Star Trek Nemesis [spoiler]
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-03 20:28

En skuffelse. Stor skuffelse.

Jeg kunne til tider ikke kende persongalleriet. Hvad skulle Worf i den
film? Han har ikke én eneste replik af betydning. Crusher var også
aldeles anonym.

Lokaliteterne var også drønkedelige. Effekterne ligeså. Og slutningen?
Den var da direkte forfærdelig. Hvordan kan man tillade sig at slå en af
de mest populære karakterer ihjel? Han er da sluppet helskindet ud af
langt værre situationer ... Suk!

Et af de få lyspunkter var Patrick Stewart, der med vanlig sikker stil
forsøgte at redde filmens værdighed.

Jeg vil gætte på, at det her blev den sidste film med hele TNG-holdet.
Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
instruktøren Stuart Baird. For mig står First Contact stadig som den
eneste /rigtige/ TNG-film.

--
Mvh. Peter
"Årh, hvaaad!"

Fra : Andrew

Dato : 04-04-03 20:46

> [...]
> Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
> instruktøren Stuart Baird. For mig står First Contact stadig som den

Hej

Jeg er enig, jævnfør mit indlæg efter at have set filmen til premiere
surprise i Århus d. 27. marts

Mvh Anders

Fra : Per Moreau

Dato : 04-04-03 23:33

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
> instruktøren Stuart Baird. For mig står First Contact stadig som den

TNG spillefilmene var også begyndt at blive rimelig trættende.
Der skulle de allerede have stoppet ved netop First Contact
og have ladet et andet hold tage over.
Hvis der nogen sinde kommer en 11´er tror jeg ikke at den vil have noget
med de tidligere serier eller den nuværende at gøre.
De skal dælme arbejde hårdt hvis de vil lave en der er bedre end det flop
de præsenterede kaldet Nemesis.
De kan lære meget af de instruktører der lavede ST1 til ST6.
Dengang var der noget ved Star Trek filmene.

Mvh
Per M.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-03 01:44

"Per Moreau" <dsl21019@EHEMvip.cybercity.dk> writes:

> De kan lære meget af de instruktører der lavede ST1 til ST6.
> Dengang var der noget ved Star Trek filmene.

Vil du da skide i havet? Det meste var langt værre end Nemesis. Tag de
lyserøde briller af et øjeblik og fortæl mig hvad der er så fedt ved
Star Trek 5. 1'eren var helt OK, 6'eren var rigtig god og 4'eren var i
det mindste skæg. Resten var spild.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : PerX ...

Dato : 05-04-03 01:06

In article <b6kmc6$d11$1@sunsite.dk>, usenet@filmsvar.dk says...
> En skuffelse. Stor skuffelse.

Suk, som jeg skrev for et stykke siden, jeg er alt for ening... desværre.
Og Berman then paphat, udtaler at det nok er fordi den havde præmiere for
tæt på Ringenes Herre!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-03 01:46

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Suk, som jeg skrev for et stykke siden, jeg er alt for ening... desværre.
> Og Berman then paphat, udtaler at det nok er fordi den havde præmiere for
> tæt på Ringenes Herre!

i virkeligheden er det fordi Trek er blevet indhentet af
virkelighedens teknologi.

Bemærkede I den skærm Riker arbejdede ved på et tidspunkt? Det var en
almindelig TFT-skærm på en 17-18". Og broen er mere kitschet end smart
i dag.

Derfor var det også et godt valg at lave en "hvad er et
menneske"-historie. Det er tidløst. Det er teknologi ikke.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-03 01:42

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> writes:

> Jeg kunne til tider ikke kende persongalleriet. Hvad skulle Worf i den
> film? Han har ikke én eneste replik af betydning. Crusher var også
> aldeles anonym.

Det er på den ene side trist - på den anden side betød det, at vi i
modsætnning til den langt værre Insurrection faktisk kunne studere
lidt personlighed i filmens nøglepersoner (Picard og Data).

> Den var da direkte forfærdelig. Hvordan kan man tillade sig at slå en af
> de mest populære karakterer ihjel? Han er da sluppet helskindet ud af
> langt værre situationer ... Suk!

Tværtom. Det var en god ide. Jeg sad til det sidste og frygtede en
"Geordi løser det ved hjælp af <oplagt løsningsmodel
udeladt>"-løsning. Det var en hæderlig afslutning på den person.

Samtidig var sluklippet med Enterprise-E i docking bay et smukt spejl
af indledningen til den første Trek-film.

> [...]
> Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
> instruktøren Stuart Baird. For mig står First Contact stadig som den

Den var god, ja. Denne levede til gengæld op til Roddenberry's ide om,
at TNG skulle udforske hvad det er at være menneske. Det har de sidste
ikke gjort meget i.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Med et kort næb / og med en kort hals / måske med
The RockBear. ((^)) gullig pels / så ville den ligne en puma. /

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-04-03 12:21

Peter B. Juul skrev:

> Det er på den ene side trist - på den anden side betød det, at vi i
> modsætnning til den langt værre Insurrection faktisk kunne studere
> lidt personlighed i filmens nøglepersoner (Picard og Data).

Det er rigtigt, men ærligt talt tror jeg ikke, filmen kan lære os noget
nyt om Picard og Data, efter at vi har fulgt dem tæt i 15 år. Hvis der
pludselig dukker nye sider af deres personlighed frem, er jeg på nippet
til at mene, at det må være off-character.

Selvfølgelig er det vigtigt for filmens integritet, at de vigtigste
hovedpersoner har dybde og gennemgår en udvikling osv. Men tag igen
First Contact. Der var masser af personudvikling hos /alle/ de kendte
karakterer, bl.a. i kraft af at handlingen var splittet op på flere
lokaliteter og dermed ikke fremstod så lineær.

> Tværtom. Det var en god ide. Jeg sad til det sidste og frygtede en
> "Geordi løser det ved hjælp af <oplagt løsningsmodel
> udeladt>"-løsning. Det var en hæderlig afslutning på den person.

Jamen, der skal sgutte afsluttes nogen personer i Star Trek-universet.
Det er desperation, når man bliver nødt til at aflive den måske mest
populære karakter for at få opmærksomhed.

> Samtidig var sluklippet med Enterprise-E i docking bay et smukt spejl
> af indledningen til den første Trek-film.

Jeg har desværre ikke haft den fornøjelse at kende TOS-universet.

--
Mvh. Peter
"The spaceships hung in the sky in much the same way that bricks don't."

Fra : Brian Petersen

Dato : 05-04-03 09:15

Altså. Så ringe var den heller ikke. Bedre end resurrection fx. Dén var for
kvalm. Filmene har generelt været af langt ringere kvalitet end selv
middelmådige afsnit i serien (som jo fås i et lækkert box-sæt! Køb! KØB!),
så det kan vel ikke komme bag på nogen? Personligt nyder jeg nu alligevel et
gensyn på det store lærred når det byder sig... Kun First Contact var lidt
noget særligt (men kun lidt, alt hvad der foregår i fortiden med E. Cocrane
kunne jeg godt have undværet)

Det var latterligt med biljagten på ørkenplaneten. Hvorfor hulen drøner de
rundt i arkaiske transportmidler med HJUL!? Hvorfor kunne de ikke beame ned
på planeten?

Det var ligeledes latterligt at der slet ikke var nogen reference til Lore
(Datas bror) og at vi ikke fik opklaret hvor androiden B4 kom fra.

Slutningen, X's død, fandt jeg til gengæld var det hele værd. Hvor var det
bare fedt. Endnu bedre havde det været, hvis der ikke havde været nogen at
bytte ham ud med (som havde indkodet hans minder og derfor til enhver tid -
a la Spock - og huske alt der er gået forud for 10'erens første plotpunkt).

Brent Spiner er blevet gammel og det klæder ikke Data. Kunne de ikke have
givet ham en opstrammer a la Anthony Hopkins' i Red Dragon?

/b.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-03 17:07

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> writes:

> Hvorfor kunne de ikke beame ned
> på planeten?

Det blev forklaret i filmen.

> Det var ligeledes latterligt at der slet ikke var nogen reference til Lore
> (Datas bror) og at vi ikke fik opklaret hvor androiden B4 kom fra.

De forklarede, at det var en af Soongs prototyper.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am Arogon son of Alfred."
The RockBear. ((^))

Fra : Brian Petersen

Dato : 05-04-03 18:30

"Peter B. Juul"

> Det blev forklaret i filmen.

Åbenbart ikke godt nok.

Lore

> De forklarede, at det var en af Soongs prototyper.

En lidt tynd forklaring, wouldn'tyasay?

/b.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-04-03 19:30

> Åbenbart ikke godt nok.

Geordi siger noget i retning af "der er en ionstorm (e.lign) på vej,
så det er ikke sikkert at bruge beameren."

Picard svarer, at han har ledt efter en undskyldning for at prøve
Argo. (bilen)

Hvad mere er der at forklare?

> En lidt tynd forklaring, wouldn'tyasay?

Næh.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 06-04-03 08:53

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Picard svarer, at han har ledt efter en undskyldning for at prøve
> Argo. (bilen)

Er det ikke snarere instruktøren, der har ledt efter en undskyldning?

/Nikolaj

Fra : Brian Nielsen

Dato : 06-04-03 08:56

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
>
> Er det ikke snarere instruktøren, der har ledt efter en undskyldning?

Nej, det må da være forfatterne der har ledt efter en undskyldning. Og en af
forfatterne
spiller med i filmen. Interessant...

/Brian

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-04-03 12:03

Nikolaj Borg skrev:

> Er det ikke snarere instruktøren, der har ledt efter en undskyldning?

Jo, bilræset lugter som en af instruktørens eller forfatterens darlings.
Og stuntet med at sætte en beam-blokerende partikelstorm ind er
efterhånden brugt så mange forbandede gange, at det gør ondt.

--
Mvh. Peter
"Man, you come right out of a comic book."

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-04-03 12:28

Brian Petersen skrev:

> [...]
> end selv middelmådige afsnit i serien (som jo fås i et lækkert
> box-sæt! Køb! KØB!), så det kan vel ikke komme bag på nogen?

Næh, men man sidder jo hele tiden og håber, at de /denne/ gang for
pokker da må have lært lektien og brygger en god kop Trek-

> Det var latterligt med biljagten på ørkenplaneten. Hvorfor hulen
> drøner de rundt i arkaiske transportmidler med HJUL!? Hvorfor kunne
> de ikke beame ned på planeten?

Jeg følte også, det var malplaceret. Hvorfor ikke tage et lille
hovercraft med i stedet?

> Det var ligeledes latterligt at der slet ikke var nogen reference til
> Lore (Datas bror) og at vi ikke fik opklaret hvor androiden B4 kom
> fra.

Helt enig. Lige så snart man hører ordet "positronisk", tænker man Lore.
Og specielt når de finder androiddelene. De burde have reflekteret over,
om de nu var en god idé at samle robotten, når fortidens spor skræmmede.

Og ja - hvor dælen havde Shinzon fundet en Soong-prototype, som ingen
har hørt om før?

> [...]
> været nogen at bytte ham ud med (som havde indkodet hans minder og
> derfor til enhver tid - a la Spock - og huske alt der er gået forud

Ja, der er vi så stærkt uenige. Slutningen affødte et stort had til
forfatterne hos mig. "But at least you're FEELING something," som
McSavage ville have sagt det.

--
Mvh. Peter
"Jeg har fået hemmeligt telefonnummer med 13 cifre, så det er ekstra

Fra : Brian Nielsen

Dato : 06-04-03 18:02

> Og slutningen?
> Den var da direkte forfærdelig. Hvordan kan man tillade sig at slå en af
> de mest populære karakterer ihjel? Han er da sluppet helskindet ud af
> langt værre situationer ... Suk!

Interessant at skuespilleren bag denne populære karakter har været med til
at
skrive historien.

> Et af de få lyspunkter var Patrick Stewart, der med vanlig sikker stil
> forsøgte at redde filmens værdighed.
>
> Jeg vil gætte på, at det her blev den sidste film med hele TNG-holdet.

Det er vist ideen.

> Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
> instruktøren Stuart Baird.

Han kan næppe holdes ansvarlig for historien.

/Brian, som kun har set filmen fordi den blev vist til Premiere Surprise

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 08-04-03 21:41

> En skuffelse. Stor skuffelse.
>
> Jeg kunne til tider ikke kende persongalleriet. Hvad skulle Worf i den
> film? Han har ikke én eneste replik af betydning. Crusher var også
> aldeles anonym.

De havde ikke plads til alle, hvis ikke plottet (ha!) skulle drukne.

> [...]
> Den var da direkte forfærdelig. Hvordan kan man tillade sig at slå en af
> de mest populære karakterer ihjel? Han er da sluppet helskindet ud af

Jaja.. Spock døde jo også engang i en film ;))

Der er håb endnu.... selvom der næppe bliver flere TNG film.

Måske en bredere casting, hvor de bruger flere af de kendte TNG/DS9/VOY
karakterer? Der var jo et glimt af Janeway i Nemesis.

I så tilfælde glæder jeg mig til at se hvad der skete med 7of9 (klart en af
de sejeste karakterer ever) og Chakotay (klart en undervurderet karakterer)
på jorden.

Men før nogen glæder sig, skal der ryddes kraftigt op i TPTB....

> Et af de få lyspunkter var Patrick Stewart, der med vanlig sikker stil
> forsøgte at redde filmens værdighed.

Ja, Xavier... øh Picard er altid sej.

> [...]
> Desværre. Det var en æra, der havde fortjent en bedre skæbne end
> instruktøren Stuart Baird. For mig står First Contact stadig som den

Den eneste gode TNG film, ja.

Nemesis var pinligt dårligt.