Impedans i kabel til VHF
Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-04-03 06:28

Jeg skal hjælpe en kollega med at montere en VHF i hans skib. Jeg er ikke
helt sikker på, hvilket antennekabel der skal bruges. Jeg mener dog, at have
fundet frem til at det er 50 ohms. Hvis det er tilfældet må jeg vel kunne
bruge almindelig RG58 kabel. Kan dette bekræftes?

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Per

Dato : 03-04-03 06:39

Det er korrekt - at du skal bruge RG58, men på grund af de lang længde fra
toppen af masten - anbefales det normalt at bruge en kraftiger type - for at
effekt tabet skal være mindre. Denne type hedder RG 213 og er 10 mm mod RG58
6 mm begge 50 ohms

:) Per

Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-04-03 08:32

"Per" <Per@jungersen.net> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> effekt tabet skal være mindre. Denne type hedder RG 213 og er 10 mm mod

Tak for svaret. Længden er ikke noget problem. Antennen er monteret på
ruftaget på en motorbåd, og kablet skal højst være 2 meter langt.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Kasper

Dato : 03-04-03 18:28

Hey

så kan man godt bruge rg58....

men hvis antennen sidder tæt op af forstyrende enheder, ændre du dit
standbølgeforhold og den bliver dårligere.... det eneste rigtige med vhf
antenner er toppen af masten...
(et godt tip... køb en ordenlig antenne, man får det man betalet for...)
kan fint anbefale Midcoms GF2-1 mener jeg den hedder den lille 6db
antenne...

mens ex.vis gps antenner kan side nede, bare de har frit udsyn til himlen
360 grader.. (:

Kasper

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-04-03 06:11

"Kasper" <REPZAK@TDCADSL.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> (et godt tip... køb en ordenlig antenne, man får det man betalet for...)
> kan fint anbefale Midcoms GF2-1 mener jeg den hedder den lille 6db

Antennen og dens placering er givet på forhånd. Det er en glasfiberpisk, som
var monteret på skibet ved købet.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Kasper

Dato : 06-04-03 22:23

Hey..

pk.. nogen kan nøjes (:

men husk på en vhf rækkevidde er ikke bestemt af effekten på senderen (dog,
men de fleste sender over 15W) men hvor langt den kan "se" inden du når ud
over horisonten...
Kasper