Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Vil I ikke nok hjælpe mig? :-)
Fra : Kent

Dato : 03-04-03 17:32

Hej

For nogen tid siden spurgte jeg her i nyhedsgruppen,
hvordan jeg får renset linsen i mit Canon Powershot
G3. Der er noget fingerfedt på linsen. Jeg har ikke
direkte sat fingeren på linsen - fedtet kommer fra en
microfiberklud, som jeg må have afsat noget fingerfedt
på.

På det tidspunkt fik jeg bl.a. det råd at købe en microfiberklud
og tørre linsen med den. Det har jeg så gjort, men jeg
tværer bare fedtet rundt på linsen. Så har jeg prøvet
at dyppe microfiberkluden i lidt destilleret vand, men
det hjælper heller ikke. Faktisk er det værre nu, end
da jeg begyndte. En lille plet fingerfedt er nu blevet
tværet ud over hele linsen!

Hvad gør jeg nu. Kender du et godt, og SIKKERT!!!,
rensemiddel jeg kan bruge? Hvis du evt. har et navn
på midlet, vil det være helt fint. På et tidspunkt fik
jeg at vide, at jeg endelig ikke må bruge brillerens, idet
der er for meget sprit i.

Jeg har lige fået en Lensmate-adapter og et UV-filter
ind ad døren. Når linsen er renset, skal adapteren og
filteret monteres permanent på kameraet, så jeg undgår
sådanne ubehageligheder i fremtiden.

Håber meget på hjælp!

Vh
Kent

Fra : Lotte M

Dato : 03-04-03 18:26

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev

> For nogen tid siden spurgte jeg her i nyhedsgruppen,
> hvordan jeg får renset linsen i mit Canon Powershot
> G3. Der er noget fingerfedt på linsen.

Jeg har altid nogle "Pro Optic" servietter fra Hama i
min fototaske!

Det er naturligvis vigtigt, at der ikke er sandkorn eller
andre fremmedlegemer på objektivet når du renser.
Hama-servietterne er rene, da de er pakket enkeltvis.

> På det tidspunkt fik jeg bl.a. det råd at købe en microfiberklud
> og tørre linsen med den. Det har jeg så gjort, men jeg
> tværer bare fedtet rundt på linsen.

Det er klart, at hvis "pudsekluden" er uren, så følger
skidtet med over på objektivet. Fedtfingre er noget af
det vanskeligste at rense af og jeg tror risikoen for ridser
er større hvis du prøver at polere en fedtfinger væk,
fremfor hvis du opløser fedtpletten og derefter polerer
forsigtigt.

> [...]
> det hjælper heller ikke. Faktisk er det værre nu, end
> da jeg begyndte. En lille plet fingerfedt er nu blevet

Har du prøvet at putte en mikrodel opvaskemiddel i
vandet?

> Hvad gør jeg nu. Kender du et godt, og SIKKERT!!!,
> rensemiddel jeg kan bruge?

Det er fint du er forsigtig med dit objektiv, men husk på at
dit kamera er en brugsgenstand - det kan holde til en del!
Du skal ikke rense objektiv med sandpapir eller lignende
remedier, men en ren og godt slidt bomuldsklud, et
vaskeskind eller en specialserviet behøver du ikke være
bange for at bruge.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-04-03 18:29

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på midlet, vil det være helt fint. På et tidspunkt fik
> jeg at vide, at jeg endelig ikke må bruge brillerens, idet

Hejsa...
Kender godt problemet.. Som sidste udvej kan du jo prøve en af de der Alles
Klar! renseservietter til "briller, kamera objektiver og hjelm visirer" som
der står på pakken.
Jeg har selv prøvet den på glasset på mit C-4000 og det ødelagde intet.
Coatingen på min Samsung 959NF skærm har heller ikke taget skade, og på den
har jeg brugt omtalte servietter 2 gange...
Mit bud er at der ikke vil ske noget, men det er 100% på eget ansvar at
prøve!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 03-04-03 18:50

On Thu, 3 Apr 2003 19:28:50 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

> Som sidste udvej kan du jo prøve en af de der Alles
>Klar! renseservietter til "briller, kamera objektiver og hjelm visirer" som
>der står på pakken.

Godt det ikke er "sidste udvej", når man er brillebuger til daglig og
har et noget mere afslappet forhold til rengøring af linser
Jeg bruger selvfølgelig også Alles Klar til mit camera og det er der
ingen problemer i.
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Kent

Dato : 03-04-03 20:37

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har et noget mere afslappet forhold til rengøring af linser
> Jeg bruger selvfølgelig også Alles Klar til mit camera og det er der

I snakker om "Alles Klar" som om det er den største
selvfølgelighed, men jeg har aldrig hørt om det før.

Hvor kan man købe det?

Er I sikker på, at det ikke skader coatningen?

Vh
Kent

Fra : ha

Dato : 03-04-03 20:51

> Hvor kan man købe det?

Hos Aldi. Jeg plejer at give en flad tier for en æske.

> Er I sikker på, at det ikke skader coatningen?

Der er jo intet der er helt sikkert i denne verden, men som
du har set, er der jo flere der bruger dem, (inkl. undertegnede)
så helt galt er det sikkert ikke.

mvh
ha

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-04-03 20:52

> I snakker om "Alles Klar" som om det er den største
> selvfølgelighed, men jeg har aldrig hørt om det før.
>
> Hvor kan man købe det?

Jeg har købt det i Aldi og så i en butik der førhen hed "Superkram" og vist
nu hedder noget lign. med "Din Lokale Isenkræmer" eller sådan noget..

www.andersh.dk/P4030557.JPG sådan ser det ud.. (skal lige siges at det ikke
er så mørkt herhjemme, men billedet blev sådan pga. flash :)

> Er I sikker på, at det ikke skader coatningen?

Der er ikke sket noget med hverken mit objektiv på kameraet (du kan jo selv
se efter ridser på billedet ovenover :) og min skærm heller ej.. Renser mine
briller hver dag med sådan en Alles Klar serviet, og rensede min skærm +
linse uden at tænke nærmere over det.. På pakken til Alles Klar står der
endda kemera objektiver som en af de tre ting de er lavet til et rengøre..
Canons coating af linserne er sgu nok ikke dårligere end Olympus' ...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 03-04-03 21:50

On Thu, 3 Apr 2003 21:36:35 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>I snakker om "Alles Klar" som om det er den største
>selvfølgelighed, men jeg har aldrig hørt om det før.

Føs hos Føtex og Bilka eller Aldi og sikkert også alle andre
supermarkeder. Findes på hylde med kosmetik, briller, shampo osv
Hilsen emj

Fra : Poul Krogh

Dato : 04-04-03 08:39

Køb dem i aldi. De koster en mindre formue (sammenlignet )hos de andre
forhandlere

Fra : Kent

Dato : 04-04-03 20:27

> [...]
> har et noget mere afslappet forhold til rengøring af linser
> Jeg bruger selvfølgelig også Alles Klar til mit camera og det er der

Hej igen

I dag var jeg på besøg hos en fotohandler . Jeg spurgte om
et godt middel til at fjerne fedtfingre med. Desuden havde jeg
kameraet med, så han kunne se det. Han kom med et rensesæt
af mærket "Kalimar", som indeholdt noget rensevæske,
renseservietter og en blæsebørste. Det var jo fint nok - troede jeg!!!
Jeg kom en lille dråbe af rensevæsken på en serviet, og meget
forsigtig begyndte jeg at pudse linsen. Det skulle jeg ALDRIG
have gjort!!!!!!!!!!!

Omgående strålede linsen i alle regnbuens farver. Faktisk så det
ret flot ud, men det var ikke liiiiige det, der var meningen .
Det så frygteligt ud - jeg kunne ligeså godt have smurt sulfo på
linsen!! Heldigvis havde jeg også købt en pakke "Alles Klar",
som flere her i gruppen anbefalede. Det var straks meget bedre,
men det tog 5 servietter og godt en halv time, før fedtfingrene
og de "fantastiske" farver var fjernet!! Men nu ser linsen til
gengæld ren og fin ud.

Hvordan kan sådan en fotoforhandler anbefale et produkt, der
nærmest ødelægger linsen?? Han sagde endda, at han brugte
det selv!! Det var meget svært at fjerne rensevæsken igen, og
jeg kunne ligeså godt have lavet ridset linsen. Det gjorde jeg
heldigvis ikke. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på,
om rensevæsken måske har fjernet eller skadet coatningen.
Kan de farvestrålende farver være coatningen, der blev opløst?
Det vil jeg gerne have et bud på. Jeg kan sige så meget, at holder
jeg kameraet op til en almindelig elpære, så får linsen en lidt
dybrød farve overalt.

Ellers vil jeg da sige, at også jeg kan varmt anbefale "Alles Klar"
Havde jeg da bare lyttet til jer og ikke forsøgt at bruge
rensevæsken, som fotohandleren anbefalede

På forhånd tak for hjælpen.

Vh
Kent

Fra : emj

Dato : 04-04-03 21:12

On Fri, 4 Apr 2003 21:26:52 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
>men det tog 5 servietter og godt en halv time, før fedtfingrene
>og de "fantastiske" farver var fjernet!! Men nu ser linsen til

Så må du jo lade være med at fedte den til igen
Det skulle være tilstrækkeligt at holde linsen fri for støv med den
lille blæsebørste og tørre den af med et godt slidt rent
lommetørklæde.

Alles Klar eller renseservietterne fra fotohandleren, kan du bruge i
de tilfælde, hvor du har svinet linsen til, men det kan du jo bare
lade være med at gøre. Der er ingen grund til at sætte fedtede fingre
på linsen
Rensevæsken har du ikke brug for.
Hilsen emj

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-04-03 18:48

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> For nogen tid siden spurgte jeg her i nyhedsgruppen,
> hvordan jeg får renset linsen i mit Canon Powershot
> G3.

Sprinklervæske !!!, kan oxo fint bruget til dine evt. briller. Det koster en
"bondegård" når det er fyldt på små flasker og solgt son etellerandet
"eksotisk" produkt, men købes billigst nede hos høkeren.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-04-03 18:50

"J?rgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote:

> Sprinklerv?ske !!!, kan oxo fint bruget til dine evt. briller. Det koster en
> "bondeg?rd" n?r det er fyldt p? sm? flasker og solgt son etellerandet
> "eksotisk" produkt, men k?bes billigst nede hos h?keren.

Hvis vi så skal gentage det tidligere råd, har vi med sprinklervæske at
gøre med en simpel opskrift: Vand, isopropanol (isopropyl-alkohol), lidt
sæbe (vil jeg fraråde at blande i, dog - kan svine forfærdenligt) og
blå farve (også at fraråde ;)

Isopropanol kan købes for 32-33kr per ½ liter hos Matas, demineraliseret
vand koster vel en 15 kroner for 1 liter.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Morten

Dato : 03-04-03 20:56

> [...]
> det hjælper heller ikke. Faktisk er det værre nu, end
> da jeg begyndte. En lille plet fingerfedt er nu blevet

På instruktionen til min klud står der den bare kan vaskes....
Kluden bliver jo naturligt nok fedtet med tiden. Og hurtigt hvis man har
svedige hænder mens man bruger den.
Så bare giv den en omgang (hånd)vask...

Mvh
Morten

Fra : emj

Dato : 03-04-03 21:51

On Thu, 3 Apr 2003 21:55:52 +0200, "Morten"
<fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> wrote:

>På instruktionen til min klud står der den bare kan vaskes....
>Kluden bliver jo naturligt nok fedtet med tiden. Og hurtigt hvis man har
>svedige hænder mens man bruger den.
>Så bare giv den en omgang (hånd)vask...

Fiberklude kan tåle al slags maskinvask og jo oftere, den bliver
vasket, jo bedre effekt får den.
Hilsen emj

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 03-04-03 23:52

Hej
Køb en ordenlig pudseklud, de fåes i tre farver og der står Canon på dem.
Peter

Fra : Kent

Dato : 04-04-03 13:44

"Peter Hyldrup" <hyldrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Køb en ordenlig pudseklud, de fåes i tre farver og der står Canon på dem.
> Peter

Du har vist ikke læst mit indlæg ordentlig. Jeg har jo netop købt
en microfiberklud af god kvalitet, men det kunne altså ikke få
fedtpletten af.

Vh
Kent

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 04-04-03 16:09

Der SKAL stå Canon på den !!!!
Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-04-03 16:50

Peter Hyldrup wrote:
> Der SKAL stå Canon på den !!!!

Den vil jeg gerne tilslutte mig. Canons er adskillige gange bedre end
samtlige andre mikrofiberklude jeg har prøvet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-04-03 16:20

On Fri, 4 Apr 2003 00:51:39 +0200, "Peter Hyldrup"
<hyldrup@get2net.dk> wrote:

>Hej
>Køb en ordenlig pudseklud, de fåes i tre farver og der står Canon på dem.
>Peter

Hvor ?, og hvor meget ? (i DK)
mvh Ebbe

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 04-04-03 16:40

C/AV burde have dem. De koster ca. 40-50 kr.
Peter

Fra : MiBO

Dato : 04-04-03 16:55

Har lige købt 2 i photografica (skindergade københavn), til 30,- stykket.

Fra : Jensn

Dato : 04-04-03 06:28

> [...]

> ind ad døren. Når linsen er renset, skal adapteren og
> filteret monteres permanent på kameraet, så jeg undgår

Hej

Jeg har også et G3 som jeg passer godt på - men jeg ville altså ikke
betænke mig ved at bruge ganske almindeligt vinduespuds på en lille
klud - det er såmænd ikke så skrøbeligt som du gør det til

Mvh.
Jensn

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 04-04-03 10:16

Hej

Jeg håber i behandler jeres børn lige så godt som jeres kameraer

Og hav så en god fotoweekend !

Ps !
Et godt forvasket viskestykke, og lidt ånde, er godt og billigt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jensn

Dato : 04-04-03 10:26

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8d4c40$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej
>
> Jeg håber i behandler jeres børn lige så godt som jeres kameraer
>
> Og hav så en god fotoweekend !
>
> Ps !
> Et godt forvasket viskestykke, og lidt ånde, er godt og billigt !
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
> Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
> Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Og hvis det er en genstridig plet,,så gentag proceduren efter
en god bytur

Mvh.
Jensn