/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
ændring af MAC adr
Fra : Michael frøkjær


Dato : 03-04-03 20:19

Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet?? evt hvordan??
\michael



 
 
Jeppe Vesterbæk (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Vesterbæk


Dato : 03-04-03 20:22

nej



Thunderbird[7100] (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 03-04-03 21:02

On Thu, 3 Apr 2003 21:21:51 +0200, "Jeppe Vesterbæk"
<jhve02@----FJERN-----------control.auc.dk> wrote:

>nej

Har jeg så ladet mig fortælle at man godt kan i Windows 2000
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Asbjorn Hojmark (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-04-03 22:45

On Thu, 3 Apr 2003 21:21:51 +0200, "Jeppe Vesterbæk"
<jhve02@----FJERN-----------control.auc.dk> wrote:

> nej

Sludder.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Flemming Joensson (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 03-04-03 20:23

"Michael frøkjær" <froe@XXimage.dk> wrote in
news:3e8c8911$0$4354$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet?? evt hvordan??
> \michael
>

Nogle af de ældre bambusnetkort kunne man gøre det på. Havde i hvert
fald et gammel NE2000 kort for 7 år siden hvor driveren tillod mig at
sætte MAC-adressen... Har dog ikke set det siden.

Generelt er MAC-adressen tiltænkt som værende unik på det subnet man nu
er på. Ved at ændre MAC-adressen til en anden maskines MAC-adresse på
samme subnet vil du i teorien have mulighed for at spionere på denne
maskines nettrafik idet du vil få de samme pakker - så jeg tror ikke
det er noget man normalt har mulighed for at ændre.

Hvorfor vil du ændre den?

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.


Asbjorn Hojmark (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-04-03 22:47

On Thu, 3 Apr 2003 19:22:52 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

> Nogle af de ældre bambusnetkort kunne man gøre det på. Havde i hvert
> fald et gammel NE2000 kort for 7 år siden hvor driveren tillod mig at
> sætte MAC-adressen... Har dog ikke set det siden.

Det er helt almindeligt, at man kan det. Hvordan det gøres
afhænger af operativsystemet, men man kan i de fleste, jeg er
kommet forbi.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Flemming Joensson (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 04-04-03 16:25

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
news:4qap8v0rqfhmivngbd9qal8r7b6us3spm0@news.cybercity.dk:

>> Nogle af de ældre bambusnetkort kunne man gøre det på. Havde i
>> hvert fald et gammel NE2000 kort for 7 år siden hvor driveren
>> tillod mig at sætte MAC-adressen... Har dog ikke set det siden.
>
> Det er helt almindeligt, at man kan det. Hvordan det gøres
> afhænger af operativsystemet, men man kan i de fleste, jeg er
> kommet forbi.

Ok, jeg synes nu ikke jeg har mulighed for det i hverken Win2k, WinXP
eller Linux (Debian Woody). Kan du ikke lige forklare mig hvor man kan
det, for jeg vil nu stadig mene det ikke er så heldigt at have 2
netkort med samme MAC-adresse på et og samme subnet.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.


Flemming Joensson (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 04-04-03 16:29

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in
news:Xns9353B1355B20Ajoenssoncsaucdk@130.225.247.90:

>> Det er helt almindeligt, at man kan det. Hvordan det gøres
>> afhænger af operativsystemet, men man kan i de fleste, jeg er
>> kommet forbi.
>
> Ok, jeg synes nu ikke jeg har mulighed for det i hverken Win2k,
> WinXP eller Linux (Debian Woody). Kan du ikke lige forklare mig
> hvor man kan det, for jeg vil nu stadig mene det ikke er så
> heldigt at have 2 netkort med samme MAC-adresse på et og samme
> subnet. Flemming

Jeg har fundet det i Win2k og WinXP, men jeg vil stadig mene det kan
have ret uheldige konsekvenser med to netkort med samme MAC-adresse på
et netværk. Eller er det ubegrundet?

F.eks. hvad sker der på et netværk hvor IP X tildeles automatisk til en
MAC-adresse Y... Resultatet må jo være der er vil være IP-konflikt hver
gang de pågældende maskiner med MAC-adresse Y er tændt på samme tid?

Flemming



--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.


Mads Bahrt (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 04-04-03 23:57

Flemming Joensson wrote:
> Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in
> news:Xns9353B1355B20Ajoenssoncsaucdk@130.225.247.90:
>
>
>>>Det er helt almindeligt, at man kan det. Hvordan det gøres
>>>afhænger af operativsystemet, men man kan i de fleste, jeg er
>>>kommet forbi.
>>
>>Ok, jeg synes nu ikke jeg har mulighed for det i hverken Win2k,
>>WinXP eller Linux (Debian Woody). Kan du ikke lige forklare mig
>>hvor man kan det, for jeg vil nu stadig mene det ikke er så
>>heldigt at have 2 netkort med samme MAC-adresse på et og samme
>>subnet. Flemming
>
>
> Jeg har fundet det i Win2k og WinXP, men jeg vil stadig mene det kan
> have ret uheldige konsekvenser med to netkort med samme MAC-adresse på
> et netværk. Eller er det ubegrundet?
>
> F.eks. hvad sker der på et netværk hvor IP X tildeles automatisk til en
> MAC-adresse Y... Resultatet må jo være der er vil være IP-konflikt hver
> gang de pågældende maskiner med MAC-adresse Y er tændt på samme tid?
>
> Flemming

Du har ret - det er ikke særligt smart at benytte samme MAC-adresse to
gange på samme netværk. Men der er tidspunkter hvor man kunne ønske at
benytte en anden maskines MAC-adresse:

Nogle kabeltv-internetudbydere godkender en bestemt MAC-adresse til at
blive lukket ind på deres netværk. Når du har tilkoblet en maskine hos
dem og vil tilkoble en til køber du derefter en router og sætter den til
at benytte din første maskines MAC-adresse udadtil. Derved slipper du
for en genregistrering af MAC-adresse.

Nogle access points filtrerer på MAC-adressen hvem der skal have adgang.
Skulle man ønske at omgå dette skal man blot finde en af de adresser som
er godkendt og samtidigt ikke er koblet på og benytte den adresse. Jeg
er udemærket klar over at dette kan være ulovligt, men medtager det blot
som et eksempel på hvornår man kunne have et ønske om at sætte
MAC-adresse manuelt.

Tilsvarende kunne man forestille sig andre situationer. Hvis man sætter
sin MAC-adresse til noget andet end standard, skal man bare være sikker
på ikke at tage en adresse der allerede er i brug på netværket. Men
større problem er det ikke.

MVH
Mads


Asbjorn Hojmark (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 04-04-03 23:58

On Fri, 4 Apr 2003 15:25:09 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

>> Det er helt almindeligt, at man kan det. Hvordan det gøres
>> afhænger af operativsystemet, men man kan i de fleste, jeg er
>> kommet forbi.

> Ok, jeg synes nu ikke jeg har mulighed for det i hverken Win2k,
> WinXP eller Linux (Debian Woody). Kan du ikke lige forklare mig
> hvor man kan det,

I W2K og WXP gøres det under konfigurationen for selve netkortet
og så Advanced. Hvad den pågældende parameter hedder afhænger af
driveren.

Under Linux gøres det med ifconfig med parameteren hw, hvis jeg
husker ret. Prøv 'man ifconfig'.

> for jeg vil nu stadig mene det ikke er så heldigt at have 2 net-
> kort med samme MAC-adresse på et og samme subnet.

Det er rigtigt, men det var ikke spørgsmålet. Der er jo ingen der
siger, man skal ændre MAC-adressen til noget der findes i forve-
jen.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jesper G. Poulsen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 04-04-03 23:00

In dk.edb.netvaerk, Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk>
says...
> Hvorfor vil du ændre den?

Mange ISP'er uddeler IP'er på basis af MAC-adressen. Men hvad nu hvis
netkortet stiller træskoene?

1. Man ringer til kundeservice og får registreret et nyt netkort (skulle
efter sigende være en lang og møjsommelig vej/løsning).
2. Man smider et nyt netkort i maskinen og ændrer MAC-adressen så den
stemmer overens med det døde netkorts. Det tager et øjeblik.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Cyberdyne (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Cyberdyne


Dato : 03-04-03 20:53

"Michael frøkjær" <froe@XXimage.dk> wrote:
> Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet?? evt hvordan??

Ja, virker fint i WinXP [Og vist også nok win2k]

Start > Settings > Control Panel > Network Connection > "højreklik på LAN
forbindelsen som netkortet laver, og vælg Properties" > Configure > Advanced
> Network Address

Oversæt selv til dansk
Skal dog lige siges at det kun virker på nogle netkort. I mit tilfælde kan
jeg gøre det på 2 af mine 3 netkort !



Asbjorn Hojmark (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-04-03 22:44

On Thu, 3 Apr 2003 21:18:55 +0200, "Michael frøkjær"
<froe@XXimage.dk> wrote:

> Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet??

Ja.

> evt hvordan??

Det afhænger af, hvilket operativsystem man kører.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jesper G. Poulsen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 04-04-03 12:59

In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> says...
> > evt hvordan??
> Det afhænger af, hvilket operativsystem man kører.

Eller af netkortet. På f.eks. 3Com Etherlink III kan man skifte MAC-
adresse.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Stig Meyer Jensen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Stig Meyer Jensen


Dato : 04-04-03 14:19


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message news:MPG.18f791da4fbf3bd5989efd@news.tele.dk...
> In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> says...
> > > evt hvordan??
> > Det afhænger af, hvilket operativsystem man kører.
>
> Eller af netkortet. På f.eks. 3Com Etherlink III kan man skifte MAC-
> adresse.

Eller vel en kombination af OS og kort --> driveren? Så er det vel op til producenten (eller den der skriver driveren...) om man kan ændre det ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Mads Bahrt (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 05-04-03 00:00

Stig Meyer Jensen wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message news:MPG.18f791da4fbf3bd5989efd@news.tele.dk...
>
>>In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> says...
>>
>>>>evt hvordan??
>>>
>>>Det afhænger af, hvilket operativsystem man kører.
>>
>>Eller af netkortet. På f.eks. 3Com Etherlink III kan man skifte MAC-
>>adresse.
>
>
> Eller vel en kombination af OS og kort --> driveren? Så er det vel op til producenten (eller den der skriver driveren...) om man kan ændre det ;)
>
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at huske, at lige meget hvilken
driver du benytter under windows kan du sætte det. Det er bare ikke
altid præsenteret for brugeren som en mulighed, hvorfor det må gøres
igennem registreringsdatabasen. Er dog ikke sikker på dette...


MVH
Mads


Martin Bilgrav (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bilgrav


Dato : 04-04-03 10:44


"Michael frøkjær" <froe@XXimage.dk> wrote in message
news:3e8c8911$0$4354$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet?? evt hvordan??
> \michael


Ja, det er det.
I windows er det driveren der afgøre om det er ligetil, eller ej:
I Advanced Properties på netkortet, er der på fx 3Com 3c905 en der hedder
Network Address.
(Tilgåes via Device Manager i win2k)
Andre drivere hedder evt noget med Administrative Address.

HTH
Martin Bilgrav




Christian Lyng (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian Lyng


Dato : 08-04-03 19:06


"Michael frøkjær" <froe@XXimage.dk> wrote in message
news:3e8c8911$0$4354$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Er det muligt at ændre MAC adr. på netkortet?? evt hvordan??
> \michael
>
>
Jeg har prøvet følgende på flere 95/ME maskiner!! *DET VIRKER*

man ændre ikke MAC'en på kortet men laver en 'ny' som windows bruger
istedet!!, på 95/98/ME
var det bare at lave en ny key i registry og smide en streng ind med
mac'en,-reboot og jeg køret med en ny mac (verificerede med sniffer
program!!)

jeg har selv et Orinoco/Siemens wireless jeg skal lege lidt med på XP...
...


Windows 98 Registry Modification:

Open regedit and navigate to:

[Win98 HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net\0000]

Add a String Value called NetworkAddress (no space) and enter a MAC address
value then close
regedit. Then open winipcfg and release and renew your IP address and then
reboot your system.



Windows 2000 Registry Modification:

Open regedit and navigate to:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11
CEBFC1-08002bE10318}\0001]

Add a String Value called NetworkAddress (no space) and enter a MAC address
value then close
regedit and reboot your system.
This hive provides configuration for connectivity devices in your computer
including: mini-port
adapter, parallel ports, wan miniport (ip) and packet schedueler.

Windows XP SP1 Registry Modification:

This modification is slightly different because I wanted to apply it
specifically to an Orinoco Gold
Wireless 802.11b card. The outline below is specific to modifications on
this adapter BUT could
be performed on other connectivity devices by simply moving keys (e.g. from
key \{E10318}\0011
to \{E10318}\0002) and applying the same String Value and Value Data.
Open regedit and navigate to:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11
CE-BFC1-08002bE10318}\0011]

Add a String Value called NetworkAddress (no space) and enter a MAC address
value then close

regedit and reboot your system.



Chr.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste