MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Linux og WinXP på hver sin HD?
Fra : Martin K

Dato : 05-04-03 13:27

Hey Gruppe

Nu er jeg kommet lidt videre med mit Windows XP / Linux projekt. Jeg har nu
følgende drev i maskinen:
Primær master: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB (WinXP)
Primær slave: AOpen CD-ROM
Sekundær master: Seagate Barracuda IV 60 GB (Skal være Linux)
Sekundær slave: Sony CD brænder

Jeg har benyttet MaxBlast 3 til at kopiere mine filer fra den gamle til den
nye, hvilket har resulteret i, at den stadig booter op på den gamle selvom
den sidder på den sekundære controller. Hvis man fjerne strømmen til den, er
der ingen problemer med at starte op på min nye Maxtor. Dette problem
forsvinder forhåbentlig når jeg får formateret Seagate'en.

Men jeg ville gerne have en bootmenu til at ligge på Seagate disken, da jeg
ikke gider at ligge og fjerne en bootmenu på min primære disk, hvis Linux nu
alligevel ikke er noget for mig. Jeg har ladet mig fortælle, at man blot
skal installere XP på Seagate'en og så stoppe installationen efter den har
genstartet, og derefter installere Linux på en anden partition på samme
disk?

Meeen.. jeg er sq stadig lidt i tvivl (og lidt bange for at ødelægge noget
ved min nuværende XP partition, selvom den er på en fysisk anden disk)

Nogen er evt. havde tid/lyst til lige at strikke en lille guide sammen?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Edmund

Dato : 05-04-03 17:04

Martin K wrote:

> Meeen.. jeg er sq stadig lidt i tvivl (og lidt bange for at ødelægge
> noget ved min nuværende XP partition, selvom den er på en fysisk
> anden disk)

Jeg ville helt klart fjerne XP disken mens man leger med Linux
installation.
Jeg kan dog ikke huske om Linux kan se en NTFS disk, men kan den det, er
der stor chance for at en nybegynder(Det er jeg) i Linux kommer til at
formatere det forkerte.
Linux har en noget anderledes måde at navngive drev på.

Hvilken Linux vil du prøve
i dk.edb.system.unix ved de meget om Linux
Måske det er muligt at Linux kan frigøre plads til sig selv i den gamle
XP installation

Er du sikker på at din bios står til at boote på den rigtige disk,
disk(0), det er jo for så vidt heller ikke forkert, for du vil jo gerne
have bootmenu på den, den booter til nu

--
Mvh Edmund

Fra : Martin K

Dato : 05-04-03 17:16

Edmund wrote:
> [...]
> til at formatere det forkerte.
> Linux har en noget anderledes måde at navngive drev på.

Ja ok, det var klart en måde at gøre det på...

> Hvilken Linux vil du prøve

Det bliver Red Hat 9.0 når den bliver tilgængelig (dvs. fra mandag)

> i dk.edb.system.unix ved de meget om Linux

Jep...

> Måske det er muligt at Linux kan frigøre plads til sig selv i den
> gamle XP installation

Det er da muligt, så har den måske allerede bootmenu'en?

> Er du sikker på at din bios står til at boote på den rigtige disk,
> disk(0), det er jo for så vidt heller ikke forkert, for du vil jo
> gerne have bootmenu på den, den booter til nu

Mht., at den bootproblemet, fandt jeg ud af at jeg blot havde byttet rundt
på IDE-kablerne til bundkortet. Det jeg troede var den primære, var kommet i
den sekundære kanal og omvendt. Det er der ingen problemer med mere...

--
Martin K

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 05-04-03 18:58

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> writes:

> Primær master: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB (WinXP)
> Primær slave: AOpen CD-ROM
> Sekundær master: Seagate Barracuda IV 60 GB (Skal være Linux)
> Sekundær slave: Sony CD brænder

Hvis det er gamle cdrom-drev er det ikke smart at sætte dem sammen med
en harddisk, så bliver det langsomt.

> [...]
> genstartet, og derefter installere Linux på en anden partition på samme

Skal der ikke være Linux på hele disken? Hvis ikke så kan du bare
oprette dine Windowspartitioner vha. windows diskmanager.

Hvis du skal have Linux på hele din Seagate harddisk så er der ingen
grund til at lægge Windows ind på den.

Jeg ville lægge bootmanageren på den primære masterdisk. Den kan
fjernes igen på to minutter ved at boote på din Windows-cd og vælge at
reparere masterbootrecord'en (har lige prøvet det).

> Meeen.. jeg er sq stadig lidt i tvivl (og lidt bange for at ødelægge noget
> ved min nuværende XP partition, selvom den er på en fysisk anden disk)

Sæt dig ind i hvad de forskellige partitioner hedder i Linux og Windows.

Sekundær Master 1. partition: /dev/hdc1

osv.

Tag evt. en backup af de vigtigste ting.

> Nogen er evt. havde tid/lyst til lige at strikke en lille guide sammen?

Du har sikkert allerede læst:

http://www.linuxbog.dk/

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/