> 256KB L2 cache 1800MHz
> 37,5 million transistors
> 0.13 micron processor
> Socket: Socket A
> FSB: 266MHz
> Requires PSU: 300W
> Warranty: 2 Years

Hvis der er mange penge at spare så køb en lidt mindre cpu og smid ddr ram
på.

Det tror jeg er klogest.

Mvh
Mark

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 05-04-03 23:55

Der er ikke Plads til DRR-RAM på dette Bundkort....

Fra : MaRk

Dato : 06-04-03 11:14

> Der er ikke Plads til DRR-RAM på dette Bundkort....

Så vil jeg foreslå dig at vælge et bundkort med plads til DDR ram, du for
alligevel ikke fuld ydelse med din Xp2200+ med sd ram :-/

Mvh
Mark

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 06-04-03 02:37

On 5 Apr 2003 23:20:00 +0100, "Jesper Lauridsen" <jnl@NOSPAMnalnet.dk>
wrote:

>Soltek SL-75KAV ATX

>AMD Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)

>Thermal Take Technology Silent Viking II

>Eller Måske Denne Køler
>Aluminium Vario Silent Cooler, Socket A/370

Jeg vil foreslå du ofrer et par kroner mere på bundkortet, så du har
mulighed for DDR-Ram og evt. opgradering.
Jeg har selv købt en Silent Viking II og jeg synes ikke den køler
specielt godt, men måske har jeg ikke fået monteret den rigtigt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-04-03 15:59

Jesper Lauridsen wrote:

> [...]

> Soltek SL-75KAV ATX
> AMD Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz)
> Thermal Take Technology Silent Viking II
[eller]
> Aluminium Vario Silent Cooler, Socket A/370
>
> Dette er opsætninge jeg mener spiller godt sammen - Er lidt i tvivl om
> kølerne - hvad ville i vælge...

Det var nu ikke lige det jeg ville satse på. Bundkortet er bestemt ikke
det nyeste. Med et nyere kort vil du have bedre muligheder for at
opgradere om måske et års tid.
Jeg opgraderede min maskine i onsdags og vil da godt anbefale de dele
jeg fik fat i.

Jeg købte:
Bundkort: EPoX EP-8RDA+ (tjek reviews)
CPU: Athlon XP 1800+
Køler: Silent Viking +
RAM: 2x256MB Samsung PC3200

Det kører stabilt og ganske støgsvagt. Kikker du priserne efter, kan du
købe ovenstående for under 2200,- (med 1 x 256MB RAM til at beynde med)

--
Lars (1800+ @ 2GHz)

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 06-04-03 20:14

Jeg ved godt at det ville være klogt at tage et nyt bundkort men det er ikke
det der er vigtigt... Det der er vigtigt er om disse dele passer sammen Jeg
har allerede en ny manskine på 3 GZ med 1 gigabity DDRram, det er maskine nr
3 der skal lave

Please svar vedr. det første indlæg

Takker for svarene indtil videre... Nice med noget kvaliceret hjælp...
Jesper

Fra : Finn Egmose

Dato : 07-04-03 13:37

> [...]
> tb-tc .html
>
> Dette er opsætninge jeg mener spiller godt sammen - Er lidt i tvivl om

Jeg kan give den alminiumskøler fra Proconsult mine varmeste
anbefalinger.Den vejer intet, Høres næsten ikke.Jeg har anvendt den i et år
på Soltek 75 KAV med en Duron 1200 og på intet tidspunkt selv på en varm
sommerdag har CPU temp oversteget 39 grader.

Mvh. Finn