Rækkevidde på trådløst netværk
Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-04-03 10:40

Hvor langt rækker et almindeligt trådløst netværk, indendørs og udendørs.

Jeg har et 11Mbit/s SMC PCMCIA kort i min bærbare og en SMC Access Point
tilsluttet min switch.
Access Point´en står frit på en hylde i en højde af 1.75m.
Indendørs falder signalet til ca 50% når jeg går ind i et tilstødende lokale
og er ca. 6-8m fra Access Point´en.
Udendørs forsvinder signalet helt når jeg står 3-4m fra Access Point´en (som
sidder lige inde på den anden side af væggen)
Huset er et parcelhus i mursten og skillevægge i huset er også mursten.

Er det mig der er krævende, eller rækker et trådløst netværk ikke længere?
Er det SMC´s produkter der ikke kører hurtigere?
Hvad ville være et bedre valg?

Bo

Fra : Nick

Dato : 03-04-03 11:08

Du kan se en simpel formel til beregning af afstanden med frit sigte her
www.rlan.dk

Men ja, du skal faktisk være tilfreds, hvis standard-udstyr med faste
antenner dækker en parcelhusgrund (inkl. hus, herre-skur m.m.)

/Nick

Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-04-03 11:54

> Men ja, du skal faktisk være tilfreds, hvis standard-udstyr med faste
> antenner dækker en parcelhusgrund (inkl. hus, herre-skur m.m.)

Nu er min grund større end 6-8m i diameter.

Jeg havde godt nok regnet med en bedre dækning end den jeg har nu.

Bo

Fra : Morten L.

Dato : 03-04-03 12:06

"Bo Nielsen" <bo.nielsen@jur.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er min grund større end 6-8m i diameter.
>
> Jeg havde godt nok regnet med en bedre dækning end den jeg har nu.
>
> Bo

Mit grej (Zyxel - B2000 AP+ B100, og B300 adapter) klarer FINT at række
indendørs, og op til 50-75 meter væk.
Selv med en armeret beton-etageadskillelse imellem, ligger signal/link
quality på ca. 80, og stedvis 100%.
Jeg kan intet sted i huset komme uden for dækning.

/Morten

Fra : Nick

Dato : 03-04-03 12:13

"Morten L." <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan intet sted i huset komme uden for dækning.

Så er du jo netop tilfreds

/Nick

Fra : Morten L.

Dato : 03-04-03 15:24

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten L." <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så er du jo netop tilfreds
>
> /Nick

Ja, og mellem linierne kan der læses, at noget grej er bedre end andet.
- Ikke at Zyxel nødvendigvis er specielt "godt", men der er sikkert en del
der er værre.
Det vil da være synd og skam, at lade udsagnet "WLAN rækker meget kort" stå
alene - der er masser af "succes-historier"

-Morten

Fra : Nick

Dato : 04-04-03 07:53

> Det vil da være synd og skam, at lade udsagnet "WLAN rækker meget kort"
stå
> alene - der er masser af "succes-historier"

Jada... bortset fra, at der er utroligt mange der henvender sig til f.eks.
det firma jeg arbejder for, og bliver "skuffede" når de hører hvor svært det
er at få ordentlig dækning i et givent område med RLAN-udstyr. Det kan som
regel lade sig gøre, men med væsentligt større/mere udstyr end folk troede
først. Eller også installerer de så Ethernet-over-230V istedet for...

/Nick