META spørgsmål
Fra : Michael Petersen

Dato : 03-04-03 23:18

Jeg har nogle spørgsmål ang. opsætning af meta filer.

1. Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal skrive i content ved META
http-equiv="Content-Script-Type" content="">
jeg bruger VBscript på nogle af mine sider og html på andre, ved VBscript,
skal den så hedde text/vbscript ? og hvad i html?

2. Når jeg har en MS SQL enterprise database, skal jeg så skrive dataset i
content i den her ? <META NAME="ObjectType" CONTENT=""> hedder det
"dataset" eller bare "data" og skal jeg bruge text til mine html tekst
sider?

3. skal man bruge begge metoder af "alm. meta navne" og "META DC. navne"
f.eks. <META NAME="ObjectType" CONTENT=""> og <META
NAME="DC.Type" CONTENT=""> i sine metafiler, for at få det bedste resultat?

4. hvad bruges <link rel="schema.dc" href=http://www.dimæne.com> til?

5. hvad bruges disse META til og hvad skal content være?
<META NAME="registerme"
<META NAME="PICS-Label"
<META NAME="googlebot"

6. skal META stå i en bestemt række følge eller er det lige meget?

7. i denne linie <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0
Transitional//EN"> står der EN til sidts, det går jeg ud fra betyder noget
engelsk, skal det laves om til DA (dansk)? hedder det da eller dan?

8. i nogle <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
står der også en web adresse som <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML
1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd" > hvad betyder
det?

Med venlig hilsen/Best regards
Michael Petersen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 03-04-03 23:38

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men jeg kan da gøre listen
kortere.

"Michael Petersen" <michael@hifi-import.dk> wrote in

> [...]
> jeg bruger VBscript på nogle af mine sider og html på andre, ved
> VBscript, skal den så hedde text/vbscript ? og hvad i html?

text/html

> 6. skal META stå i en bestemt række følge eller er det lige meget?

Det er lige meget.

> [...]
> Transitional//EN"> står der EN til sidts, det går jeg ud fra betyder
> noget engelsk, skal det laves om til DA (dansk)? hedder det da eller

EN fortæller at DTD'en er skrevet på engelsk. Du skal *ikke* ændre den!

> [...]
> Transitional//EN"> står der også en web adresse som <!DOCTYPE html
> PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Prøv at gå ind på url'en. Det er den DTD som du henviser til. Hvis du
inkluderer en url vil browsere gå i standards mode, og det er bestemt at
foretrække. Vælg derfor en doctype med en url.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Michael Petersen

Dato : 04-04-03 08:10

> text/html

hvis siden er skrevet i Javasvript eller i mit tilfælde VBscript, så skal
det da ikke være text/html eller hvad?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-03 09:19

Michael Petersen skrev:

> [...]

Du skal skrive navnet på det scriptsprog du anvender på siden.

Html er ikke et scriptsprog. Du bruger html på alle dine sider
(medmindre de er skrevet som xml-dokumenter).

> ved VBscript, skal den så hedde text/vbscript ?

I princippet ja - men jeg vil anbefale dig at bruge text/javascript
i stedet - og i øvrigt at skrive dine scripts i javascript i stedet
for vbscript. Det er kun IE der forstår vbscript mens javascript
forstås af alle almindelige browsere.

> hvis siden er skrevet i Javasvript eller i mit tilfælde
> VBscript, så skal det da ikke være text/html eller hvad?

Man skal passe på ikke at sammenblande Content-Script-Type og
Content-Type. Det første er en scripttype - fx text/javascript
eller text/vbscript. Det andet er en dokumenttype - som regel
text/html eller evt. text/xml (text/css for style sheets).

For at svare på dit spørgsmål: nej, Content-Script-Type skal ikke
være text/html da et script ikke kan skrives i html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-04-03 10:30

> [...]
> eller text/vbscript. Det andet er en dokumenttype - som regel
> text/html eller evt. text/xml (text/css for style sheets).

For at være 100 % sikker, så spørger jeg lige igen.

Min asp fil starter med <%@ Language=VBScript%> og
nede i filen er der <SCRIPT LANGUAGE=JavaScript>

1. Så den køre vil både på text/vbscript og text/vbscript?

2. Vil det bedste i denne tilfælde være at skrive:
<META http-equiv="Content-Script-Type" content="text/javascript">

Hilsen
Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-03 13:22

Michael Petersen skrev:

> For at være 100 % sikker, så spørger jeg lige igen.

Fint nok.

> Min asp fil starter med <%@ Language=VBScript%> og

Det vil sige at scriptsproget i asp-frameworket (serverside) er sat
til vbscript.

> nede i filen er der <SCRIPT LANGUAGE=JavaScript>

En <script>-blok inde i en html-fil køres på klienten (browseren) -
der er altså ingen konflikt mellem de to linjer. Den øverste
bestemmer hvordan (i hvilket sprog) dine asp-kommandoer skal læses,
mens nr. 2 bestemmer hvordan kommandoerne i dit javascript skal
fortolkes.

NB: Script Language="xxx" i dag afløst af type - dvs. <script
type="text/javascript"> i stedet for <script
language="javascript">. Det gælder kun for klientdelen - asp-
deklarationen skal stadig skrives med language="vbscript" (som så
godt nok også er defaultværdien og derfor ikke nødvendig at sætte).

For lige at opsummere

> 1. Så den køre vil både på text/vbscript og text/vbscript?

Alle asp-kommandoer (alt mellem <% og %>) vil blive læst som
vbscript.

De kommandoer du skriver i en script-blok i htmlfilen læses i det
sprog du definerer i language eller type-parameteren for scriptet -
eller evt. med Content-Script-Type.

Det kan du godt skrive, men det erstatter ikke <%@ Language... %>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-04-03 13:50

Tak for dit svar, som giver anledning til et nyt spørgsmål

> [...]
> deklarationen skal stadig skrives med language="vbscript" (som så
> godt nok også er defaultværdien og derfor ikke nødvendig at sætte).

1. Skal jeg rette alle <script language="javascript"> til
<script type="text/javascript"> ?

2. Og vil det i givet fald virke på alle browser (hvor javascript er slået
til)?

Hilsen Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-03 21:05

Michael Petersen skrev:

> 1. Skal jeg rette alle <script language="javascript"> til
> <script type="text/javascript"> ?

Ja.

> 2. Og vil det i givet fald virke på alle browser (hvor
> javascript er slået til)?

Forudsat at selve scriptet ellers er i orden, så ja.

I browsersammenhæng vil der dog næppe være forskel på fortolkningen
af language="javascript" og type="text/javascript", fordi alle
browsere gerne vil være bagudkompatible.
--
Jens Gyldenkærne Clausen