ens-lydende sange...
Fra : MP Jakobsen

Dato : 05-04-03 10:54

Er det bare mig eller er det til stadighed meget populært at stjæle temaer
fra hinanden? Jeg synes hele tiden jeg hører nogle ekstreme eksempler, hvor
det er så tydeligt at det er det samme der bliver spillet på
instrument-siden, men hvor sang/melodi er blevet ændret...

Her tænker jeg f.eks. på den der kører i reklamen for cocacola (den med
håndværkerne og fyren der sidder og kigger på dem mens han venter på sin
kæreste) som jeg synes lyder næsten identisk med Nikki Costa (er det ikke
det hun hedder?) med nummeret 'Like a Feather'.

Eller Jessica Simpson der med nummeret 'I think I'm in love with you' har
snuppet introen fra John Cougar nummeret 'Jack and Diane'.

Og så især i reklamer, hvor folk ikke har råd til at købe de 'rigtige' numre
og derfor bliver nødt til at lave nogle billige efterligninger, som ikke er
kopier men bare numre 'der lyder som' de originale.

Øv - jeg bliver irreteret over det.

MP

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-04-03 11:24

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote in message
> [...]
> det er så tydeligt at det er det samme der bliver spillet på
> instrument-siden, men hvor sang/melodi er blevet ændret...

Sådan er popmusik nu engang. Det er gentagelser af allerede velkendte
temaer. At noget af det er væsentligt bedre - og mere begavet - end andet,
er så en anden side af det. Men det er et naturlig resultat af popmusikkens
funktion, at der dukker referencer op til anden musik.

/Nikolaj

Fra : zcully

Dato : 05-04-03 13:58

> [...]
> det er så tydeligt at det er det samme der bliver spillet på
> instrument-siden, men hvor sang/melodi er blevet ændret...

Ja det kender jeg godt. Det mest pinlige er bare at grupper idag er så
uopfindsomme at de "kopierer" deres egne numre. Prøv fx. at se Linkin Park.
Deres nye single "somewhere I belong" er nærmest et rip off af "In the end"
bare med en nye text!!!

> Øv - jeg bliver irreteret over det.

Du er ikke den eneste!!

/Zcully

Fra : Dopedog

Dato : 05-04-03 16:56

> [...]
Park.
> Deres nye single "somewhere I belong" er nærmest et rip off af "In the

Nu er Linkin' Park jo egentlig også bare "skrigende Backstreet Boys" ...
læste noget engang om at de ikke engang skriver deres egne sange ... jeg ved
ikke om det passer men sådan noget har jeg bare minus respekt for !

Fra : MP Jakobsen

Dato : 06-04-03 10:53

"Dopedog" <dopedog@privat.dk> wrote in message

> [...]
ved
> ikke om det passer men sådan noget har jeg bare minus respekt for !

Har du noget imod bands der ikke laver deres egne numre? Ok, een ting er at
mange bands bare er ansigter udad til for en producer der sidder og
masse-producerer hits (det er vi nok mange der har en mening om), men jeg
synes da det er lidt voldsomt at dømme alle der synger andres sange.
- var det dét du mente?

MP

Fra : Dopedog

Dato : 06-04-03 19:29

> [...]
> masse-producerer hits (det er vi nok mange der har en mening om), men jeg
> synes da det er lidt voldsomt at dømme alle der synger andres sange.

Der er HELT klart forskel på bands der spiller andres sange eller om det er
bands der synger andres sange.

Bands som Westlife, Backstreet Boys, hedengangne Spice Girls o.s.v. har jeg
MINUS respekt for!

At der står 4-5 personer der ikke ville stå på scene hvis det ikke var
p.g.a. deres udseende, jamen hvor mere falskt kan det blive ?

Linkin' Park har jeg heller ingen respekt for nej ... jeg ved ikke hvordan
bandet blev "lavet" men hvis det er på samme måde med auditions som til
diverse boy- og girlbands, ja så er de da bare endnu mere til grin.

Synes bare at hvis man ikke kan skrive sine egne sange, ja så skulle man nok
lave noget andet.

Det er, i mine øjne, det samme som en mekaniker der ikke selv kan reparere
(sp?) biler men tager al æren for det.

-Ronnie

Fra : MP Jakobsen

Dato : 06-04-03 19:40

"Dopedog" <dopedog@privat.dk> wrote in message
> Synes bare at hvis man ikke kan skrive sine egne sange, ja så skulle man
nok
> lave noget andet.

Hmmm... jeg tror der er mange jazz-entusiaster der vil være uenige med dig i
det. :) Nej, jeg synes der er blevet lavet rigtig mange gode covernumre og
enkelte gange har man da hørt om bands der primært laver covernumre, uden at
det er bræk-bands.

Jeg er dog fuldstændig enig med dig i at det er svært at have den store
kunstneriske respekt for Westlife, backstreet boys, spicegirls osv.

MP

Fra : Lars Bernau

Dato : 06-04-03 19:46

Dopedog wrote:

> [...]
> diverse boy- og girlbands, ja så er de da bare endnu mere til grin.
>
> Synes bare at hvis man ikke kan skrive sine egne sange, ja så skulle man nok

Det skulle du måske have fortalt en vis Elvis Presley før han gjorde sig
så populær på at synge andre folks sange... den slyngel!

> Det er, i mine øjne, det samme som en mekaniker der ikke selv kan reparere
> (sp?) biler men tager al æren for det.

Den sammenligning holder vist ikke i byretten

--
Lars Bernau
"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk,

Fra : Michael Petersen

Dato : 07-04-03 11:10

Lars Bernau <bernau@mail.invalid> mumbled something in

> Det skulle du måske have fortalt en vis Elvis Presley før han gjorde sig
> så populær på at synge andre folks sange... den slyngel!

Han skrev da vist nok en enkelt sang selv.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : Peter G

Dato : 07-04-03 18:59

Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk> wrote:

>Han skrev da vist nok en enkelt sang selv.

Ifølge datteren, ja. Der var vist noget med en vuggevise.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-04-03 11:18

MP Jakobsen <mpej@ruc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8ea7be$0$7585$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> det er så tydeligt at det er det samme der bliver spillet på
> instrument-siden, men hvor sang/melodi er blevet ændret...
SVAR: Det har du helt ret i, men det synes jeg nu ikke er en dårlig ting.
Spørgsmålet er om produktet kommer til at lyde godt

> [...]
er
> kopier men bare numre 'der lyder som' de originale.
SVAR: Den type musik som folk lytter til idag, startede vel op i 50-erne.
Det vil sige at der er lavet den slags musik i over 50 år. Det er nok en
kendsgerning at jo mere musik der bliver lavet, ja jo mere musik vil komme
til at ligne hinanden. Man kan ikke blive ved med at lave musik som ikke
ligner noget som har været før. Tænk også på at meget musik er blevet
delvist glemt. Det er da kun godt at det kommer frem igen i en
nyindspilning. Det er jo også godt at mange sange bliver oversat, så alle
kan forstå dem. Mange kan lide dem på dansk. Mange vil også gerne høre
forskellige udgaver af den samme melodi.
Tænk bare på "På slaget 12`s" succes med gamle 60-er-slagere, ligeledes
"Brødrene Olsen" og "Klaus og tjenernes" nye 60-er-slager-hits. Alt har vi
hørt før, men jeg synes da at det er forfriskende at høre det i nye udgaver.

Hilsen Åge