/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Linux og .exe "hvordan?"
Fra : master!


Dato : 05-04-03 11:26

Har lige fået Linux Mandrake men har aldrig prøvet det før..
Jeg ville så installere mine gamle pogrammer fra windows
men det kan jeg ikke.. Linux kan åbentbart ikke åbne .exe filer?
eller hvad??
hvis "ja" hvad for et pogram ska de så åbnes i og hvordan gør man?


Håber nogle vil hjælpe.



mvh Toke

 
 
Kasper (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 05-04-03 11:36

On Sat, 05 Apr 2003 12:26:22 +0200, master! <toke3@pc.dk> wrote:

>Har lige fået Linux Mandrake men har aldrig prøvet det før..
>Jeg ville så installere mine gamle pogrammer fra windows
>men det kan jeg ikke.. Linux kan åbentbart ikke åbne .exe filer?
>eller hvad??
>hvis "ja" hvad for et pogram ska de så åbnes i og hvordan gør man?
Linux kan ikke bare køre dine gamle windows programmer - det er jo
forskellige styresystemer. Du kan derimod få fat i en windows emulator
der kan køre mange af dine windows programmer fra linux.
Prøv at lede efter wine på google.
>
>
>Håber nogle vil hjælpe.
>
>
>
>mvh Toke


master! (05-04-2003)
Kommentar
Fra : master!


Dato : 05-04-03 11:48

Jamen er der normalt ikke noget der heder .exe filer i Linux eller hvad?
Det vil altså sige at alle normale spil og
pogrammer ik kan bruges til Linux?
Er der så noget der heder pogram og spil til Linux eller hvad?
Og hvor kan de eventuelt købes eller downloades?
Jeg syndes bare ikke at der normalt i buttiker med spil
står spil til Linux og spil til Windows?


/toke

Kasper wrote:

> On Sat, 05 Apr 2003 12:26:22 +0200, master! <toke3@pc.dk> wrote:
>
>>Har lige fået Linux Mandrake men har aldrig prøvet det før..
>>Jeg ville så installere mine gamle pogrammer fra windows
>>men det kan jeg ikke.. Linux kan åbentbart ikke åbne .exe filer?
>>eller hvad??
>>hvis "ja" hvad for et pogram ska de så åbnes i og hvordan gør man?
> Linux kan ikke bare køre dine gamle windows programmer - det er jo
> forskellige styresystemer. Du kan derimod få fat i en windows emulator
> der kan køre mange af dine windows programmer fra linux.
> Prøv at lede efter wine på google.
>>
>>
>>Håber nogle vil hjælpe.
>>
>>
>>
>>mvh Toke


Kent Friis (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 05-04-03 12:06

Den Sat, 05 Apr 2003 12:48:11 +0200 skrev master!:
>Jamen er der normalt ikke noget der heder .exe filer i Linux eller hvad?

Nej, det med at filnavnet fortæller hvilken slags fil det er, er et
windows-fænomen (eller rettere et DOS-fænomen, arvet fra CP/M).

Hvor windows har "C:\PROGRAM FILES\ID SOFTWARE\QUAKE3\QUAKE3.EXE", har
linux "/usr/local/games/quake3/quake3".


>Det vil altså sige at alle normale spil og
>pogrammer ik kan bruges til Linux?

Hvis du med "normale" mener "windows", så nej. Generelt kan windows-
programmer og spil ikke bruges til linux, ligesom linuxprogrammer og
og playstationspil ikke kan bruges til windows.

Der findes et program der hedder wine, som kan køre nogen windows-
programmer under linux. Det ligger nok et sted på din install-CD,
og ellers kan det downloades fra http://www.winehq.com/

>Er der så noget der heder pogram og spil til Linux eller hvad?
>Og hvor kan de eventuelt købes eller downloades?

http://www.linuxshoppen.dk/
http://www.happypenguin.org/
http://www.linux.org/apps/

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Lars Bonde (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 05-04-03 12:07


"master!" <toke3@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8eb468$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jamen er der normalt ikke noget der heder .exe filer i Linux eller hvad?
> Det vil altså sige at alle normale spil og
> pogrammer ik kan bruges til Linux?
> Er der så noget der heder pogram og spil til Linux eller hvad?
> Og hvor kan de eventuelt købes eller downloades?
> Jeg syndes bare ikke at der normalt i buttiker med spil
> står spil til Linux og spil til Windows?

kik her. det er hvad du leder efter
http://www.alslug.dk/Mikkel/hvaderwine.html

VH lars



Thomas Iversen (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Iversen


Dato : 05-04-03 12:13

In article <3e8eb468$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, master! wrote:
> Jamen er der normalt ikke noget der heder .exe filer i Linux eller hvad?

Nej.

> Det vil altså sige at alle normale spil og
> pogrammer ik kan bruges til Linux?

Definér "normale". I min verden er de normale programmer dem der
følger med linux!

> Er der så noget der heder pogram og spil til Linux eller hvad?

Ja.

> Og hvor kan de eventuelt købes eller downloades?

De fleste er gratis og følger med den cdrom du har installeret fra.

> Jeg syndes bare ikke at der normalt i buttiker med spil
> står spil til Linux og spil til Windows?

Det gør der heller ikke.

Da det lader til at du er meget ny i linux verdenen vil jeg anbefale
dig at se på følgende:

   http://www.sslug.dk/artikler/hvad_er_linux
   http://www.linuxbog.dk/applikationer/bog/index.html

samt generelt på:

   http://www.linuxbog.dk/
   http://www.sslug.dk/

Mvh Thomas, Vanløse

master! (05-04-2003)
Kommentar
Fra : master!


Dato : 05-04-03 12:54

Jamen vil det sige at en computer med Linux ik kan køre sammen
med andre pcer som har Windows?
f.eks. dele netværk filer og spile med hinander over netværk.



/toke


Kent Friis (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 05-04-03 13:04

Den Sat, 05 Apr 2003 13:54:22 +0200 skrev master!:
>Jamen vil det sige at en computer med Linux ik kan køre sammen
>med andre pcer som har Windows?
>f.eks. dele netværk filer og spile med hinander over netværk.

Du kan sagtens dele filer over netværket, ingen problemer i det, i
skal bare være enige om hvilken protokol i skal bruge - hvis du er
den eneste linux-bruger, er det nok dig der får lov at installere
SAMBA, som kører SMB-protokollen ligesom windows filsharing. FTP
eller HTTP er muligheder, og nok nemmere at få til at virke.

At spille over netværk er også muligt, såfremt i har de samme spil,
det virker fx fint med Unreal Tournament og SVJV også Quake3. Du skal
dog være forberedt på nogen spil måske kører forskellig protokol
på forskellige platforme, men det er sjældent. Det eneste eksempel
jeg har er Doom, hvor windows versionen kører IPX, og kun virker på
LAN, hvorimod linux versionen kører TCP/IP og giver mulighed for
at spille over internettet.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\
// \\ Truly scalable operating system // \\
/( )\ Linux /( )\
^^-^^ ^^-^^

Lars Dybdahl (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dybdahl


Dato : 05-04-03 15:08

master! wrote:
> Jamen vil det sige at en computer med Linux ik kan køre sammen
> med andre pcer som har Windows?

Jo - det gør jeg til dagligt.

> f.eks. dele netværk filer og spile med hinander over netværk.

Jeg spiller Tribes 2 og Quake mod andre over netværk, det fungerer fint...
men det er selvfølgelig Linux udgaver af disse spil. F.eks. er det Sierra,
der har lavet Tribes 2 til Windows:

http://tribes2.sierra.com/

Hvorimod det er Lokigames, der lavede Tribes 2 til Linux:

http://www.lokigames.com/products/tribes2/

Som detalje vil jeg gerne nævne, at Linux udgaven kører med ca. 25% bedre
framerate end Windows udgaven på præcist samme hardware (en maskine, der
har GeForce 2MX, 1.2MHz AMD processor, 512MB RAM).

Linux udgaven kan ikke bruges på Windows eller omvendt, men de spiller fint
sammen.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

master! (05-04-2003)
Kommentar
Fra : master!


Dato : 05-04-03 15:27

Jamen hved du om man kan køre cs og hf og gta2 og age of empires
På Linux? hvis ja .. hved du så hvor man for fat i Linux
versionen af spilende?


/toke



Lars Dybdahl wrote:

> master! wrote:
>> Jamen vil det sige at en computer med Linux ik kan køre sammen
>> med andre pcer som har Windows?
>
> Jo - det gør jeg til dagligt.
>
>> f.eks. dele netværk filer og spile med hinander over netværk.
>
> Jeg spiller Tribes 2 og Quake mod andre over netværk, det fungerer fint...
> men det er selvfølgelig Linux udgaver af disse spil. F.eks. er det Sierra,
> der har lavet Tribes 2 til Windows:
>
> http://tribes2.sierra.com/
>
> Hvorimod det er Lokigames, der lavede Tribes 2 til Linux:
>
> http://www.lokigames.com/products/tribes2/
>
> Som detalje vil jeg gerne nævne, at Linux udgaven kører med ca. 25% bedre
> framerate end Windows udgaven på præcist samme hardware (en maskine, der
> har GeForce 2MX, 1.2MHz AMD processor, 512MB RAM).
>
> Linux udgaven kan ikke bruges på Windows eller omvendt, men de spiller
> fint sammen.
>
> Lars.
>


Steen Suder, privat (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 05-04-03 16:11

master! wrote:
> Jamen hved du om man kan køre cs og hf og gta2 og age of empires
> På Linux? hvis ja .. hved du så hvor man for fat i Linux
> versionen af spilende?

Prøv nu at høre her...

Linux er helt andet system. Teknisk er det så forskelligt fra Windows
som Xbox er fra Playstation.

Som udgangspunkt kører Windowsspil og Linuxprogrammer på Windows.
Linuxspil og Linuxprogrammer kører på Linux.

Hvis du vil have GTA2 på Linux, må du finde GTA2 til Linux.

Her vil får du det hint at meget få af de spil du skriver om ikke er
lavet til Linux fordi der efter sigende ikke er penge i det for firmaerne.

Hvor køber du dine spil? Spørg din forhandler om Linux-udgaven af dit
spil og se hvad han siger.

I nogle tilfælde kan et spil eller et program til Windows bringes til at
køre på Linux som du er blevet fortalt andetsteds i tråden.


Toke, hvis du kører Linux for at spille Windowsspil... så er du helt
galt på den.

Ingen smiley.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


Kent Friis (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 05-04-03 16:21

Den Sat, 05 Apr 2003 17:10:50 +0200 skrev Steen Suder, privat:
>master! wrote:
>> Jamen hved du om man kan køre cs og hf og gta2 og age of empires
>> På Linux? hvis ja .. hved du så hvor man for fat i Linux
>> versionen af spilende?
>
>Prøv nu at høre her...
>
>Linux er helt andet system. Teknisk er det så forskelligt fra Windows
>som Xbox er fra Playstation.
>
>Som udgangspunkt kører Windowsspil og Linuxprogrammer på Windows.
---------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^

Du mener windowsprogrammer.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth
And cause an empire by the sea to fall
To the astonishment, and delight of all.

Steen Suder, privat (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 05-04-03 17:12

Kent Friis wrote:
> Den Sat, 05 Apr 2003 17:10:50 +0200 skrev Steen Suder, privat:
>
>>master! wrote:
>>
>>>Jamen hved du om man kan køre cs og hf og gta2 og age of empires
>>>På Linux? hvis ja .. hved du så hvor man for fat i Linux
>>>versionen af spilende?
>>
>>Prøv nu at høre her...
>>
>>Linux er helt andet system. Teknisk er det så forskelligt fra Windows
>>som Xbox er fra Playstation.
>>
>>Som udgangspunkt kører Windowsspil og Linuxprogrammer på Windows.
>
> ---------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^
>
> Du mener windowsprogrammer.

Ja, i allerhøjeste grad.

"Operatoroverstyring out of nowhere."


--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


Lars Dybdahl (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dybdahl


Dato : 05-04-03 17:37

master! wrote:
> Jamen hved du om man kan køre cs og hf og gta2 og age of empires
> På Linux? hvis ja .. hved du så hvor man for fat i Linux
> versionen af spilende?

Counter-Strike: Ja nogenlunde. Det bør man ved at køre Windows-udgaven med
Wine eller WineX, men det bliver aldrig helt godt.

HalfLife: Samme som CS.

GTA2: Mener jeg ikke umiddelbart virker.

Age Of Empires er et Microsoft spil. Behøver jeg sige mere?

Linux verdenen vil helt klart give dig begrænsninger i starten. Sådan vil
det altid være, når man har flere systemer, og hvis du meget gerne vil
spille de spil, dine Windows venner har, så bør du nok overveje også at
have Windows installeret i en eller anden form.

Det er først når du har lært Linux mere at kende, at du finder alle de ting,
som Linux gør, som Windows ikke gør, og for de fleste af dem, jeg kender,
så begyndte de først rigtigt at bruge Linux, da de var afhængige af ting på
Linux, som man ikke kan eller ikke kan nemt på Windows.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Christoffer Olsen (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 05-04-03 13:01

master! <toke3@pc.dk> writes:

> Jamen er der normalt ikke noget der heder .exe filer i Linux eller hvad?

I Linux må man kalde filer hvad man har lyst til.

Se evt. http://www.linuxbog.dk/
Det er en god starter for nye Linuxbrugere

> Det vil altså sige at alle normale spil og
> pogrammer ik kan bruges til Linux?

Normale spil og programmer? :)

Hvis du skal have et program til at køre i Linux skal du enten finde
det i en Linux-version eller bruge en emulator (wine eller winex).

> Er der så noget der heder pogram og spil til Linux eller hvad?

Ja ja, til spil er winex bedst, men det koster penge, og personligt
synes jeg ikke det fungerer godt nok til alle spil endnu.

> Og hvor kan de eventuelt købes eller downloades?

Der findes ikke meget kommerciel software specielt beregnet til linux,
til gengæld findes der utrolig meget fri software.

se f.eks. på www.freshmeat.net eller www.sourceforge.net

I den linuxdistribution du bruger (mandrake) er der et program der
hedder urpmi som kan bruges til at installere programmer direkte fra
Internet, men jeg bruger ikke Mandrake, så jeg ved ikke hvor godt det
er.

> Jeg syndes bare ikke at der normalt i buttiker med spil
> står spil til Linux og spil til Windows?

Det er fordi at næsten alle spil primært laves til Windows. Nogle spil
laves også i en Linuxversion hvor man selv skal hente lidt fra
nettet. Så er der nogen der kan køre i wine/winex.Og så er der en
masse spil som ikke vil eller kører dårligt i Linux.

--
Mvh
Christoffer Olsen

A hacker does for love what others would not do for money.

master! (05-04-2003)
Kommentar
Fra : master!


Dato : 05-04-03 14:31


Jamen nu har jeg Installeret det der wine og der kommer rigtigt
nok os et ikon med et glads på, på .exe filerne..
Men når jeg åbner den/dem kommer den menu stadig frem hvor jeg skal vælge
et pogram de/den ska åbnes i men hvad ska jeg vælge??





/toke

Ukendt (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-03 17:00

master! wrote:
> Jamen nu har jeg Installeret det der wine og der kommer rigtigt
> nok os et ikon med et glads på, på .exe filerne..
> Men når jeg åbner den/dem kommer den menu stadig frem hvor jeg skal vælge
> et pogram de/den ska åbnes i men hvad ska jeg vælge??
>

Jeg tror du skal laese nogle af de gode links fok har sendt og maaske ogsaa.

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#before

/Glen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste