ny kat
Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 15:25

Hej,

jeg har skrevet før, da jeg har fået en ny kat, hvor jeg har en i forvejen.
Min gamle kat er 10 mdr. og min nye kat er 15 mdr. I starten så alt ud til
at gå rigtig godt. De snusede til hinanden og det gik fint, men min gamle
kat er efter den nye. (skal lige siges at den gamle er en han og den nye en
hun og begge er neutraliseret) Han løber hele tiden efter hende og bider
hende. Nogle gange virker hun til at være meget hæmmet af det, andre gange
løber hun nærmest efter ham, når jeg tager ham væk. Det lyder meget voldsomt
med alt den vrælen, men det værste er, at jeg sådan set ikke ved hvad jeg
skal gøre. De har været sammen i lidt over 3 uger, hvilket heller ikke er
lang tid, da min gamle kat lige skal vænne sig til det. Men spm er jo så om
jeg skal lade dem udkæmpe deres små kampe, hvor han virker voldsom overfor
hende...eller skal jeg tage ham væk...er det for voldsomt....Derudover er
han jo en dejlig kat.....det er absolut ikke fordi han er ond af
sind....tværtimod...

håber på svar

hilsen katja

---

Fra : Kate

Dato : 06-04-03 15:37

> håber på svar
>
> hilsen katja

Hej Katja,

Ved ikke helt hvordan du skal takle det, men én ting er jeg dog sikker
på. Du skal ikke lade det komme til deciderede slåskampe mellem
kattene. Hvæsen og sprutten er okay, for de skal selvfølgelig lære
hinanden at kende, men jeg ville helt klart stoppe det hvis det kom til
korporligheder.

Da jeg indførte min somali var der masser af hvæsen og slåen ud efter
hinanden, men ved den mindste tegn på slåskamp blandede jeg mig. Det
gjorde jeg som regel ved at tage den ene kat op og nusse ham/hende til
den faldt til ro. Derudover lod jeg dem faktisk ikke uden opsyn de
første 2 uger. Når jeg gik lukkede jeg somalien inde i køkkenet og de
to andre katte havde så resten af hjemmet at boltre sig på.
Grunden til at det blev 2 uger var fordi om fredagen i den anden uge
ville Lante ikke gerne ind i køkkenet om morgenen. Jeg turde godt nok
ikke lade være, men så hele weekenden var han sammen med de andre og
jeg gik et hurtigt smut ud og købte ind uden at lukke ham fra, uden
problemer. På det tidspunkt var der stadig noget hvæsen mellem ham og
Sofie, men ingen slåskampe. Mandag morgen lukkede jeg ham så ikke fra
da jeg gik, indrømmet det var en lang dag selvom jeg afkortede den med
et par timer, men intet problem og siden blev han aldrig lukket fra.

Nu må jeg så indrømme at jeg tror jeg har været heldig at ha' tre
generelt venlige katte til sammenføring og derfor gik det
overordentligt let, men ellers er venlighed og tålmodighed nok de to
ting du skal ha' mest af.

Håber det lykkes så dine katte kan ha' stor glæde af hinanden.

Åhja, ekstra opmærksomhed på den kat du har haft længst vil nok også
hjælpe, så den ikke tror den er "kasseret" til fordel for en nyere
model

Mine tre katte var ved sammenføringen hhv 11 og 2 år gamle.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer