Skærme
Fijala 3554
Ny fladskærm.. (nogen der kan hjælpe) ?
Fra : Simon...

Dato : 03-04-03 12:30

Hej,

Jeg har en 19" CRT som skal skiftes ud grundet bordplads mangel, nu spiller
jeg en del, og laver grafik, så skærmen har en del at sige. Jeg har hørt at
fladskærmes respons tid er på ~25ms, hvor en alm CRT har ca. ~12ms. er dette
noget man kan se/mærke i spil (nu tænker jeg hurtige skydespil mv.), jeg har
nemlig set en fladskærm med en respons tid på ~16ms, og så burde man måske
gå efter den, men den er kun 17", og jeg ville gerne op i en 18.1" for ikke
at få mindre skærm areal.

Hvordan er de generelt i forhold til alm. CRT skærme, ting som dp er jo lidt
højere på fladskærme.
Er der nogen der er gået fra CRT til fladskærm - og har lidt at sige om deT?

Desuden, hvad er så foreskellen på LCD og TFT skærme ? TFT er dem der også
sidder i bærbare ikke ? de er ret svære at se
noget på bare ved den mindste drejning af skærmen, men gælder det også LCD ?
og havd er der af andre foreskelle ?

Nogen der har en anbefaling til en skærm ? den skal helst være 18.1"

Mange tak for jeres tid

mvh.Simon

Fra : Simon...

Dato : 03-04-03 14:06

Efter at have kigget lidt rundt har jeg fundet frem til en 19" samsung:

Samsung 191T
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797975

nogen der har kendskab til gode eller dårlige ting omkring denne ?

tak

mvh.Simon

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-04-03 15:36

"Simon..." <devnull@linux.org> wrote in

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797975
>

> nogen der har kendskab til gode eller dårlige ting omkring denne ?

Prøv og søg på google, der er mange reviews derude. Jeg er også
interesseret i denne model, og har læst en hel del reviews. De fleste
er positive, men 172T skulle være bedre til spil selvom de begge er
rated 25ms.

Jeg læste i januar at Samsungs udviklingschef udtalte der ville komme
paneler fra Samsung i Q2/Q3 med 12ms responstid og i samme interview
sagde han at på samme tid ville 192T (afløseren af 191T) komme på
markedet. Så noget kunne jo tyde på der vil komme en meget lækker 19"
model med lav responstid på markedet om nogle få måneder. Så hvis du
kan vente, vil det måske være en god ting.

Betragtningsvinkler er iøvrigt ikke det allervigtigste når du sidder
derhjemme. Hvor tit sidder du ved siden af skærmen eller kigger på den
i fugle- eller frøperspektiv?

Med venlig hilsen
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Simon...

Dato : 03-04-03 15:49

> [...]
> interesseret i denne model, og har læst en hel del reviews. De fleste
> er positive, men 172T skulle være bedre til spil selvom de begge er
Den er bare kun 17" :(

> [...]
> model med lav responstid på markedet om nogle få måneder. Så hvis du
> kan vente, vil det måske være en god ting.
Det lyder ellers godt, desværre kan jeg ikke så godt vente, mangler desperat
bordplads, min 19" CRT fylder omkring
~50 i dybden, og det er fa.... meget på et 60cm bord :/

men mange tak for hjælpen, jeg tror jeg napper denne,

mvh.Simon

Fra : No1

Dato : 05-04-03 20:23

> Det lyder ellers godt, desværre kan jeg ikke så godt vente, mangler
desperat
> bordplads, min 19" CRT fylder omkring
> ~50 i dybden, og det er fa.... meget på et 60cm bord :/

Jeg har flyttet mit skrivebord lidt ud fra væggen, så der bedre er plads til
billedrøret på min 19" CRT.

Fra : Simon...

Dato : 06-04-03 13:47

> Jeg har flyttet mit skrivebord lidt ud fra væggen, så der bedre er plads
til
> billedrøret på min 19" CRT.

ville jeg også gerne kunne gøre, jeg flyttede værelse og fik lavet et nyt
bord, det gamle havde jeg lidt fra væggen, det
nye sidder fast i den væggen, så der er ikke så meget at gøre der :/
-Simon

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-04-03 17:37

On Thu, 3 Apr 2003 13:30:27 +0200, Simon... wrote:

> [...]
> og havd er der af andre foreskelle ?
>
> Nogen der har en anbefaling til en skærm ? den skal helst være 18.1"

Jeg har en 20' Dell med respons på 25 ms og en officiel kontrast på kun 350
- men sammneligner jeg min Dell med Viewsonics nye VX2000 - så er min Dell
lige så kontrast rig - og bedre i spil.

Specs på pappir er èn ting - virkleigheden mange gange en anden.

Jeg køber alligevel snart en Acer 732 17' TFT som reserve skærm - til brug
til spil med meget hurtige bevægelser, hvor de 16 ms ER bedre end mine 25
ms - men jeg har spillet alle slags spil på mine Dell 20' - og er kun i
yderst få tilfælde blevet generet af sløret, som TFT skærme nogen gange
giver - kan kun sige, at denne 20' Dell skærm er en fund til prisen - den
fås vist ned til 10.000 kr nu - jeg gav 15.500 kr i juli sidste sommer.

Betragtningsvinklen på den er iøvrigt også DØD GOD - den er officielt 160
grader - men jeg kan stå 2 meter til venstre/højre for den - helt ude
parallet med skærmens kant og stadig se farver og text tydeligt -dog ikke i
7 punkt str - jeg har jo ikke kikkert syn som Superman - men kan kun sige
èn ting - denne skærm er et fund til prisen.

Jeg garanterer dig, at den giver et bedre billed end Samsungs 191T - da jeg
har sammnelignet dem direkte - og den er LANGT bedre i spil end 191T.

OK - den er 3000 kr dyrere - men den kører naturligt i 16000X1200 - og er
20,1' stor - og flot designet med aluminiums kant rundt om chassisiet
Den er lige nu på tilbud hos Dell med 10% rabat - normalt ligger den på
11.300 kr - nu ca. 10.100 kr med 3 års garanti.
--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-04-03 20:13

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> OK - den er 3000 kr dyrere - men den kører naturligt i 16000X1200
> - og er 20,1' stor - og flot designet med aluminiums kant rundt om
> chassisiet

Det var ellers noget af en widescreen opløsning :)
Nej, seriøst - hvor tyk er kanten på Dell FP2000'eren sammenlignet med
191T?

Flemming

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-03 03:54

On Thu, 3 Apr 2003 19:13:06 +0000 (UTC), Flemming Joensson wrote:

> [...]
>>

> Det var ellers noget af en widescreen opløsning :)
> Nej, seriøst - hvor tyk er kanten på Dell FP2000'eren sammenlignet med

Den er noget tykkere - vel ca. 3-4 cm dybere - men selv om den er en stor
skærm, så ser den - efter min mening - elegant ud.
Det er absolut ikke en 172T - der jo næsten er så slank og lille, at man
tror det er en 12' TFT - men den stadig elegant i designet og de sort/grå
nuancer.

Så forresten Samsung 2 17' TFT skærme hos Zitech - 172T og 172P (designet
af Prosche) og jeg måtte se ekstra på 172T for ikke at tro det er en 15'
TFT - den er ikke bare mindre edn 172P - men MEGET Mindre - selvom det
begge er designer skærme - så ser 172T næsten FOR lille ud (ved godt det
lyder grotesk - men den er så lille, at man næsten tror den er til børn :)
)

Kan huske da 172P var fremme sidste år - der var den et design hit - men nu
virker den stor ved siden af 172T - men stadig flot.
Dell 2000FP er en professionel skærm på 20,1 ' - forvent ikke en mikro
skærm - men forvent at få reduceret dit skrivebordsareal med op til 35 cm i
dybden, hvis du tidligere sad med en 22' CRT skærm - og forvent en skærm
med fremragende billede og forrygende gode kvaliteter.

Det er ikke for ingen ting, at den sidste år blev kåret til årets fund på
det seriøse www.cadonline.com

I modsætning til samusng skærme, så medfølger der både VGA og DVI kabel med
sammen med Dell 2000FP.

Når først man har haft en 20,1 ' TFT i 1600X1200 - så kan en 19' TFT i
1280X1024 aldrig blive andet end en reserveskærm...............

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-03 15:46

> Den er noget tykkere - vel ca. 3-4 cm dybere - men selv om den er en stor
> skærm, så ser den - efter min mening - elegant ud.

Jeg må lige korrigere mig selv her, da 191T faktisk jo ikke er ultratynd
som 172T er det.

Min Dell 2000FP har en dybde på selve skærmen på ca. 4 cm langs siderne, ca
5-6 cm i toppen af skærmen ind mod midten - den sokkel, som skærmen står på
er ret stor - og har indbygget kabel samler bag skærmen.
Stikkene føres ind bagest på dell'en op under skærmen, så de ikke ses.

Du kan se billeder af min skærm her:
http://makeashorterlink.com/?O56124714

Gå lidt ned ad siden, så kan du se 3 billeder af min Dell 2000FP skærm og
vurdere dens str. og design.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph