Multihome en Win2k Pro PC med et NIC ?
Fra : Peter U.

Dato : 04-04-03 10:29

Godfredag.

Er der nogen der kan hjælpe med følgende:

Jeg har en bærbar PC med Windows 2000 Pro og 1 (et) netkort. Denne PC
skal kunne skifte mellem 2 forskellige TCP/IP-indstillinger:

1. På arbejde skal den have en IP-adresse på et subnet
(192.168.1.0/255.255.255.0) med en gateway (192.168.1.2). Jeg er
ligeglad om det er en statisk eller dynamisk (DHCP-tildelt) IP-adresse
her.

2. Derhjemme skal den have en IP-adresse (192.168.3.123) på et andet
subnet (192.168.3.0/255.255.255.0) med en gateway (192.168.3.2), for
via en VPN-tunnel (ZYWALL 1 - ZyWALL10) at kunne logge på serveren på
arbejdet. Her SKAL jeg af hensyn til VPN-tunnelen bruge den ene
"lovlige" IP-adresse, 192.168.3.123.

DNS-serveradresser er identiske begge steder.

Bemærk - VPN er ikke noget problem. Det kører bare, det er kun de to
IP-adresser og gateways, der driller mig.

Jeg har prøvet at tilføje begge IP-adresser og gateways under
TCP/IP-indstillinger, men det ser ikke ud til, at den kan finde ud af
at bruge den rigtige gateway.

Er der nogen, der kender en fornuftig måde at gøre det på?

Iøvrigt:
Ja, jeg har checket diverse Multiple Network Managers (ex. Globesoft
mnm)
Ja, jeg kunne opgradere til WinXP
Ja, jeg kunne sætte et ekstra netkort i PCen
Ja, jeg kan manuelt skifte IP-adresse og gateway under
TCP/IP-indstillinger, hver gang jeg skifter fra hjemme til arbejde
men jeg synes lissom ikke, det burde være nødvendigt...

og nej, jeg kan desværre ikke bare bruge DHCP begge steder. Jeg kunne
på arbejde, men derhjemme er det ZyWALL 1'eren der er DHCP-server, og
den kan ikke binde en MAC-adresse op på en bestemt IP-adresse. Derved
risikerer jeg at det er en af de andre PCer i huset, som får den
"lovlige" IP-adresse 192.168.3.123, som skal bruges til VPN-tunnelen.

M.v.h. Peter U.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-03 11:07

On 4 Apr 2003 01:29:01 -0800, phu@perikon.dk (Peter U.) wrote:

> Er der nogen, der kender en fornuftig måde at gøre det på?

Ja, du har selv nævnt dem.

-A

Fra : jens

Dato : 05-04-03 11:36

"Peter U." <phu@perikon.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> risikerer jeg at det er en af de andre PCer i huset, som får den
> "lovlige" IP-adresse 192.168.3.123, som skal bruges til VPN-tunnelen.

Det kan da ikke passe ?
Alle de billige routere jeg har set har mulighed for mac= ip styring.

den nemmeste måde er at flytte hjemme dhcpèn til at køre i 192.168.3 xxx
Og så lade den bærbare registrere til 123, så den er ens begge stedder.

Ellers skift den zyxel ud med en anden router, der er masser til 500 med vpn
mulighed.

mvh Jens