Hvor meget sand?
Fra : THOMAS VESTERGÅRD HA~

Dato : 04-04-03 06:12

Hej gruppe.

jeg er ved at starte et malawi-akvarie op, men hvor meget sand kan/må jeg
bruge som bundlag ?, her tænker jeg på antal cm målt fra bunden, jeg har
høret noget om 2-3 cm
da det er noget fint sand (0,8 - 1,2) er det forkeret ?

På forhånd tak
Thomas Hansen.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-04-03 07:53

"THOMAS VESTERGÅRD HANSEN" <pernille_thomas@get2net.dk> writes:

> jeg er ved at starte et malawi-akvarie op, men hvor meget sand kan/må jeg
> bruge som bundlag ?

Jeg tror ikke der er nogen egetnlige grænser for hvad man kan og må i
den retning. Men der er nok mange der har en mening om hvad de syntes
er smart.

> her tænker jeg på antal cm målt fra bunden, jeg har
> høret noget om 2-3 cm
> da det er noget fint sand (0,8 - 1,2) er det forkeret ?

0,8 - 1,2 er ikke så fint. I et planteakvarie har jeg en 6-10 cm sand
med cirka samme kornstørrelse. Men hvis jeg ikke havde bundgødning og
planter ville jeg nok holde mig til de 2-3 cm du nævner ovenfor.

/Esben
--
/dev/null is full!

Fra : Simon Rasch

Dato : 04-04-03 10:07

Malawi cichlider vil gerne have meget fint sand, (0,4 - 0,8 ) da de tager
det i munden og blæser det ud af gælderne, for at rense eller sådan noget...

Mht mængden er jeg enig med Esben... der er ingen regler. Nogle
cichlide-arter graver meget i sandet, og der vil nogle synes, at det er
grimt med et bjerg af sand op ad frontglasset.

Jeg har selv 2-5cm sand i mine malawi-akvarier.

Mvh
Simon

Fra : Tonny Sørensen

Dato : 04-04-03 15:20

Hej Thomas...

Jeg har os selv malawi akvarie og de graver jo som sindsyge så jeg ville som
minimum anbefale dig 5 cm eller mere jeg har været ude for et par gange at
de alligevel har gravet sig frem til bunden så flamingoen kommer frem.
Det er os en god idé at ligge en flamingo plade på 10mm i bunden for at
skåne dit bundglas mod de små sandkorn hvis de skulle komme under en stor
sten så har du meget vand på gulvet i løbet af ingen tid..

Mvh. Tonny
www.Tonny-S.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 04-04-03 16:07

"THOMAS VESTERGÅRD HANSEN" <pernille_thomas@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:hB8ja.12$B16.3@news.get2net.dk...
> [...]
> høret noget om 2-3 cm
> da det er noget fint sand (0,8 - 1,2) er det forkeret ?

Hej Thomas
Det er ikke nemt at besvare, men du skal bare vide, at hvis laget er tykkere
end 2-3 cm så skal man holde øje med om det "brænder sammen" eller hvad man
nu skal kalde det. Der kan simpelthen danne sig et lag med
forrådnelse/gæring eller lignende. Konklusionen må blive, at du selv vælger
hvor tykt lag du tør oprette, alt efter hvor meget du vil holde øje med det.
Hilsen
Jørgen

Fra : THOMAS VESTERGÅRD HA~

Dato : 04-04-03 18:37

Hej gruppe

Jeg takker mange gange for de gode svare og råd.

Venlig Hilsen
Thomas Hansen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-04-03 19:06

> [...]
man
> nu skal kalde det. Der kan simpelthen danne sig et lag med

Det lag har jeg som nævnt i en anden tråd aldrig oplevet. Jeg tror i bund og
grund det handler om at rode lidt rundt i akvariesandet med jævne mellemrum.
F.eks. med en slamklokke. Men i et ciklide akvarie klarer fiskene det jo
fint selv.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk