403 Access Forbidden ved linkvalidering
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-03 10:35

Jeg ville lige tjekke mine links via W3's linkvalidator. Det giver
et mærkeligt resultat.

Først skrives der

Parsing...
done (52 lines in 0.0s).
Checking anchors...
done.
Checking link http://www.u-o.dk/billeder/figaro_196x196.jpg
HEAD http://www.u-o.dk/billeder/figaro_196x196.jpg fetched in 0.2s
Checking link http://www.u-o.dk/biografier.shtml
HEAD http://www.u-o.dk/biografier.shtml fetched in 0.2s
.... (fortsætter en del linjer endnu)

Herefter kommer fejl på fejl

http://www.u-o.dk/ophavsret.shtml
What to do: The link is forbidden! This needs fixing. Usual
suspects: a missing index.html or Overview.html, or a missing ACL.
HTTP Code returned: 403
HTTP Message: Access Forbidden

Fejlen gentages for hver eneste shtml-fil der er på sitet, mens der
tilsyneladende ikke er problemer med aspx-filer.

Er det en indstilling på serveren der skal rettes eller er der bare
noget galt med validatoren? Alle siderne kan fint ses - man kan fx
udmærket validere HTML- og css-delen af siderne.

I kan prøve valideringen her:
<http://validator.w3.org/checklink?uri=http://www.u-o.dk/&hide_type=all&depth=>

NB: Jeg prøvede også lige WDG's linkvalidator - det giver samme
resultat.

<http://www.htmlhelp.com/tools/valet/linktest.cgi?url=http://www.u-o.dk/&date=2000-01-01&type=Full>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Poulsen

Dato : 03-04-03 11:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Er det en indstilling på serveren der skal rettes eller er der
> bare noget galt med validatoren? Alle siderne kan fint ses - man
> kan fx udmærket validere HTML- og css-delen af siderne.

Jeg testede det på min Apache-server, og der var ingen problemer.
Lavede samme forsøg på en IIS, og så brokkede den sig. En hurtig (og
ikke alt for veldokumenteret) konklusion må være, at problemet ligger
på serveren.

--
Martin

Fra : Martin Poulsen

Dato : 07-04-03 18:25

[posted and mailed]

> [...]

> bare noget galt med validatoren? Alle siderne kan fint ses - man
> kan fx udmærket validere HTML- og css-delen af siderne.

Installerede en IIS for at se hvordan den opfører sig. "Linkcheckeren"
sender et HEAD-request til den angivne fil, for at se om den
eksisterer.

Det viser siger, at IIS ikke accepterer HEAD-requests for .shtml-
extensions som default, men dette kan ændres under egenskaber for sit
"web site" ved at vælge fanebladet "Home Directory" og trykke
"Configuration".

--
Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 21:49

Martin Poulsen skrev:

> Det viser siger, at IIS ikke accepterer HEAD-requests for
> .shtml- extensions som default, men dette kan ændres under
> egenskaber for sit "web site" ved at vælge fanebladet "Home
> Directory" og trykke "Configuration".

Jeg takker og bukker. Vil afprøve ændringen i morgen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen