Internet hastighed forskellig på server og~
Fra : pma

Dato : 21-03-01 12:26

Jeg har et netværk hvor serveren er koblet på nettet med TDC Proaccess
512/512. Der går et netkable direkte fra routeren ind i et netkort i
serveren. Serveren har yderligere et netkort som sender dataerne videre til
2 hubs som sender det videre ud til 5 pc´er. Det fungere alt sammen meget
fint. problemet er blot at når jeg går på nettet fra serveren er
forbindelsen lynhurtig. Men når jeg gør det fra en af klient pc´erne går det
væsentligt langsommere. Det mærkelige er at det ikke er den store forskel i
downloadhastighed. Den ligger ca. omkring 50 kps. på både server og klient.
Nu ved jeg ikke hvor meget man kan regne med de tal, men der er ihvrtfald
ingen tvivl om at der er stor forksel på hastigheden på server og klient når
man skal på nettet. Mine netkort er 10/100 og det samme er hubben. Jeg
spekulere på om det er det netkort der sidder i serveren og som sender
dataerne videre ud til hubbensom er dårligt. Men det er kun gæt. Er der
nogen som har et forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Hastigheden bør
vel være det samme på server og klient....

Mange tak Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 12:40

On Wed, 21 Mar 2001 12:25:44 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> problemet er blot at når jeg går på nettet fra serveren er forbindelsen
> lynhurtig. Men når jeg gør det fra en af klient pc´erne går det
> væsentligt langsommere.

Hvordan langsomt? Er klienterne længe om at vide en web-side? Og
når først en download er i gang, så kører det fint?

Det kunne lyde som om det er DNS, der driller dig. Hvad er DNS
settings på serveren og på klienterne?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 21-03-01 12:45

Det er langsomt ved at klienterne er længe om at finde en webside. Ex.
www.bigbrother.com tager 2 sek at finde på serveren, men på klienterne tager
det 10 sek. Det gælder også mage andre sider. Når jeg downloader uanset om
det er klienterne eller serveren kører det fint og stabilt hele vejen.

DNS settings på klienterne er serverens IP adresse. Altså 269.254.0.1.
Serveren kører ikke DNS. Er det her problemet ligger??

MVH Peter

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 12:53

On Wed, 21 Mar 2001 12:45:18 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> DNS settings på klienterne er serverens IP adresse. Altså 269.254.0.1.

For det første er det nogle dårlige adresser, du har valgt til
dit lokalnet. Du bør bruge private address space som specificeret
i RFC1918, fx. 192.168.1.x med subnet-masken 255.255.255.0.

Det er dog næppe relateret til de problemer, du oplever.

> Serveren kører ikke DNS. Er det her problemet ligger??

Serveren er muligvis ikke sat op som DNS *server*, men den *er*
DNS-klient, hvis den kan slå navne op, og det gør den jo.
Igen: Hvad har du sat DNS til på serveren?

Og hvilken software bruger du på serveren til at dele din
Internet-forbindelse?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 21-03-01 13:18

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse news:ub5hbt027fu037bsj93057d1rtl44apvkf@news.worldonline.dk...

> For det første er det nogle dårlige adresser, du har valgt til
> dit lokalnet.

Ja, det må du nok sige: 269.x.x.x

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : pma

Dato : 21-03-01 13:48

"DNS" er deaktiveret på serveren. Er det ikke det du mener?

P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 14:07

On Wed, 21 Mar 2001 13:48:26 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> "DNS" er deaktiveret på serveren. Er det ikke det du mener?

Hvis den er deaktiveret, så forstår jeg ikke, hvordan den kan
lave navneopslag, og eftersom den kan det, tror jeg, du tager
fejl.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 21-03-01 14:20

OPSUMMERING:

Som det er nu ser det ud som følger:

SERVER: Netkort A. Er det netkort som går til router. TCP/IP Opsætning:
Hent aut. IP-adresse, WINS deaktiveret, Gateway - Nej, DNS deaktiveret.
Netkort B: Er det netkort som går internt til hub og
andre klienter. TCP/IP Opsætning: Fast IP-adresse 269.254.0.1 Undern.
255.255.255.0, WINS deaktiveret, Gateway - Nej, DNS deaktiveret.

KLIENTER: Netkort: Er det netkort som går til hubben og dermed serverens
netlkort B. TCP/IP Opsætning: Fast IP-adresse 269.254.0.2, WINS deaktiveret,
Gateway - JA 269.254.0.1, DNS Aktiveret 269.254.0.1

Ovenstående konfiguration fungere helt fint, bortset fra det med klienternes
hastighed.

Som jeg har forstået det skal jeg ændrer klienternes DNS til TDC DNS altså
Primær DNS 193.162.159.194 og Sekundær DNS
193.162.145.130. Men når jeg gør det og KUN det, kan jeg ikke komme på
nettet.

Tak for tålmodgihed og hjælp indtil videre

P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 14:30

On Wed, 21 Mar 2001 14:20:28 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> OPSUMMERING

Jeg spurgte hvilken software du anvender til at dele internet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 21-03-01 14:32

Jeg bruger WinProxy 3.0

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 14:39

On Wed, 21 Mar 2001 14:31:56 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> Jeg bruger WinProxy 3.0

Skriv (på serveren) i en kommandolinie:
ipconfig /all
og send output hertil.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 21-03-01 19:01

> Skriv (på serveren) i en kommandolinie:
> ipconfig /all
> og send output hertil.

PS. Jeg har prøvet at kører klienterne med en fast ip ex. 192.168.2.2 og
gateway og DNS, men det virker ikke. Ingen kontakt til nettet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 23:30

On Wed, 21 Mar 2001 19:00:37 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> [...]

Hvorfor gjorde du ikke det?

> PS. Jeg har prøvet at kører klienterne med en fast ip ex. 192.168.2.2 og
> gateway og DNS, men det virker ikke. Ingen kontakt til nettet.

Tag det nu roligt, og gør alle tingene, og i den rigtige
rækkefølge. Huskede du også at sætte serverens ip-adresse til
192.168.2.1?

Har du læst dokumentationen hos Ositis?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 22-03-01 09:21

> Hvorfor gjorde du ikke det?

Det har jeg også gjort...troede jeg, men den kom åbenbart ikke frem. Jeg
vedhæfter den i et word dok. , da jeg ikke kan copypaste fra DOS. Ved ikke
hvorfor. Sådan ser min server ud nu. Mine klienter kører med aut.IP adresse
og DHCP navnefortolkning.

P.

> Tag det nu roligt, og gør alle tingene, og i den rigtige
> rækkefølge. Huskede du også at sætte serverens ip-adresse til
> 192.168.2.1?

Serveren står til 192.168.2.1. Det eneste er at der jo er to netkort i
serveren, men jeg gør ud fra at det er det "interne" kort vi taler om, altså
det som går ud til hubben.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-01 13:40

On Thu, 22 Mar 2001 09:21:10 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> hvorfor. Sådan ser min server ud nu. Mine klienter kører med aut.IP adresse

Din server viser, at den bruger DNS-serverne 193.162.159.194 og
193.162.145.130. Så DNS er i hvert fald ikke slået fra, og det
ville da også have overrasket mig.

> Serveren står til 192.168.2.1. Det eneste er at der jo er to netkort i
> serveren, men jeg gør ud fra at det er det "interne" kort vi taler om, altså
> det som går ud til hubben.

Ja.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 22-03-01 14:11

> Din server viser, at den bruger DNS-serverne 193.162.159.194 og
> 193.162.145.130. Så DNS er i hvert fald ikke slået fra, og det
> ville da også have overrasket mig.

> Ja.

OK, så nåede jeg så langt. Er min server så sat korrekt op nu, ud fra de
oplysninger du fik???

Og hvis den er, hvad mangler jeg så for at få hastigheden "op" på mine
klienter til samme tempo som serveren??

P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-01 14:25

On Thu, 22 Mar 2001 14:11:23 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> OK, så nåede jeg så langt. Er min server så sat korrekt op nu, ud fra de
> oplysninger du fik???

Det kunne se ud til det.

> Og hvis den er, hvad mangler jeg så for at få hastigheden "op" på mine
> klienter til samme tempo som serveren??

Giv den hver en fast IP-adresse (192.168.2.x) med subnet-masken
255.255.255.0 og default gateway 192.168.2.1. Sæt DNS'erne til
det samme som på din server og prøv så fra en klient fx. 'ping
www.dr.dk'.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : pma

Dato : 22-03-01 14:57

> [...]
> 255.255.255.0 og default gateway 192.168.2.1. Sæt DNS'erne til
> det samme som på din server og prøv så fra en klient fx. 'ping

Det er gjort og der er ikke noget hul igennem. Når jeg pinger går der lidt
tid inden den kommer og siger "Ingen kontakt til værten"???

P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-01 22:40

On Thu, 22 Mar 2001 14:56:48 +0100, "pma" <pma.dk@get2net.dk>
wrote:

> Det er gjort og der er ikke noget hul igennem. Når jeg pinger går
> der lidt tid inden den kommer og siger "Ingen kontakt til værten"???

Jeg vrøvlede. På klienterne skal DNS-server sættes til din
WinProxy servers adresse, dvs. 192.168.2.1.

Du kan godt pinge serveren (192.168.2.1), ikke?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-03-01 15:18

wrote:

> Jeg bruger WinProxy 3.0

Det lyder ærligt talt som om, du ikke har fulgt vejledningen på
Ositis' web-sted.

I stedet for at køre med autokonfigurerede adresser (169.254.0.x)
på dit interne net, bør du som sagt bruge statiske adresser som
fx. 192.168.2.x med masken 255.255.255.0.

Giv fx. serveren 192.168.2.1 og klienterne 192.168.2.x. På klien-
terne sættes desuden default gateway til 192.168.2.1 og du kon-
figurerer de DNS-servere, din udbyder har oplyst dig.

http://www.ositis.com/english/support/WinProxy3/sp_network_setup30_en.asp
http://www.ositis.com/english/support/WinProxy3/sp_Other_Configurations_en.asp

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-01 13:20

"pma" <pma.dk@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> DNS settings på klienterne er serverens IP adresse. Altså 269.254.0.1.
> Serveren kører ikke DNS. Er det her problemet ligger??

Det er her problemet ligger. Dine klienter vil først lede efter adresserne
på DNS 269.254.0.1 og derefter ud på Internettet.

Hvis du på dine klienter anvender Primær DNS 193.162.159.194 og Sekundær DNS
193.162.145.130 vil det gå hurtigere da klienterne så straks søger på TDC's
DNS servere.

Dog vil du så få problemer med det du nu har anvendt din oprindelige DNS
til.

--
Bjarke Andersen

Fra : pma

Dato : 21-03-01 13:47

Nu har jeg prøvet at sætte klienternes DNS til de to nævnte TCP/IP adresser.
Men så kan jeg slet ikke komme på nettet. Spørgsmålet er: Skal jeg ændre
noget på serveren?? Og hvad med klientens TCP/IP opsætning? Den står nu til
"Deaktiver Wins-navnefortolkning" og "Gateway" står til serverens IP
adresse altså 269.254.0.1. Er dette rigtigt??

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-01 14:21

> [...]
> "Deaktiver Wins-navnefortolkning" og "Gateway" står til serverens IP
> adresse altså 269.254.0.1. Er dette rigtigt??

Nopes, hvis du kører med std. opsætning på P@ routeren, skal denne være
192.168.1.1

Jeg tror du skal sætte dig ned og finde ud hvordan du vil skræddersy
netværket.

Du skal være obs på at din router meget gerne vil være DHCP server.

Dette betyder at du egentlig kan sætte klienterne til at køre via DHCP og så
får de automatisk ip adresse, gateway og DNS fra routeren. Hvis du ønsker
det anderledes, så at serveren styrer dette, skal du igang med at kigge på
gateway/internetdeling software.

--
Bjarke Andersen

Fra : pma

Dato : 21-03-01 14:25

1. Hvordan finder jeg ud af hvad Routerens IP adresse er ?
2. Kan jeg så bare køre med DHCP på klienterne? Uden at det giver mig nogle
ulemper i forhold til idag? Jeg bruger kun netværker til at gå på nettet og
printer på en fælles printer der er koblet på serveren.

P.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-01 14:36

> [...]
og
> printer på en fælles printer der er koblet på serveren.

Yeap. Hvis du kører med std. konfig på routeren (som har ip 192.168.1.1) er
der indbygget DHCP, som tildeler pc'ere ip fra 192.168.1.6-192.168.1.254

Sæt evt. serveren til 192.168.1.2 eller anden med fast ip. Men hvis du
sætter en maskine til fast ip adresse så husk at du selv skal indtaste DNS
(Primær DNS 193.162.159.194 og Sekundær DNS
193.162.145.130) og gateway 192.168.1.1 manuelt i dens TCP/IP egenskaber.

--
Bjarke Andersen

Fra : pma

Dato : 22-03-01 14:34

> [...]

> det anderledes, så at serveren styrer dette, skal du igang med at kigge på

Hej Bjarke,

Nu er det Routeren der er DHCP server. 192.168.1.1. Min server har fået en
fast IP 192.168.2.1. (det interne netkort) Mine klienter er sat til aut. IP
adresse og kører via DHCP. Men når jeg på en klient skriver IPCONFIG/ALL
står der at den kører via DNS serveren 192.168.2.1 som også er
standardgateway og DHCP server (altså min egen server). Det er som om
serveren bruger DHCP fra Routeren, men klienterne bruger min alm. server!!??
Hvordan kan jeg få den til at bruge TDC´server alt 193.162.159.194 &
193.162.145.130 og gå direkte på nettet?? Det er vel derfor klienterne er
langsomme. Undskyld hvis jeg er lidt langsomt opfattende........ PS. Det
eksterne kort på servren er sat op på samme måde som klienterne. Håber du
kan hjælpe en forviret mand.....

P.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-03-01 14:39

> [...]
> eksterne kort på servren er sat op på samme måde som klienterne. Håber du

Har du deaktiveret serverens DHCP? Hvis din server også kører DHCP vil
klienterne få IP og DNS oplysninger fra denne, de når altså ikke at få en
DHCP lease fra routeren.

Ellers er jeg hjemme i aften og kan kontaktes via emailen eller news.

--
Bjarke Andersen

Fra : Antic

Dato : 22-03-01 16:44

Skal serveren ikke hedde 168.192.1.2?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-03-01 17:54

"Antic" <cfp6468SLETDETTE@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Skal serveren ikke hedde 168.192.1.2?

Det bestemmer man selv. Men jo, det kunne den også.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 21-03-01 13:20

Hej Peter

"pma" <pma.dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:99a475$fq1$1@news.inet.tele.dk...

> DNS settings på klienterne er serverens IP adresse. Altså 269.254.0.1.

Prøv at sætte DNS på klienterne til udbyderens DNS og se
om det ændrer noget.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : pma

Dato : 21-03-01 12:47

PS.: Jeg har en fast IP adresse på nettet. Skal jeg bruge den på nogen måde?
Kan det hjælpe??