/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Hundesvømning
Fra : Louise Viborg


Dato : 03-04-03 17:10

Hej igen!
Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
mig
Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk


 
 
Stine Frandsen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Stine Frandsen


Dato : 03-04-03 18:54

Hej
Tag et kig på denne side, der vil du kunne få svar på dine spørgsmål
http://www.midtjysk-hundecenter.dk/

Stine


"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
> Hej igen!
> Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
> mig
> Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
> Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk
>



Smat (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Smat


Dato : 03-04-03 18:56


"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
> Hej igen!
> Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
> mig
> Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
> Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk
>

Hej Louise
Ja man kan gå til hundesvømning med sin hund.
se fx. http://www.midtjysk-hundecenter.dk.
For de fleste hunde er det noget instinktivt at svømme, når de først er i
vandet, men som du vil kunne læse i tidligere indlæg fra min side, er det
langt fra alle hunde der synes det er sjovt at skulle i vandet.
Jeg kender selv til en hund der druknede (blev dog genoplivet) fordi den
ikke kunne svømme, så man kan ikke bare regne 100% med at det er et instinkt
de har. Det skal i den forbindelse siges at når man er til hundesvømning så
har hunde redningsvest på - i hvert fald i starten, til man ved om de kan.
Det skulle være rigtig godt for hundene at svømme - men jeg opgav selv da
Apollo virkelig hadede det.

MVH
Margethe



Louise Viborg (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Louise Viborg


Dato : 03-04-03 20:18

Tak for det
Det er sjovt....jeg skrev dette indlæg som en ny tråd, men så er den
blevet puttet herind *G*
Nå, men grunden til at jeg spørger, er fordi, vores hund, Baluka, er
helt vild med vand. Han kan ikke se en sø uden at han bliver ellevild!
Idag var vi ude at gå et nyt sted hvor han løb løs. Så kom vi
pludselig til at sø, og så ville jeg selvfølgelig kalde ham ind og
give ham snor på så han ikke løb ud i søen, men han stormede ud i den
og jeg stormede efter og prøvede at kalde ham ind. Han var ikke
længere ude en en ½ meter. Så han plaskede med benene, men han kom ik
rigtig nogen vegne. Han kom dog op i sikker men drivvåd tilstand
Det var derfor jeg tænkte, at det kunne være at han ikke kunne svømme.

Idag er han blevet tilmeldt til hundetræning, som han skal begynde på
på tirsdag. Det bliver rigtig spændende

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk




On Thu, 3 Apr 2003 19:56:18 +0200, "Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk>
wrote:

>
>"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
>news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
>> Hej igen!
>> Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
>> mig
>> Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
>> Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
>>
>> Mvh. Louise
>> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
>> www.shunozahra.dk
>>
>
>Hej Louise
>Ja man kan gå til hundesvømning med sin hund.
>se fx. http://www.midtjysk-hundecenter.dk.
>For de fleste hunde er det noget instinktivt at svømme, når de først er i
>vandet, men som du vil kunne læse i tidligere indlæg fra min side, er det
>langt fra alle hunde der synes det er sjovt at skulle i vandet.
>Jeg kender selv til en hund der druknede (blev dog genoplivet) fordi den
>ikke kunne svømme, så man kan ikke bare regne 100% med at det er et instinkt
>de har. Det skal i den forbindelse siges at når man er til hundesvømning så
>har hunde redningsvest på - i hvert fald i starten, til man ved om de kan.
>Det skulle være rigtig godt for hundene at svømme - men jeg opgav selv da
>Apollo virkelig hadede det.
>
>MVH
>Margethe
>


Benny Mortensen (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 04-04-03 00:21


"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
> Hej igen!
> Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
> mig
> Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
> Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk
>
Hej Louise

Ja generelt set, kan alle hunde svømme, men de første par gange ser det nok
lidt sjovt ud, selvom jeg næppe tror hunden lige kan se det sjove, for den
skal jo lige lære, at hvis man gør det helt rigtig, så er det dejligt og man
skal ikke bruge så mange kræfter. De første gange knokler de løs, og plasker
som gale. Så må personerne jo prøve at få hunden til at slappe af, for en
del af det, er jo sikkert fordi den er lidt bange vandet, som den jo for det
meste bliver hjulpet ud i de første gange. Men det lyder jo ikke til, at det
bliver det store problem at få din i vandet, så skal han bare lære ikke at
plaske så meget, men slappe lidt mere af, og bare svømme, når han har fundet
stilen, er han næsten lydløs i vandet. I en sø skal han jo arbejde lidt
mere, da det jo er ferskvand, og det kom sikkert også lidt bag på ham, at
jorden forsvandt under ham, hvilket gav et herligt plaskeri.
Husk endelig at skylle ham godt bagefter, da der jo sikkert er klor i
vandet.

M.V.H.....Benny..



René Kofoed (04-04-2003)
Kommentar
Fra : René Kofoed


Dato : 04-04-03 09:30

Hej Louise og NG.
NEJ, hunde kan ikke svømme instinktivt, de skal lære det !!!
Havde selv samme opfattelse!!
Min veninde arbejder på et hundesvømmecenter, og kom med en overbevisene
forklaring.
EKS: en usvømmet hund falder i et havnebassin, den kæmper for at holde
hovedet ovenvande, og er tappet for kræfter efter x antal minutter. Den vil
"skovle"/svømme med forbenene, men ikke bagbenene, og derfor vil den "stå"
lodret i vandet, og skal kæmpe som en sindsyg.

En svømmet hund falder i samme bassin, og lægger sig korrekt i vandet, og
begynder at, svømme i cirkler.
Den har lært at bruge både for- og bagben til at svømme med.
Dette er mindre belastende end ovenstående, og derfor vil der gå længere tid
inden hunden er udmattet.

Men men, hvor lang tid hver enkelt hund skal bruge på at, lære at svømme er
individuelt. -Og den eneste måde at, lære dem det på, er at køre til et sted
med hundebassin og professionelle trænere, og sætte dem i !!
Har selv 2 hunde. Den gamle er endnu ikke fortroligt med det, men synes
alligevel det er lidt sjovt.
Den anden, en hvalp, synes det ski.. sjovt, og trækker selv væk fra
hvilestedet, for at få en tur til !!
For mit vedkommende har det været vigtigt at, der har været en til at, lære
den gamle det, ellers havde jeg trukket hende op med det samme. Min veninde
"svømmer" hunden, og jeg går/løber foran, roser hunden og kalder opmuntrende
på den.
Altså er det hende der hjælper hunden, og (forhåbentlig) mig der for den til
at, svømme hen mod mig.
Senere er det så meningen at jeg selv skal svømme dem, og på sigt skal de
slippes fri i vandet sammen.
MVH Susanne.
"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
> Hej igen!
> Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
> mig
> Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
> Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk
>



Battlefield´s (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 04-04-03 20:03

Hej Louise
Jamen, Baluka er jo en Retriever, som selvfølgelig elsker at svømme. Det er
en helt naturlig ting for alle Retrieverracerne. Så du behøver ikke et
svømmebassin for at lære ham det, det kommer helt af sig selv.
De er jo i sin tid lavet for at hente vildt hjem til jægeren bl.a. fra vand.
Med venlig hilsen
Vibeke og de to Labbere Aron & Cato
"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
news:3obja.2700$y3.459476@news010.worldonline.dk...
> Hej Louise og NG.
> NEJ, hunde kan ikke svømme instinktivt, de skal lære det !!!
> Havde selv samme opfattelse!!
> Min veninde arbejder på et hundesvømmecenter, og kom med en overbevisene
> forklaring.
> EKS: en usvømmet hund falder i et havnebassin, den kæmper for at holde
> hovedet ovenvande, og er tappet for kræfter efter x antal minutter. Den
vil
> "skovle"/svømme med forbenene, men ikke bagbenene, og derfor vil den "stå"
> lodret i vandet, og skal kæmpe som en sindsyg.
>
> En svømmet hund falder i samme bassin, og lægger sig korrekt i vandet, og
> begynder at, svømme i cirkler.
> Den har lært at bruge både for- og bagben til at svømme med.
> Dette er mindre belastende end ovenstående, og derfor vil der gå længere
tid
> inden hunden er udmattet.
>
> Men men, hvor lang tid hver enkelt hund skal bruge på at, lære at svømme
er
> individuelt. -Og den eneste måde at, lære dem det på, er at køre til et
sted
> med hundebassin og professionelle trænere, og sætte dem i !!
> Har selv 2 hunde. Den gamle er endnu ikke fortroligt med det, men synes
> alligevel det er lidt sjovt.
> Den anden, en hvalp, synes det ski.. sjovt, og trækker selv væk fra
> hvilestedet, for at få en tur til !!
> For mit vedkommende har det været vigtigt at, der har været en til at,
lære
> den gamle det, ellers havde jeg trukket hende op med det samme. Min
veninde
> "svømmer" hunden, og jeg går/løber foran, roser hunden og kalder
opmuntrende
> på den.
> Altså er det hende der hjælper hunden, og (forhåbentlig) mig der for den
til
> at, svømme hen mod mig.
> Senere er det så meningen at jeg selv skal svømme dem, og på sigt skal de
> slippes fri i vandet sammen.
> MVH Susanne.
> "Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> news:s3no8vkv4qo4me0usuktsvn32t8h5iekhf@4ax.com...
> > Hej igen!
> > Jeg har et par enkle spørgsmål, som jeg håber nogen kan opklare for
> > mig
> > Kan man gå til hundesvømning med sin hund?
> > Kan hunde svømme instinktivt eller er det noget de skal lære?
> >
> > Mvh. Louise
> > Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> > www.shunozahra.dk
> >
>
>


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.467 / Virus Database: 266 - Release Date: 01-04-2003



JOAN OG ANDERS DAMGA~ (15-04-2003)
Kommentar
Fra : JOAN OG ANDERS DAMGA~


Dato : 15-04-03 16:11

Er der mon nogen her på siden som kan være behjælpelig med et telefonnummer
til et sted i nærheden af Holstebro med svømmetræning for hunde ? Vi har en
gravhund på bare to år som netop er blevet opereret for en diskusprolaps.
For at genoptræne ham på en god måde, mangler vi så bare en adresse eller et
telefonnummer på et sådant sted. Jeg har årøvet at kontakte flere
dyrehospitaler i området, men har ikke haft held med det, da ingen kendte
til noget sted.

HJÆLP !!

På forhånd tak

Joan, Holstebro



René Kofoed (16-04-2003)
Kommentar
Fra : René Kofoed


Dato : 16-04-03 20:53

Hej Joan.
Jeg har vist nok hørt at, Stald Hammerthor, ved Ikast, som har svømmehal til
heste, også svømmer hunde!!??
Men vil dog ikke lægge hovedet på blokken!!
Prøv at ringe til dem, det vældig flinke mennesker.
MVH Susanne.
"JOAN OG ANDERS DAMGAARD" <jo-an@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:7fVma.72$mM5.53@news.get2net.dk...
> Er der mon nogen her på siden som kan være behjælpelig med et
telefonnummer
> til et sted i nærheden af Holstebro med svømmetræning for hunde ? Vi har
en
> gravhund på bare to år som netop er blevet opereret for en diskusprolaps.
> For at genoptræne ham på en god måde, mangler vi så bare en adresse eller
et
> telefonnummer på et sådant sted. Jeg har årøvet at kontakte flere
> dyrehospitaler i området, men har ikke haft held med det, da ingen kendte
> til noget sted.
>
> HJÆLP !!
>
> På forhånd tak
>
> Joan, Holstebro
>
>



Benny Mortensen (17-04-2003)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 17-04-03 09:08

Hej Joan

Lige en lille advarsel, hvis du vil anvende et hestebad. Du skal lige tænke
over, at det er noget koldere, end det vil være i et hundesvømmecenter. Et
hestebad er som regel nok lige omkring 10 grader varmt, så hvis det er en
lille kuldskær hund, er hestebadet nok ikke lige sagen. De fleste klarer
det dog fint, men det var nok lige værd at ofre en tanke på. Husk at have
snor på hunden i et hestebad, i hvert fald til den er vant til det, for
eftersom det er beregnet til heste, så er det mindst 2,5 meter dybt, og så
er det jo dejligt at kunne trække hunden ind igen, hvis den af en eller
anden grund skulle komme i problemer.

M.V.H.....Benny..



Poul Erik Rise /SID (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Poul Erik Rise /SID


Dato : 07-04-03 15:06

"RenÈ Kofoed" <r-kofoed@image.dk> writes:
>NEJ, hunde kan ikke svømme instinktivt, de skal lære det !!!

Nu har jeg trænet hunde til livredning i vand i 7 år, og jeg har endnu
ikke mødt en hund der ikke kunne svømme instinktivt. Det er rigtigt, at
der er nogle der fra starten ikke kan svømme ordentlig. Dvs. de har ligget
mere eller mindre skråt i vandet, men jeg har aldrig oplevet en hund der
overhovedet ikke har brugt bagbenene. Der kan være hunde der går i panik,
og som bruger forbenene mere end bagbenene, og får den lidt skrå
svømmestil. Den forsvinder i reglen, når de får lidt rutine. En hund der
svømmer rigtigt får ikke ryggen under vand

Hvis ikke den skrå svømmestil forsvinder, skal man være opmærksom på, at
hunden kan have smerter ved at bruge bagpartiet, fx HD
>
>EKS: en usvømmet hund falder i et havnebassin, den kæmper for at holde
>hovedet ovenvande, og er tappet for kræfter efter x antal minutter. Den
>vil
>"skovle"/svømme med forbenene, men ikke bagbenene, og derfor vil den "stå"
>lodret i vandet, og skal kæmpe som en sindsyg.

Jeg skal ikke benægte, at slags kan forekomme, men det vil være
undtagelsen mere end reglen. Når en hund har fundet ud af den ikke
drukner, vil den søge hen til et sted hvor den kan komme op, og dermed
begynde at bruge alle 4 ben.
>
>
>En svømmet hund falder i samme bassin, og lægger sig korrekt i vandet, og
>begynder at, svømme i cirkler.

Det vil en meget, meget dum hund gøre. Alle andre vil søge mod land.
>
>Den har lært at bruge både for- og bagben til at svømme med.

Hvordan lære man en hund at bruge bagbenene. Jeg mangler et godt råd, for
det er ikke lykkedes mig lære en eneste hund det endnu. Vi har prøvet alt
muligt på de hunde der ligger skråt i vandet. Både med en hånd under
maven, eller ved at løfte dem i hårene over haleroden.
>
Hilsen
Poul Erik Rise


René Kofoed (09-04-2003)
Kommentar
Fra : René Kofoed


Dato : 09-04-03 07:50

Hej Poul Erik.
Disse udsagn/påstande er fra en veninde som arbejder i et svømmecenter. Jeg
ved ikke om forklaring er ridset meget overdrevet op(så jeg kunne forstå
det!!. Som sagt. Overdrivelse fremme forståelsen !! ?? - Og nød
lærer, som bekendt, nøgen kvinde, at spinde.
Min tæve, gik i panik første gang i vandet (troede at hun skulle dø !), hun
fik en redningsvest på, det hjalp.
2. gang startede vi med vesten på, men den røg dog hurtigt af igen, da hun
havde forstået svømmeteknikken.
Jeg tror hundene, lærer det ved at, instinktivt "gøre noget" med benene. Som
du selv skriver, bliver hunden, der svømmer "rigtigt" ikke våd på ryggen, og
må jo så betegnes som en der kan svømme. Hvorimod at, den som bliver våd,
ikke har lært det helt endnu.!! Men kan dog stadig holde sig ovenvande.
Håber du forstår hvad jeg mener, da jeg ikke kan forklare mig, på anden måde
!!
Fortsat, god (og kold) dag til alle.
MVH Susanne.
"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b051500d43b9aca0054538c9a.51504f8@net.dialog.dk...
> "RenÈ Kofoed" <r-kofoed@image.dk> writes:
> >NEJ, hunde kan ikke svømme instinktivt, de skal lære det !!!
>
> Nu har jeg trænet hunde til livredning i vand i 7 år, og jeg har endnu
> ikke mødt en hund der ikke kunne svømme instinktivt. Det er rigtigt, at
> der er nogle der fra starten ikke kan svømme ordentlig. Dvs. de har ligget
> mere eller mindre skråt i vandet, men jeg har aldrig oplevet en hund der
> overhovedet ikke har brugt bagbenene. Der kan være hunde der går i panik,
> og som bruger forbenene mere end bagbenene, og får den lidt skrå
> svømmestil. Den forsvinder i reglen, når de får lidt rutine. En hund der
> svømmer rigtigt får ikke ryggen under vand
>
> Hvis ikke den skrå svømmestil forsvinder, skal man være opmærksom på, at
> hunden kan have smerter ved at bruge bagpartiet, fx HD
> >
> >EKS: en usvømmet hund falder i et havnebassin, den kæmper for at holde
> >hovedet ovenvande, og er tappet for kræfter efter x antal minutter. Den
> >vil
> >"skovle"/svømme med forbenene, men ikke bagbenene, og derfor vil den
"stå"
> >lodret i vandet, og skal kæmpe som en sindsyg.
>
> Jeg skal ikke benægte, at slags kan forekomme, men det vil være
> undtagelsen mere end reglen. Når en hund har fundet ud af den ikke
> drukner, vil den søge hen til et sted hvor den kan komme op, og dermed
> begynde at bruge alle 4 ben.
> >
> >
> >En svømmet hund falder i samme bassin, og lægger sig korrekt i vandet, og
> >begynder at, svømme i cirkler.
>
> Det vil en meget, meget dum hund gøre. Alle andre vil søge mod land.
> >
> >Den har lært at bruge både for- og bagben til at svømme med.
>
> Hvordan lære man en hund at bruge bagbenene. Jeg mangler et godt råd, for
> det er ikke lykkedes mig lære en eneste hund det endnu. Vi har prøvet alt
> muligt på de hunde der ligger skråt i vandet. Både med en hånd under
> maven, eller ved at løfte dem i hårene over haleroden.
> >
> Hilsen
> Poul Erik Rise
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste