Se mit akvarium...
Fra : Karina Lehmann

Dato : 05-04-03 18:38

Så er mit akvarium kommet på nettet..
Se http://www.ellingone.dk/karinas%20website/index.htm

MVH
Karina Lehmann

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-04-03 19:01

"Karina Lehmann" <karina_lehmann@oncable.dk> wrote in message
news:3e8f147b$0$32038$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så er mit akvarium kommet på nettet..
> Se http://www.ellingone.dk/karinas%20website/index.htm
>
> MVH
> Karina Lehmann

Tror du ikke du skulle overveje at tynge lidt ud i din fiskebestand? Er du
blevet rådet til den fiskesammensætning hos din dyrhandler? Det er
dyreplageri at have elefantfisk i sådan et lille akvarie, og dine
apistogramma borelli(?) vil helt sikkert gerne have mindre hådrt vand end
dine platy'er.

Slørhaler skal gå i "koldt" vand - stuetemperatur.

Måsk du skulle prøve at finde mere info om dine fisk og de krav de stiller
til omgivelserne, eller søge på nettet. Tror hurtigt du vil opdage du har en
del fisk som kunne have det bedre.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Pernille Impey

Dato : 05-04-03 23:21

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> [...]
> til omgivelserne, eller søge på nettet. Tror hurtigt du vil opdage du har

Jeg må give Thomas ret. Det ser måske nok "pænt ud", men fiskene passer
skidt til akvariet og til hinanden og de vil vantrives. Du er godt nok
blevet vejledt meget meget ringe.
Jeg finder det alamerende at du har tre arter som du ikke kender de rigtige
navne på (Det er Sort molly, Apistogamma viejita og sværddrager) og også er
ligeglad. Hver eneste fiskeart stiller specielle krav til deres vand,
akvariestørrelse og indretning (og nogle har også specielle krav til
fodringen). Og kender man ikke navnet kan man heller ikke finde information
om arten og om hvordan man bedst tager sig af den.
Behandl venligst dine fisk med ligeså megen omhu og respekt som du behandler
dine andre kæledyr. De er levende væsner som har krav på at få et ordentligt
liv.
Du stopper jo heller ikke dine katte i marsvineburet og fodre marsvinet med
hundemad vel?
At have perleguramier, elefantfisk, slørhaler, sejlfinnemollyer eller
sværddragere i et 54 liters akvarie svare til at have en islandsk hest i en
toværelses lejlighed på anden sal: Alt for lidt plads! Det er fisk som
bliver store og som har brug for plads til at bevæge sig på. At have et par
af hver i et 54 liters akvarie svarer til at have et par af hver af: Hest,
får, gris, ko og ged i den føromtalte lejlighed...for lidt plads og lort
overalt, stress over at der er alt for mange individer for tæt sammen...ikke
godt.
Hvis jeg skulle give et råd så behold Apistogamma'erne, guppierne,
tetraerene og evt de sorte mollyer og sælg resten fra igen. Det vil give et
meget mere harmonisk akvarie med plads nok til de fisk der er deri. De vil
begynde at opføre sig mere naturligt (og dermed mere interessant).
Hvis du absolut VIL beholde alle fiskene skal der adskilligt flere akvarier
til:
Et 200 liters (mindst) brakvandsakvarie til sejlfinne mollyerne.
Et 200 liters koldtvandsakvarie til slørhalerne og sværddragerene.
Et 250 liters til elefantfiskene og guramierne.
Held med det.
PI

Fra : Plesner

Dato : 06-04-03 01:10

> [...]
> megen omhu og respekt som du behandler dine andre kæledyr. De er
> levende væsner som har krav på at få et ordentligt liv.

Rørende enig.

> Et 200 liters (mindst) brakvandsakvarie til sejlfinne mollyerne.

Det er nu i høj grad afhængigt af den population, sejlfinnemollyerne
kommer fra. Nogle lever i rent ferskvand, nogle i rent brakvand og nogle
et eller andet sted midt i mellem. Hvis man ikke kender den biotop, de
konkret kommer fra, må man efter min mening se, hvordan de trives i rent
ferskvand. Opstår der problemer, kan man derefter skride til at tilsætte
salt.

> Et 200 liters koldtvandsakvarie til slørhalerne og sværddragerene.

Koldtvandsakvarier til sværddragerne ??? De lever i naturen ved
temperaturer der ligger langt over det, man med rimelighed bør holde i et
koldtavandsakvarium.

> Et 250 liters til elefantfiskene og guramierne.

Ja, og så er det faktisk interessant at hænge en undervandsmikrofon ned
til elefantfiskene. De har jo et elektrisk organ, som de bruger under
fødesøgning - det kan man så komme til at høre.

Plesner