Bundkort til P4 med visse krav :)
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-03 08:48

Hejsa,

min bror vil muligvis opgradere sin Athlon Classic 750MHz,
har vil gerne have en socket 478 Pentium4 med 533MHz
FSB. Hastighed ikke valgt endnu, men det bør også være
ligegyldigt.

Han vil ikke have lyd, grafik eller netkort onboard, men
gerne USB2.0, Firewire, RAID (eller flere IDE porte),
SATA og IDE133, min. DDR333 samt interne USB stik
skal der være. Chipsettet skal vist helst være et Intel
efter hvad jeg kan læse herinde, ik?

Når jeg leder efter bundkort på fx edbpriser.dk er der
lyd, grafik eller netkort onboard på dem.
Har I et forslag, det behøver naturligvis ikke opfylde
alle kravene.

Jeg har set lidt på dette:
http://www.soltek.de/English/product/85mr3-r.htm
- Generelt er jeg nok meget til Solteks boards,
men bør jeg kigge på andre?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Per Alm

Dato : 04-04-03 09:40

Jeg har lige købt ASUS P4G8X deluxe og er virkelig imponeret.
Per
"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8d38ad$0$148$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-03 14:32

Per Alm wrote:
> Jeg har lige købt ASUS P4G8X deluxe og er
> virkelig imponeret.

For det første, så søger et board uden lydkort og
netkort onboard!
Grunden til dette, er at mit eget ECS K7S5A har
så ringe et lydkort, at lyden er ekstremt lav samt
han har et rigtigt godt Intel PCI netkort.

For det andet er det næsten dobbelt så dyrt, som det
jeg linker til. Hvad betaler man for denne merpris?
GigaLAN, SATA og chipsettet?

GigaLAN har min bror absolut intet at bruge til, da
netværket kører kun 100Mb LAN og 1Mb/256Kb
på WAN siden samt han har et netkort i forvejen!

Er E7205 chipsettet så meget hurtigere end 845GE?

Det lader til at han må ty til lydkort onboard som
minimum, for at få et ordentligt kort.

Fra : Martin S.

Dato : 05-04-03 17:25

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i
en meddelelse news:3e8d8960$0$176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> For det første, så søger et board uden lydkort og
> netkort onboard!

Man har en valgmulighed i Bios som gør at man ikke er tvunget til at
køre med lyd og net onboard, og således selv skal sætte tilsvarende kort
i for at få valgmulighederne.

> [...]
>
> For det andet er det næsten dobbelt så dyrt, som det
> jeg linker til. Hvad betaler man for denne merpris?

Bedre lyd, SATA (som du selv har som et ønske), bedre chipset, crashfree
bios etc. etc.
Det du linker til har da også LAN og lyd onboard....

> GigaLAN har min bror absolut intet at bruge til, da
> netværket kører kun 100Mb LAN og 1Mb/256Kb
> på WAN siden samt han har et netkort i forvejen!

Mht. varmeudvikling, strømforbrug osv. kan man med fordel benytte
onboard LAN.
Lydkortet i Asus skulle efter sigende være rimelig god. Især set ifht.
ECS.... Det tåler vist ingen sammenligning.

> Er E7205 chipsettet så meget hurtigere end 845GE?
>
> Det lader til at han må ty til lydkort onboard som
> minimum, for at få et ordentligt kort.

Det er svært at få et board som har Firewire, SATA men ikke lyd/net
onboard.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-04-03 20:50

Martin S. wrote:

> Man har en valgmulighed i Bios som gør at man ikke
> er tvunget til at køre med lyd og net onboard

Det er klart, jeg har bare en idé om det alligevel
stjæler lidt performance.
Man kan måske sagtens få godt lydkort og netkort
onboard?
- Hvad skal man evt. gå efter?

> Bedre lyd, SATA (som du selv har som et ønske),

Jeg har godt nok skrevet det lidt kryptisk, men
kravene er således:

Dette skal der være:
- Socket 478
- FSB 533
- IDE133 (IDE100 er vel nok performancemæssigt?)
- min. DDR333
- interne USB stik

Dette gør ikke noget om det er der:
- USB2.0
- Firewire
- RAID (eller flere IDE porte)
- SATA

> bedre chipset, crashfree bios etc.

Crashfree BIOS, hvad betyder det (udover ordret!)?

> Det du linker til har da også LAN og lyd onboard....

Det var ikke meningen ;)
- Jeg tror bare ikke han kan komme udeom at
købe et med onboard LAN eller lyd, så nu må
vi hellere se efter kort med gode lydkort og netkort.

> Mht. varmeudvikling, strømforbrug osv. kan man med
> fordel benytte onboard LAN.

Okay, det er jo interessant.

> Lydkortet i Asus skulle efter sigende være rimelig god.

Okay, hvad med Solteks, MSIs osv?

> Især set ifht. ECS.... Det tåler vist ingen sammenligning.

Jeg er i hvert fald godt træt af mit eget, men jeg har
også svoret aldrig at købe discount mere :)
(selvom jeg også havde problemer mer mit gamle
K7V)

> Det er svært at få et board som har Firewire, SATA
> men ikke lyd/net onboard.

Ja, det har jeg opdaget.

Dette fik vi ikke svaret på, men svaret er vel åbenlys?

Har lidt kig på disse nu, men er lydkortene og
netkortene gode nok?
http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H004267

http://www.epox.nl/english/products/motherboard/4g4a%2B.htm

og

http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H000305

http://www.asus.com/prog/spec.asp?langs=09&m=P4B533-e

Fra : EH-Fniller

Dato : 06-04-03 07:50

howdy.
jeg havde et kik på dette bundkort som
kan findes på edbpriser:

MSI MS-845PE-Max2-FISR

der er både firewire, sata, ide133 på det.
desuden er der også lan + lyd.

mvh EH

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-04-03 21:28

EH-Fniller wrote:
> MSI MS-845PE-Max2-FISR
>
> der er både firewire, sata, ide133 på det.
> desuden er der også lan + lyd.

Ja, jeg har også kig på dette, men er ikke så tryg
ved shg!
Jeg handler i øjeblikket mest med ITbutikken.

Fra : EH-Fniller

Dato : 06-04-03 23:30

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Ja, jeg har også kig på dette, men er ikke så tryg
> ved shg!
> Jeg handler i øjeblikket mest med ITbutikken.

Dem stoler jeg så ikke 100% på

EH.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-04-03 08:02

EH-Fniller wrote:

> Dem stoler jeg så ikke 100% på

Sådan er der jo så meget.....!

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-03 10:24

On Fri, 4 Apr 2003 10:40:14 +0200, Per Alm wrote:

> Jeg har lige købt ASUS P4G8X deluxe og er virkelig imponeret.
> Per

Det samme her - er MEGET glad for mit køb.

Asus P4G8X er efter min mening lige det ekstra værd i kroner og øre i
forold til konkurrenterne - og faktisk er det et ad billigste bundkort, du
kan købe, med Intel 7205 chipsettet - som jo er blevet meget rost over alt
hos anmeldere.

Intel 7205 understøtter dual DDR ram, hvilket det gamle i845 chipset ikke
gør.
Med Dual DDR kan du med f.eks 2 stk 256 Mb DDR 2100 ( eller derover - men
der understøttes kun op til 2100 - men ved overclock kan det være en fordel
med f.eks 2 stk DDR 2700 ram) få en væsentlig bedre ram ydelse end ved 1
blok 512 MB DDR 2100.

Intel 7205 chipsettet skulle ydermere også være meget stabilt - men det er
der kun èn sikker ting, der kan vidne om - tiden.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph