MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Køre program med admin-rettigheder på limi~
Fra : Jens S

Dato : 03-04-03 09:40

Hej

Jeg havde stort set opgivet at kunne afvikle ProTools på en brugerkonto i
WinXP pro. Den eneste måde jeg kunne få det til at køre på, var ved at bruge
"kør som..." og afvikle programmet som administrator, men mit problem var så
at jeg ikke kunne bruge denne feature uden at skulle angive password, og det
vil jeg gerne undgå.

Så forleden sad jeg og søgte på et ProTools forum, og så fandt jeg et indlæg
fra en der har løst problemet. Indlæget var fra november sidste år, og der
var ingen emailadresse, så nu vil jeg høre om der er nogen af Jer der kan
genskabe hans løsning. Her er hvad han skrev:

******
Hiy'all,

Question for all the SysAdmins among us (and Digidesign Tech support if your
listening):

Why does Protools 5.3.1 require the users to be logged in either a)As
Administrator or b)with Administrator privileges?

Either I am missing something here, or that is very poor software design.
You never never never should force your users to *have* to be logged in with
Administrative privileges to run their everyday software. Not only is the
danger of wandering fingers and mysterious Comet Cursor installations
heightened, but it also increases the possibility that a downloaded virus
can ravage the system.

That said, I've figured out a workaround for this issue...the "runas"
command. It allows your users to log in with normal user-level privileges
and then run only certain programs with admiministrator privs. You can run
the command either by holding shift and right-clicking the shortcut then
selecting "Run As..." or by typing the command from the prompt. You must
type in the password to an account that is in the administrators group every
time you use runas, but if your crafty you can create a small script that
will automate this for you and make it seamless to your engineers.

I scripted this out and thought all was well, until I tried to use the
wavedriver with *ANY* outside program (I'm not talking about system
sounds --- they were disabled long ago)..............
******

Det der er interessant her er at han har konstrueret et script, der kan
starte et program ved hjælp af "kør som.." (eller "runas..") uden at man
behøver at indtaste password. Er der nogen der kan lave sådan et script?

Al hjælp modtages med kyshånd!

Jens

Fra : Bjarne Degn Lund

Dato : 03-04-03 13:15

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> starte et program ved hjælp af "kør som.." (eller "runas..") uden at man
> behøver at indtaste password. Er der nogen der kan lave sådan et script?

Der kan laves et simpelt script, der ved hjælp af "runas" kommandoen og
parameteren "/savecred" kører et program med, for eksempel, administrator
rettigheder.

Første gang sriptet køres skal kodeordet dog indtastes, men fordi
"/savecred" er brugt husker windows kodeordet fremover.

> Al hjælp modtages med kyshånd!

//Script start
runasTest.bat
@echo off
runas /savecred /User:Administrator dinKommandoHer.exe
//Script slut

Ovenstående er lavet efter hukommelsen, men prøv om det ikke kan bruges

> Jens
Bjarne

Fra : Jens S

Dato : 03-04-03 18:18

"Bjarne Degn Lund" <BDegnLund@lelyBLAH.dk> wrote in message

> [...]
> //Script slut
>
> Ovenstående er lavet efter hukommelsen, men prøv om det ikke kan bruges

Tak, det vil jeg prøve når jeg kommer på arbejde igen ( i weekenden, øv ).

Skal jeg bare copy - paste ind i notepad og navngive filen runasTest.bat
eller....? Skal 2. linje være det som man navngiver filen?

Jens

Fra : Bjarne Degn Lund

Dato : 03-04-03 19:15

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Skal jeg bare copy - paste ind i notepad og navngive filen runasTest.bat

Linierne
- @echo off
- runas.............
kunne kopieres ind i notepad, husk at erstatte dinKommandoHer med kaldet til
ProTools programmer. Hvorefter filen navngivnes ***.bat (Husk at vælge alle
filer istedet for tekst filer, når du gemmer filen).

> Jens
Bjarne

Fra : Jens S

Dato : 03-04-03 23:23

"Bjarne Degn Lund" <BDegnLund@lelyBLAHBLAH.dk> wrote in message

> [...]
alle
> filer istedet for tekst filer, når du gemmer filen).

Takker!

Jens

Fra : Jens S

Dato : 06-04-03 22:59

> [...]
alle
> filer istedet for tekst filer, når du gemmer filen).

Her er hvad der står i min Protools.bat :

@echo off
runas /savecred /User:Administrator C:\Programmer\Digidesign\Pro
Tools\ProToolsLE.exe

Når jeg kører den dukker der et command prompt vindue op i et splitsekund
med hjælpeteksten til runas kommandoen ( eneste måde jeg kunne tjekke hvad
der stod i vinduet var ved at lave et screenshot i samme sekund jeg trykkede
på bat-filen!!! ). Så forsvinder vinduet og intet er sket. Det må vel være
fordi der er et problem i syntax'en eller..?

Skal jeg på nogen måde angive password'et nogen steder eller spørger den
selv om det?

De bedste hilsner
Jens

Fra : Jens S