Nyt akvarie
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 05-04-03 08:26

Hej

Jeg har netop investeret i et brugt 250 l akvarie som jeg nu skal til at
sætte op.

Første spørgsmål i den sammen hæng er ang. guset i bunden. Bør jeg blande
den op med noget for at få bedre plantevækst, og i så fald hvad?

mvh
ivan

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-04-03 09:24

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message
> Første spørgsmål i den sammen hæng er ang. guset i bunden. Bør jeg blande
> den op med noget for at få bedre plantevækst, og i så fald hvad?

Det afhgænger jo utrolig meget af hvad der i forvejen er af grus, og hvad du
skal bruge akvariet til - selskab, chiklider eller andet ?

/Ole

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 05-04-03 09:26

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> wrote in message
> [...]
du
> skal bruge akvariet til - selskab, chiklider eller andet ?

Akvariet skal bruges til selskabsakvarie med en del planter samt overvejende
lette fisk samt 1 stk. krebs (jeg savner de små kræ

Jeg har intet grus i forvejen, så jeg skal ud og finde et eller andet
spændende.

ivan

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-04-03 15:36

> Akvariet skal bruges til selskabsakvarie med en del planter samt
overvejende
> lette fisk samt 1 stk. krebs (jeg savner de små kræ

Til selskabsakvariet er der enorme muligheder, alt efter smag og behag. Jeg
kan egentlig kun give dig to råd: 1) Hvis du vil have smerlinger og/eller
pansermaller, så undgå skærver - de ødelægger fiskenes skægtråde. 2) Køb
grus i en ikke alt for stor størrelse, foretrækker selv max. 3 mm.( Syntes
at planterne gror bedre i finere grus.)

Hvis krebsen har specielle krav må andre lige hoppe ind her - aner intet om
de små kræ

Min personlige smag er til meget mørkt bundlag, da jeg synes det fremhæver
fisk og planters farver. Bruger selv sorte skærver i 2-4 mm.

/Ole

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 05-04-03 18:36

Hej Ole

Det var egentlig også min anelse omkring bundlaget, men bør jeg blande et
eller andet i gruset for at fremme plantevæksten ?

mvh

ivan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-03 23:31

"Ivan V. Nielsen" skrev i en meddelelse

> Det var egentlig også min anelse omkring bundlaget, men bør jeg
blande et
> eller andet i gruset for at fremme plantevæksten ?

Mange planter kan godt lide lidt bundgødning - men det haster
ikke før de kommer ordentlig i gang med at gro.

Og alle de "vidundermidler" som nogle akvariehandlere kan finde
på at ville sælge, skal du efter min mening holde dig fra.

Et sundt og naturligt miljø skal fisk og planter nok sørge for
efter et stykke tid.

Men sørg for ordentligt lys til planterne.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-03 23:31