MS Windows
briani 27239
Skift af boot-partition
Fra : Torben Rimmer Nielse~

Dato : 05-04-03 10:32

Hej,

Jeg har netop anskaffet mig en ny disk, og jeg vil gerne have flyttet min
boot-partition over på den.

Jeg kører XP Pro på en NTFS-partition.

Hvordan flyttet/kopierer jeg mit c-drev, så jeg kan boote fra den nye disk ?

På forhånd tak for hjælpen,
Torben

Fra : jens

Dato : 05-04-03 11:40

"Torben Rimmer Nielsen" <trn@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kører XP Pro på en NTFS-partition.
>
> Hvordan flyttet/kopierer jeg mit c-drev, så jeg kan boote fra den nye disk

Sætter den i som master på ide 1, sætter den gamle i som slave på ide 1, og
installerer xp på maskinen.

Alle gamle data ligger så på d og kan flyttes til den nye bagefter, men man
kan ikke med held flytte en xp installation fra en disk til en anden uden at
installere den forfra.

mvh Jens

Fra : MN

Dato : 05-04-03 11:53

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> [...]
man
> kan ikke med held flytte en xp installation fra en disk til en anden uden

Sludder. Det kan man godt.
Bl.a. med Norton Ghost. Mener også af der på nogle af harddisk
frabrikanternes hjemmesider findes et tool der kan kopiere disk til disk.

Mogens

Fra : jens

Dato : 05-04-03 12:02

"MN" <mogens@FJEN_DETTEdbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bl.a. med Norton Ghost. Mener også af der på nogle af harddisk
> frabrikanternes hjemmesider findes et tool der kan kopiere disk til disk.

Korrekt, man godt kopierre disc-disc, men...
Hvis du vil boote på den gamle for at kopierre er den jo c og bliver ved med
at være det....
Du kan ikke ændre drevbogstav på boot discen efter XP er lagt ind.
Du kan kun goste en XP hvis det er 2 ens maskiner, og det er dettejo ikke.

Man kan godt kopierre fra disc til disc, men i praksis vil det blive noget
rod senere.

mvh Jens

Fra : Anders Lund

Dato : 05-04-03 12:31

jens wrote:

> Korrekt, man godt kopierre disc-disc, men...
> Hvis du vil boote på den gamle for at kopierre er den jo c og bliver
> ved med at være det....

Du kender vist ikke Ghost. Ghost kan lave en komplet kopi af en harddisk, så
man også kan boote på den. Så kopiere du den gamle disk (med Ghost) over på
den nye disk. Du sætter herefter den nye disk til at være pirmary master. Så
booter du på den disk.

> Du kan ikke ændre drevbogstav på boot discen efter XP er lagt ind.
> Du kan kun goste en XP hvis det er 2 ens maskiner, og det er dettejo
> ikke.

Nu er der også kun tale om skift af en harddisk - ikke en hel computer.

> Man kan godt kopierre fra disc til disc, men i praksis vil det blive
> noget rod senere.

Ikke hvis du gør det med Ghost. Så er det jo ikke mere rodet end den gamle
disk - måske bare lige med noget mere plads.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : Edmund

Dato : 05-04-03 15:40

Anders Lund wrote:

> [...]
> (med Ghost) over på den nye disk. Du sætter herefter den nye disk til
> at være pirmary master. Så booter du på den disk.

Du kan gøre det samme med Maxblast
Find din disk hos maxtor og vælg utilities
Maxblast3
toturial Very nice :)
http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

Jeg har kun prøvet maxblast2 og der havde jeg en XP der fyldte 6GB på en
20GB disk. Den kunne nemt flyttes over på en gammel 8GB disk

En af diskene skal nok være en Maxtor, men jeg ved de ikke med
sikkerhed.

--
Mvh Edmund

Fra : Leif Poulsen

Dato : 05-04-03 21:52

Hej

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 20GB disk. Den kunne nemt flyttes over på en gammel 8GB disk
>
> En af diskene skal nok være en Maxtor, men jeg ved de ikke med

Alternativt kan du også benytte bootdiskette fra Western digital til samme
formål, denne har jeg tidligere kopieret harddiske (inkl. system) med, uden
nødvendigvis at være af Western Digital-mærket.

Med venlig hilsen
Leif

Fra : MN

Dato : 05-04-03 12:55

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

KLIP

> [...]
> Du kan ikke ændre drevbogstav på boot discen efter XP er lagt ind.
> Du kan kun goste en XP hvis det er 2 ens maskiner, og det er dettejo

Maskinen er der ikke ændret på. Fordi du skifter harddisk betyder intet.
Og jeg har gjort det mange gange.

Mogens

Fra : Torben Rimmer Nielse~

Dato : 06-04-03 14:50

Mange tak for hjælpen ...

Jeg endte med at bruge WDC's egen bootdiskette, som er et glimrende værktøj.