Trådløst netværk i to nabo-opgange - hvor ~
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 03-04-03 19:42

Min bror vil etablere en fælles internetopkobling i den ejendom, hvor
han bor. Det er en murstensejendom, 5 etager, max. 50 meters afstand i
luftline mellem de yderst beliggende lejligheder. Der er mulighed for
at montere antenner mod gården.
Der er to opgange med 20 lejligheder, men p.t. er kun 5-7 interesseret
i fælles netforbindelse.

Tanken var derfor at lave et trådløst netværk. Udover en trådløs
router/access point i lejligheden, hvor ADSL-forbindelsen kommer ind,
samt et trådløs kort af en eller anden art til PCerne i de enkelte
lejligheder, hvad skal der så til?

Hvis signalet er for svagt, kan udvendige antenner så give den
fornødne styrke? Og i så fald kan de sluttes direkte til hver trådløst
kort, eller skal der et acees point eller lignende til?

Er der stor forskel i sende/modtage-kvaliteten på de enkelte mærker?
(jeg har læst andetsteds, at Linksys skulle være markant bedre ved
svage signaler end f.eks. Netgear)

Nogen der kan hjælpe - eller henvise til et eller flere sites med svar
på ovenstående?

mvh

Lars

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 03-04-03 20:23

du skal bruge et accespoint og et trådløstnetværkskort til hver cper, jeg
har købt netgear og deres netkort er pcmpic så derfor har jeg også købt en
adaptor så de kan sættes i et pci slot, en router og nogen netværkskabler så
er i ca. ved og være der de fleste netværk leveres med en meget brugervenlig
instalation så der er ingen ko på isen, hvordan man skal lave så man kan
koble de enkelte brugere af ved jeg ikke evt. en server så du har styr over
hvad iper der kan gå på Wan nettet, (husk på det koster penge og de er ikke
altid lige lette at få) vi har haft gode erfaringer med vores, det skal dog
siges der vi har dårlige erfaringer med rækkeviden men om det er så merkant
fra linksys til netgear ved jeg personligt intet om, men er der mulighed for
at skrue antennen af routeren og sætte noget bedre på evt. en antenne uden
for så er i kommet rigtigt langt.

Fra : Nick

Dato : 04-04-03 07:39

Du kan vælge at sætte et AP op det sted hvor din ADSL kommer ind, og så
f.eks. PCI-kort ved hver klient, eller et AP ved hver klient hvis der er
flere PCer i lejligheden.

Men du skal regne med eksterne antenne hvis du skal have god forbindelse -
og helst så frit sigte som muligt.

Derfor kan det i mange tilfælde bedre betale sig at smide et kabel på
bagsiden af huset og ind i hver lejlighed, alternativt at smide Ethernet på
230V kablerne.

Du kan se RLAN-udstyr her www.rlan.dk

- og udstyr til Ethernet over 230V her
http://www.danbit.dk/produkter/2106.phtml

/Nick

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-03 11:33

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> wrote in message

> Derfor kan det i mange tilfælde bedre betale sig at smide et kabel på
> bagsiden af huset og ind i hver lejlighed, alternativt at smide Ethernet

> [...]

Hehe, men det er da ikke en speciel god ting, da jeg lige læste på den side:

"OBS: Virker på tværs af grupper, men kun indenfor samme fase!"

Og det er en ting, jeg har prøvet at finde ud af, men aldrig har fundet ud
af det... Men her står det altså

=ubrugelig teknologi

Nu har jeg selv mange grupper i min el-tavle..Stikkontakterne er jævt
fordelt på de 3 faser..... Men da jeg flyttede ind, var alle stikkontakterne
på samme fase, L3... Men lejligheden nedenunder har sikkert alle
stikkontakterne på L1

Så hvis man skal være sikker på noget, skal man have udstyr til hver fase...
Og så rækker det heller ikke særligt langt...

Eneste rigtige måde er at installere PDS til de lejlighedere der er
interreseret... Så lavet en fornuftig størrelse kanal op igennem opgangen...
Hvis der så senere er flere der har løst til at være med, kan de så betale
deres andel i at få et kabel ind i lejligheden også.... Det andet trådløs
osv,, kan måske lade sig gøre.. Meen

Fra : Nick

Dato : 04-04-03 11:57

> "OBS: Virker på tværs af grupper, men kun indenfor samme fase!"
> Og det er en ting, jeg har prøvet at finde ud af, men aldrig har fundet ud
> af det... Men her står det altså
> =ubrugelig teknologi

Sikke noget vrøvl, Bjarke, det er da ikke værre end at man kan dække alle
muligheder med 3 bokse.
Og rækkevidden er op til 100m, så der er god chance for at dække alle
lejligheder i en opgang.
Tak standardprisen på vores bokse, f.eks.:

8 lejligheder + 3 centrale bokse => 11 x 1.326,- = kr. 14.586,-

Prøv så at sammenligne det med prisen på at trække PDS til alle 8
lejligheder. En elektriker er jo ikke gratis, og støjgener, kabelkanaler i
opgangen m.m. er heller ikke alle kops the...

Det er et spørgsmål om temparament. Jeg ville selv foretrække at smide PDS
til alle lejlighederne på én gang, men der er mange steder hvor man ikke
ønsker at gøre det, af den ene elelr den anden grund. Og der kqan RLAN eller
Ethernet over elnet jo fint gå ind og være en brugbar løsning. Og faktisk
sælger vi det jævnligt til ovenstående typer installationer.

/Nick

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 04-04-03 18:07

> Sikke noget vrøvl, Bjarke, det er da ikke værre end at man kan dække alle
> muligheder med 3 bokse.
> Og rækkevidden er op til 100m, så der er god chance for at dække alle
> lejligheder i en opgang.

okey rækkevide på 100m ??? nu bor jeg på 1 sal og vil gerne lave sådan en
220 V netværksløsning med min nabo på 2 sal. hvordan regner man så lige de
100m ud jeg tænker hvis vi alle sammen får strøm fra kælderen skal man så
tage x antal meter net i kælderen og x antal meter op til 2 sal ?? eller
hvad hvis det er linket til hver lejlighed er der fald i rækkeviden for hver
gang der er koblet en lejlighed til, hvordan er sådan noget 220V net bygget
op ??? måske er det mig, men a fatter aller en ski

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-03 22:22

"Henrik Knudsen" <Henrik.knudsen@paradis.dk> wrote in message

> [...]
bygget
> op ??? måske er det mig, men a fatter aller en ski

Glem det, tåbelig teknologi

De test jeg har læst fungere det kun nogenlunde godt, hvis de 2 enheder
sidder i samme stikdåse! hvis bare man tager et rum fx 20 meter væk, falder
hastigheden ned under 1Mbit eller i den retning og har store pakketab....

Og så er det lige det med faserne... Hvordan kan en alm. privatperson finde
ud af, hvilke faser stikkontakterne kører på..... Jo det kan en elektriker
finde ud af,... Men inden man har fået tjekket det, kunne man have lavet en
Gigabit ethernet forbindelse med kabel til samme pris!

Når det nu bare er over hinanden, kan det da ikke være så svært at sætter
kablet op af vægen, og lave en etage gennemboring.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-03 22:37

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
falder
> hastigheden ned under 1Mbit eller i den retning og har store pakketab....

Læs fx denne test:

http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=3941

Der står blandt andet:

Villaen har to husstande med hver sin elmåler, og derfor kunne vi let teste,
om signalerne kunne springe igennem en elmåler og videre til naboen. Dette
skulle ifølge specifikationerne ikke kunne lade sig gøre, og vi kunne da
heller ikke måle nogen trafik.

Det er både en styrke og en svaghed, at signalerne ikke kan passere
elmåleren.
<<

Tjaa,, hvis det ikke kan passere en el-måler, kan den jo heller ikke komme
op til din overbo...

Men nu er dem der har testet skidtet jo nok ikke elektrikere.... Så de
fatter meget af hvad de har gang i..... I de 2 omtalte boligere.... Kører de
jo nok bare deres stikkontaktere via 2 forskellige faser, og de derfor ikke
kan snakke sammen....

Hvis man absolut ikke gider lave noget kabelarbejde, må trådløs være noget
man kan bruge til noget.... Det kan man også se, der er næsten ikke udviklet
nogen Powerline produkter... Mens det bliver ved med at blomtrer op med
trådløse produkter.... Det sidste nye 802.11g skulle være det mest hotte på
det trådløse lige i øjeblikket!

Men som min person som er ved at uddanne sig til elektriker.. Vil jeg jo
altså anbefale en kablet løsning..... Jeg er ivertfald sikker på at det
powerline dims overhovedet ikke er en skid værd!

Fra : Arne Keller

Dato : 05-04-03 12:31

On Fri, 4 Apr 2003 12:56:43 +0200, "Nick" <news@SLETMIGskuden.dk>
wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
>
>Sikke noget vrøvl, Bjarke, det er da ikke værre end at man kan dække alle
>muligheder med 3 bokse.

Jeg er helt enig med Bjarke, Ethernet over el-nettet er endnu ringere
end trådløst, da det er endnu sværere at forudsige hvad der vil virke
og ikke virke.
Det er præcist som trådløst en teknik hvor alle skal dele den samme
båndbredde, måske enda med naboer som slet ikke er på samme net.

Derfor bliver de 5-10Mbps man kan opnå meget snart for lidt.
Begge teknikker har en del problemer når det gælder spil og
filoverføring som ejendoms netværk også bruges til.

> [...]
>lejligheder. En elektriker er jo ikke gratis, og støjgener, kabelkanaler i
>opgangen m.m. er heller ikke alle kops the...

8 lejligheder og 1 dobbeltudtag Cat 6 pr lejlighed a 2.000 = 16.000

Det giver mulighed for 1Gbps idag og måske 10Gbps i fremtiden på det
ene stik det andet kan man så feks anvende til telefoni.
Dette er til hver bruger og altså ikke delt med andre.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-04-03 18:48

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
> ene stik det andet kan man så feks anvende til telefoni.
> Dette er til hver bruger og altså ikke delt med andre.

Ja det er helt klart det man skal satse på... Men du har dog glemt noget i
din standart udregning... Den pris gælder da kun, hvis der findes gode
føringsveje hele vejen, samt at der er en ledningt patchpanel.. Et 24 huls
patchpanel koster jo let alene 2000 inkl. fortjenelse+moms+afgifter

Man skal nok altid regne med 4000 pr. dobbeludtag i et gammelt boligbyggeri
uden fremføringsveje.. Det er nu engang det der tager tid at få etableret...
Det tager jo ikke 30 minutter at skyde 16 kabler igennem en god føringsvej
med en elektrikkerrør.
Der skal jo så også beregnes rack og diverse aktivt udstyr.. Men det er jo
som alt andet når der skal etableres netværk...
Her i opgangen hvor jeg bor, er det eneste vi har installeret, er et
trådløst forbrugsafregningsmåler... Den trådløse modtager der sidder ude i
opgangen tager 2 etager.. Det passer nok meget godt med hvad man skal bruge
for at dække med trådløst, hvis det er det man vil bruge penge på.

Fra : Arne Keller

Dato : 05-04-03 19:11

On Sat, 5 Apr 2003 19:47:34 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>føringsveje hele vejen, samt at der er en ledningt patchpanel.. Et 24 huls
>patchpanel koster jo let alene 2000 inkl. fortjenelse+moms+afgifter

Lad os ikke diskutere småting men 2000 er normalt hvad et dobbeltudtag
koster incl. patchpaneler og installation, installeret i eksisterende
føringsveje.

>Man skal nok altid regne med 4000 pr. dobbeludtag i et gammelt boligbyggeri
>uden fremføringsveje.. Det er nu engang det der tager tid at få etableret...

Det er muligt at det er den rigtige pris incl. føringsveje.
Føringsveje er jo noget som en boligforening kunne lave selv hvis de
har en snedker boende.

> [...]
>Der skal jo så også beregnes rack og diverse aktivt udstyr.. Men det er jo
>som alt andet når der skal etableres netværk...

Rack vil normalt være med i de 2000 kr,lidt afhængig af hvor mange
udtag vi taler om. Aktivt udstyr skal der også bruges hvis man skal
lave trådløst eller andet, der skal dog anvendes lidt flere porte ved
kabling.

Fra : Lars Jørgensen \(275~

Dato : 06-04-03 15:29

husk lige at hos de fleste udbydere står der i deres betingelser at
forbindelsen kun må bruges inden for lejligheden, og det er derfor ikke
lovligt at dele dem ved 7-8 andre i blokken.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-03 19:04

"Lars Jørgensen (2750)" <6REMOVEvolt@mail.tele.dk> wrote in message
> husk lige at hos de fleste udbydere står der i deres betingelser at
> forbindelsen kun må bruges inden for lejligheden, og det er derfor ikke
> lovligt at dele dem ved 7-8 andre i blokken.

Hvad så, hvad har det med denne diskution at gøre?

Man vælger da en udbyder ´der kan tilbyde det...

Fra : Nick

Dato : 07-04-03 08:33

Ethernet over Elnettet er langt fra nogen optimal løsning, men den KAN
bruges i tilfælde hvor man af forskellige grunde ikke ønsker at gøre brug af
trådløs teknologi eller traditionel kabling.

Det vil altid være at foretrække at kable på "gammeldaws" manér, men - tro
mig her - der er faktisk mange derudei det ganske land der ikke vil gøre
det. Og som har en masse "gode" argumenter for ikke at ville det.

Vi (her i firmaet) får hver dag en hel del henvendelser om trådløse netværk,
og kan heldigvis løse de fleste af dem til kundernes tilfredshed, men der er
ind imellem tilfælde, hvor kunden får en overraskelse, når han hører hvor
meget det vilkoste at dække f.eks. en opgang med trådløst netværk.

Forresten: IEEE 801.11g er altså ikke en vedtaget standard endnu, så det med
at det er det "hotteste" er en sandhed med modifikationer. I hvert fald hvis
man går efter standardiseret udstyr.

Jeg havde engang sidste år en kunde, som ønskede at lægge netværk ud til
alle bådene i "hans " lystbådehavn. Men tror I han måtte smide et kabel
under bådebroerne? Nixen. Så han måtte installere RLAN-udstyr. Og dér kan
man undre sig... jeg mener, i forvejen gik der el, vand m.m. ud til at
pladserne. Sådan støder man tit på en nærmest trosmæssig fornægtelse af en
kabels lyksaligheder

/Nick