MS Windows
briani 27239
Spørgsmål om opsætning af harddisk og cd-r~
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-03 15:31

Hej ...

Ja - jeg har det hersens 'dumme' spørgsmål, som formentlig er blevet
besvaret 1000 gange, men som jeg ikke har fanget svaret på endnu.

Jeg er ved at konfigurere en PC, som har fået ny harddisk og ny CD-rom.
Problemet er, at ledningerne ikke var sat til inde i pc'en. Da jeg gjorde
det og startede op via CD-rom, sagde den: "bootdisk fejl" eller sådan noget
lignende.

Jeg prøvede så at boote via diskette og fandt min harddisk. Satte den via
Fdisk som primær dospartition. (Er det ikke rigtigt?)

Der var stadigvæk ged i det, og kunne slet ikke komme ind på CD-rom-drevet.

Jeg gik i bios og så, at CD-rom var primær master og IDE-HD'en var sekundary
master. Det menet jeg var forkert og satte jumperne på HD'en til master og
jumperen på CD-rommen til slave (Er det rigtigt?). Men bios'en sagde efter
reboot, at Cd-rom stadig var primær master og IDE HD'en stadig var Sekundary
master - og det kunne jeg ikke ændre i bios!!

Er der ikke en, som fra starten vil gennemgå for mig, hvordan de forskellige
enheder skal stå for at alt fungere? - Eller i alt fald henvise til en
overskuelig og pædagogisk side på nettet.

Håber ikke det er fuldstændig volapyk.

/John

P.S. Det var en Win 98 SE startdisk jeg anvendte!

---

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-03 16:02

John Quist wrote:
> Jeg gik i bios og så, at CD-rom var primær master
> og IDE-HD'en var sekundary master. Det menet jeg
> var forkert og satte jumperne på HD'en til master og
> jumperen på CD-rommen til slave (Er det rigtigt?).

Ja.

> Men bios'en sagde efter reboot, at Cd-rom stadig var
> primær master og IDE HD'en stadig var Sekundary master
> - og det kunne jeg ikke ændre i bios!

Nej, det er fladkablerne der sidder i bundkortet der skal
byttes rundt.
Det ville være smart at CD-Rom og harddisk sad på
hvert sit kabel, begge som master.

> Er der ikke en, som fra starten vil gennemgå for mig,
> hvordan de forskellige enheder skal stå for at alt fungere?

Jeg har prøvet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-03 19:20

Tak for svaret...

Hvis jeg nu satte en brænder og en extra HD i - hvad sku' de så hedde?
(Master, Slave CS primary, sekundary etc..?)

--
Med Venlig Hilsen
John Quist Kristensen

---

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-04-03 00:18

Kommer an på om de skal sidde som Master eller Slave.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-03 18:57

Du har altså 2 harddiske, 1 cdrom drev og 1 brænder?
På den primære port sætter du
HD1, som der skal bootes på (C) som master
Alm. cdrom drev som slave
På den sekundære port sætter du
Brænder som master
HD2 som slave

Kurt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-04-03 21:24

Kurt B. Andersen wrote:
> Du har altså 2 harddiske, 1 cdrom drev og 1 brænder?

Jeg antager dette er situationen.

> På den primære port sætter du
> HD1, som der skal bootes på (C) som master
> [...]

Jeg vil vælge denne opsætning:

Primær master: Harddisk 1
Primær slave: Brænder

Sekundær master: Harddisk 2
Sekundær slave: CD-rom

Begrundelse:
Jeg antager der skal brændes mest fra harddisk 2,
som formentlig er et data drev og for at øge
overførslen af data fra CD-rom til brænder,
skal disse også på hvert sit kabel!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-04-03 21:55

Hardiskene bør være sammen da de er de hurtigste.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-03 22:35

> Hardiskene bør være sammen da de er de hurtigste.

Det eneste vi kan være enige om her, er vist at være uenige
Det med at cdrom drev skulle kunne sløve hastighed på harddiske ved at sidde
på samme kabel, skulle vist være et overstået kapitel for længe siden.
Min begrundelse for ovenstående er bl.a.:
Flere fabrikanter af brændere anbefaler denne løsning, bl.a. Plextor.
Forslaget har været bragt flere gange i cd-rom gruppen, og de fleste gange
har det løst diverse problemer.
Sluttelig har jeg aldrig hørt om, at en harddisk skulle have besvær med at
levere data hurtigt nok, selv om den sidder på samme kabel som brænderen.
Jeg har sat mange pc.er op på netop denne måde, og ingen har haft problemer
af nogen art med at få data hurtigt nok, hverken ved direkte kopiering eller
ved kopiering fra harddisk, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med,
at andet ikke også kan være godt. Især på det sidste har jeg set flere
edbfirmaer levere færdige pc.er, hvor brænderen er slave på sekundær, og på
nogen har den kunne kopiere direkte for fuld fart, men på andre måtte jeg
sætte den som master, før den kunne få data hurtigt nok.
Så den absolutte endegyldige løsning findes nok ikke.

Kurt