Sandbund?
Fra : Bjørn Frost

Dato : 02-04-03 22:51

Hvilke typer/arter fisk vil kunne leve på en sandbund med lidt sten og meget
lidt (f.eks. søgræs)?

Hvordan renser man et akvarium med sand, kommer det hele ikke med op hvis
man bruger den "normale" slange metode?......

Nogle der har erfaringer med sandbunds akvarier, skal det være saltvands
akvarium eller kan også lave et ferskvands med sandbund....

Nogle gode hjemmesider?

Mange tak.

Bjørn Frost

Fra : Linux

Dato : 03-04-03 17:31

Hej Bjørn.

> Hvilke typer/arter fisk vil kunne leve på en sandbund med lidt sten og
meget
> lidt (f.eks. søgræs)?
Det kan stortset alle fisk men det siges at visse fisk godt kan blive
desorinteret af lyset fra sandet .
Jeg har selv strandsand i mit det ene akv og det går nu fint nok
(kileplet.skyttefisk.pragt smerling og maller*)

> Hvordan renser man et akvarium med sand, kommer det hele ikke med op hvis
> man bruger den "normale" slange metode?......
nej det syntes jeg nu ikke men der vil jo altid komme lidt med
og sandet er faktisk tungere end man lige regner med.
Men det du skal holde specielt øje med er at det sand der ligger nederst
godt kan have en tendens til at rådne hvis ikke man lige har et "jord og
beton shak" fra malavi til at tåge rundt på bunden
Og en anden ulæmpe er at man skal til stranden efter det......??
*maller bliver meget sky og vil helt sikkert miste farverne

> Nogle der har erfaringer med sandbunds akvarier, skal det være saltvands
> akvarium eller kan også lave et ferskvands med sandbund....

det kan både være salt og fersk men det kan også bruges til brakvand som
jeg gør

> Nogle gode hjemmesider?
ikke rigtigt
Men bortset fra de små negative ting der skal gøres en gang i mellem kan
glæderne nu saktens opveje de småting
Mvh Linux

---

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-04-03 18:56

> nej det syntes jeg nu ikke men der vil jo altid komme lidt med

Ikke når jeg renser mit sandbundsakvarie.

> [...]
> godt kan have en tendens til at rådne hvis ikke man lige har et "jord og
> beton shak" fra malavi til at tåge rundt på bunden

Det har jeg heller aldrig oplevet. Tværtimod er min erfaring at skidt kun
dårligt trænger ned i bundlaget og at dt derfor bliver mindre beskidt.

> Og en anden ulæmpe er at man skal til stranden efter det......??

Behøves ikke. Du kan købe sand fra Dansand og eldorado.

> *maller bliver meget sky og vil helt sikkert miste farverne

Det har jeg heller aldrig oplevet med mine maller.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-04-03 19:58

"Bjørn Frost" <Bf15@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle der har erfaringer med sandbunds akvarier, skal det være saltvands
> akvarium eller kan også lave et ferskvands med sandbund....

Hej Bjørn
Jeg kan kun anbefale sandbund, men jeg kan ikke fortælle dig om "slange
metode".
Hvis jeg opdager, at der samler sig slam i bunden, så er det for mig et tegn
på forkert fordeling af fiskebestanden.
Med andre ord vil jeg skaffe en ekstra medarbejder til bundfiskene. Altså en
malle eller en smerling mere.
Nu behøver sand jo ikke at være rent strandsand. Det er meget hvidt, men kan
suppleres med en del røde sten, idet det råhvide sand vil være medvirkende
til at fiskene vil vise mindre farver.
En sandbund bevirker samtidig, at der ikke trænger så meget lort ned i
bundlaget, alt havner i filteret. Det betyder igen, at man ikke behøver så
meget vandskift, hvilket er en klar fordel, da vort vand de fleste steder i
landet er meget hårdt.
Bortset fra visse ciklider, så er det tit årsag til at fiskene ikke bliver
så gamle i vore akvarier.
Selv scalarer, som jo også er ciklider, holder ikke særligt meget af vort
hårde vand.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-04-03 16:33

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> på forkert fordeling af fiskebestanden.
> Med andre ord vil jeg skaffe en ekstra medarbejder til bundfiskene. Altså

Æder dine bundfisk fiskelort?

> [...]
> landet er meget hårdt.
> Bortset fra visse ciklider, så er det tit årsag til at fiskene ikke bliver

Skægt nok, så er mine erfaringer præcis modsatte. Godt nok er det mange år
siden, jeg har haft andet end cichlider, men mine sydamerikanske
dværgcichlider (Apistogramma, Microgeophagus) må vel kunne tælle her. Hvis
jeg vil have yngel, er der ingen vej uden om det bløde vand, men det er min
klare fornemmelse at levetiden er væsentlig kortere i blødt vand - ligesom
følsomheden overfor sygdomme virker større.
Andres meninger læses gerne.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-04-03 19:03

> [...]
> klare fornemmelse at levetiden er væsentlig kortere i blødt vand - ligesom
> følsomheden overfor sygdomme virker større.

Samme erfaring har jeg og tusinder af andre discusentutiaster. Hvis der skal
yngles kommer man ikke uden om blødt vand, men når ungerne skal vokse sig
store sker dette bedst i middelhårdt vand. De er mere modstandsdygtige
overfor sygdomme og de voksne discus lever længere, end hvis de holdes i
blødt, surt vand.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-04-03 23:08

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:b6khsu$l3j$1@sunsite.dk...

> [...]
> store sker dette bedst i middelhårdt vand. De er mere modstandsdygtige
> overfor sygdomme og de voksne discus lever længere, end hvis de holdes

Ja, det er og har været en alm. opfattelse i mange år, men der er et
eller andet i min
logik, der ikke kan få mig helt overbevist om rigtigheden af påstanden.
Eller måske om,
at det er hårdhedsgraden,der er den afgørende faktor.Man kunne
forestille sig, at besværet
med at lave blødt vand pr. automatik medførte mindre hyppige vandskift
eller at man ikke
monitorede evt. pH svingninger eller......
Samme påstand er i øvrigt fremført om nogle af de fjernasiatiske fisk
som små barber og især om
små labyrintfisk.

Der skulle dokumentation eller massive erfaringer fra områder med
naturligt forekommende
blødt vandt til, for at overbevise mig. Jeg har svært ved at forestille
mig at evolutionen har gjort
at fisk har sværere ved at blive "gamle" i deres naturlige habitant KUN
pgra vandkemien.

Mvh
Ole

Fra : Bjørn Frost

Dato : 07-04-03 23:13

Mange tak for hjælpen..... og nu har jeg skam fået sand....."blod" på
tanden....

Bjørn Frost