Hente pris ud fra mål
Fra : KBJ

Dato : 04-04-03 12:42

Hej Gruppe,

Hvis jeg er ramt forkert, så send mig venligts det rette sted hen :)

Jeg har et regne ark med Bredde X Højde og en pris ud fra hver.
Eksempel 100 X 100 pris 1000. Det vil jeg jo fryhteligt gerne have på
www.multifilm.dk
En form hvor man indtaster bredde og høje, og den beregner pris derfra.

Men hvordan gør jeg det lettest? ASP/EXCEL eller PHP/Mysql?
Er der nogen som har et link til lidt programmerings eksempler?

Kenneth
--
fjern xx fra email.

Http://www.goodies.dk

Fra : Leonard

Dato : 04-04-03 13:38

"KBJ" <iznogood@xxgoodies.dk> wrote:

>En form hvor man indtaster bredde og høje, og den beregner pris derfra.

Vil du bare have 2 felter hvor du kan skrive bredde og højde og så
regnes prisen ud?
Eller vil du have en stor prisliste?
Jeg forstår ikke hvad du mener med dit regneark.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : KBJ

Dato : 04-04-03 13:48

> Vil du bare have 2 felter hvor du kan skrive bredde og højde og så
> regnes prisen ud?

Yep

> Jeg forstår ikke hvad du mener med dit regneark.

Der har jeg mine data.

Kenneth

Fra : Leonard

Dato : 04-04-03 14:35

"KBJ" <iznogood@xxgoodies.dk> wrote:

>Men hvordan gør jeg det lettest? ASP/EXCEL eller PHP/Mysql?

Jeg vil vælge PHP/MySQL, men det er fordi jeg ikke kan ASP.
En tabel i MySQL, der indeholder varer med varenumre, beskrivelse,
pris osv. og så lidt PHP til at vise varerne og nogle formularer til
at taste bredde og højde i. Og så en PHPside der kan vise resultatet.
Udregningen kunne også laves med javascript, så undgår du at der skal
loades en side mere, men samtidig vil det ikke virke for dem der har
disablet javascript.
Med en serversideløsning vil det også være nemt at fortsætte til en
webbutik, hvor varerne kan bestilles, måske endda betales online.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : KBJ

Dato : 11-04-03 15:59

> En tabel i MySQL, der indeholder varer med varenumre, beskrivelse,
> pris osv. og så lidt PHP til at vise varerne og nogle formularer til
> at taste bredde og højde i.

Men det er lidt svært (for mig at se

Varerne går fra f.eks bredde 100, 110, 120 længde 100,110,120
En indtastning på 112 x 118 skal så fange 120 x 120.
Så én tabel kan vel ikke gøre det? (igen som jeg ser det)

Jeg har ikke rigtig set eksempler på en rigtig pris matrix i php Mysql..

Kenneth

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-04-03 08:31

KBJ wrote:

> Men det er lidt svært (for mig at se
>
> Varerne går fra f.eks bredde 100, 110, 120 længde 100,110,120
> En indtastning på 112 x 118 skal så fange 120 x 120.
> Så én tabel kan vel ikke gøre det? (igen som jeg ser det)

SELECT ID, Pris
FROM varenumre
WHERE dim1>112 AND dim2>118
ORDER BY Pris

1. række i dette recordset skulle gerne fange det du mangler hvis jeg
har forstået dig ret.

Det kræver lidt af input, den variabel man sammenligner dim1 med skal
svare til dim1-feltet, men det er ikke uoverkommeligt, man kan blot køre
en regel om at dim1 er den mindste.

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : KBJ

Dato : 14-04-03 14:39

> [...]

> Det kræver lidt af input, den variabel man sammenligner dim1 med skal
> svare til dim1-feltet, men det er ikke uoverkommeligt, man kan blot køre

Hej Jesper,
Tak for dit svar.
Bredde går i faste intervaller 110,120,130,140 etc
Højde går i faste intervaller 110,120,130,140 etc.

Kunde indtaste 110 x 118 så skal der findes et match som hedder 110 x 120
Det kan jeg vel ikke gøre med ovenstående eksempel? Jeg har jo som sådan
ikke noget varenummer
kun nogle størrelser at gå udfra.

kenneth.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-04-03 08:05

KBJ wrote:

> Hej Jesper,
> Tak for dit svar.
> Bredde går i faste intervaller 110,120,130,140 etc
> Højde går i faste intervaller 110,120,130,140 etc.

Jeps - den er feset ind

> Kunde indtaste 110 x 118 så skal der findes et match som hedder 110 x 120
> Det kan jeg vel ikke gøre med ovenstående eksempel?

næsten - vi modder lige til >= i stedet for > begge steder, og så skulle
den efter min overbevisning være der.

Jeg har jo som sådan
> ikke noget varenummer
> kun nogle størrelser at gå udfra.

Præcis.

Måske taler vi forbi hinanden fordi jeg går ud fra at der ligger noget
andet i tabellen varenumre end du gør, og ingen af os har specificeret det.

Jeg regnede med at den for hvert varenummer indeholder ca:

| Varenummer | # Primary, int, unique
| Pris | # i kr
| Dim1 | # i cm
| Dim2 | # i cm

Der er så ikke noget problem i flg:

SELECT Varenummer, Pris
FROM varenumre
WHERE Dim1>=112 AND Dim2>=118
ORDER BY Pris

Den skulle gerne outputte lavest matchende pris

Hvis det stadig ikke virker må du fortælle hvad der går galt...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : KBJ

Dato : 23-04-03 15:20

Hej Jesper,

wow, det bliver et stort arbejde.
Se det som en matrix:
100 110 120 130
100 1000 1200 1300 1400
110 1100 1300 1400 1500
120 1200 1400 1500 1600
130 1300 1500 1600 1700

Hvis jeg har forstået det ret så bliver
eksempel på varenummer:
1, 1000, 100, 100
2, 1100, 100, 110
3, 1200, 100, 120

etc..

Det tager jo år at indtaste :)
Kan man ikke hente fra et excel regneark?

Kenneth

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-04-03 21:12

KBJ wrote:
> Hej Jesper,

> wow, det bliver et stort arbejde.
> Se det som en matrix:
> 100 110 120 130
> 100 1000 1200 1300 1400
> 110 1100 1300 1400 1500
> 120 1200 1400 1500 1600
> 130 1300 1500 1600 1700

Ja - jeg kan se problemet.
Det kommer an på hvor konsument-orienteret det er: hvis du sælger en
gros så sælger du kun en vare, i modsætning til at du nok skærer op til
forbrugere (?). Jeg gik ud fra at det var førnævnte situation.
Jeg havde tænkt at det var basismål der skulle ligge i databasen, og så
kunne man dividere sig frem til en basis-vare og gange sig frem til den
rette pris.

Alternativt kan man sætte et script til at udføre det arbejde og lægge
varenumrene i databasen efterhånden som det regner ud...

> Hvis jeg har forstået det ret så bliver
> eksempel på varenummer:
> 1, 1000, 100, 100
> 2, 1100, 100, 110
> 3, 1200, 100, 120
>
> etc..

Njaeh - under forbehold af ovenstående

> Det tager jo år at indtaste :)

som sagt (og især da vi er i php og ikke database-gruppen), der er to
veje: at scripts skal hjælpe med at udregne på basis-varer, eller at
scripts skal putte i databasen ud fra basis-varer.

> Kan man ikke hente fra et excel regneark?

jo - excel kan gemme som csv som er direkte importerbart i mysql.

Du kan også med ODBC lave en "piping" fra dit regneark til databasen
(men det er en smule mere besværligt)

Jeg tror du vil komme en del videre hvis du sætter dig ned og laver en
ret konkret opgavebeskrivelse og et udkast til hvordan du tror det kan
løses, og så laver en ny tråd hvor vi kan komme med indspark til det

mvh

Jesper Brunholm

Fra : KBJ

Dato : 28-04-03 08:08

Hej Jesper,

> Jeg tror du vil komme en del videre hvis du sætter dig ned og laver en
> ret konkret opgavebeskrivelse og et udkast til hvordan du tror det kan
> løses, og så laver en ny tråd hvor vi kan komme med indspark til det

Tusínd tak for dine indlæg. Det er sjældent at finde folk som gider bruge
tid
på at svare på sådanne indlæg! og som samtidig har kompetente svar.

Du har i hvertfald givet mig masser af muligheder at arbejde videre udfra!

Kenneth