MS Windows
briani 27239
Windows 2000 - I/O Error
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 02-04-03 21:03

NG,

Jeg er bange for, at jeg har fået en yderst kritisk fejl på min computer.

Den går konstant ned ved heftig HD aktivitet. Mit anti-virus program siger,
at jeg har I/O error på Disk 1.

Er min HD på vej mod den sikker død?

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Madsen

Dato : 02-04-03 23:11

Glenn Rasmussen skrev:

> Den går konstant ned ved heftig HD aktivitet. Mit anti-virus
> program siger, at jeg har I/O error på Disk 1.
>
> Er min HD på vej mod den sikker død?

Ikke nødvendigvis, men et testprogram fra diskproducentens hjemmeside
kan måske fortælle dig det.

Det skulle vel aldrig tænkes at være Kaspersky Antivirus (KAV) du
bruger?

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 03-04-03 06:20

Madsen,

> Ikke nødvendigvis, men et testprogram fra diskproducentens hjemmeside
> kan måske fortælle dig det.

Jeg har hentet "SeaTools Desktop" og den har kørt tests hele natten og den
siger, at den ikke kan finde nogle fejl.

> Det skulle vel aldrig tænkes at være Kaspersky Antivirus (KAV) du
> bruger?

Jo, det er præcis den jeg bruger. Hvad betyder det?

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 12:22

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg har hentet "SeaTools Desktop" og den har kørt tests hele
> natten og den siger, at den ikke kan finde nogle fejl.

Ok. Så er det nok ikke disken der fejler noget, men måske er der
et eller andet i Windows som gør at systemet går ned ved kraftig
harddiskaktivitet. Får du ikke en fejlmeddelelse? Er det et VIA-
chipset dit bundkort kører med?

[KAV]

> Jo, det er præcis den jeg bruger. Hvad betyder det?

Ikke andet end at den sagde det samme da jeg i sin tid brugte
KAV, men jeg ignorerede det, for jeg havde ikke harddiskproblemer.
Desuden så er det temmelig sikkert blot fordi at KAV finder nogle
filer som den ikke kan få lov til at scanne fordi Windows eller
andre kørende programmer lægger beslag på dem. Prøv evt. at læse:
<http://www.avp.ch/E/faq.htm#ioerror>

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 03-04-03 13:17

Madsen,

> [...]
> et eller andet i Windows som gør at systemet går ned ved kraftig
> harddiskaktivitet. Får du ikke en fejlmeddelelse? Er det et VIA-

Kan jeg gøre noget ved dette evt. Windows 2000 problem?

Jeg bruger VIA Chipset Drivers v. 4.43.

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 14:40

Glenn Rasmussen skrev:

> Kan jeg gøre noget ved dette evt. Windows 2000 problem?
>
> Jeg bruger VIA Chipset Drivers v. 4.43.

I forbindelse med at jeg sad og rodede med skrattende lyd i Win2000
forleden kom jeg i tanke om latency patchen. Måske er det samme
problem som får din pc til at crashe ved harddiskaktivitet, men det
behøver det nødvendigvis ikke at være. En fejlmeddelelse kunne nok
hjælpe med til at spore sig ind på problemet, men prøv evt. følgende.

<http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip>

I FAQ'en til patchen står der:

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 03-04-03 16:09

Madsen,

> [...]
> behøver det nødvendigvis ikke at være. En fejlmeddelelse kunne nok
> hjælpe med til at spore sig ind på problemet, men prøv evt. følgende.

Tak, jeg vil prøve at installere patchen, opdatere W2K med de nyeste
hotfixes og så videre. Jeg håber virkelig ikke, at min HD fysisk er ved at
.

Sjovt nok synes jeg fejlene kom lige efter jeg installerede den nyeste
hotfix, som jeg tror hedder "331957". Den afinstallerede jeg igen med det
samme - dog uden held.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 03-04-03 22:00

> Sjovt nok synes jeg fejlene kom lige efter jeg installerede den nyeste
> hotfix, som jeg tror hedder "331957". Den afinstallerede jeg igen med det
> samme - dog uden held.

331953: Security Update (Windows 2000)

Det er den rette hotfix.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 00:26

Glenn Rasmussen skrev:

> 331953: Security Update (Windows 2000)
>
> Det er den rette hotfix.

Den har jeg vist også installeret på min Win2000 SP3 uden at det har
givet problemer med overførslen imellem harddiskene, men det er muligt
at den skaber problemer på visse systemer. Jeg har f.eks. problemer
med den opdatering som hedder 'Q329170: Sikkerhedsopdatering'.
Hvis den er installeret her, så er Win2000 tre gange så lang tid om
at lukke eller genstarte.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 04-04-03 21:57

Madsen,

Jeg kan ikke blive klog på om det fysisk er min harddisk der fejler noget
eller om den "bare" skal formateres godt og grundig.

Alle tests på siden er kørt og de siger alle sammen, at disken ikke fejler
noget, men KAV melder stadigvæk om "Master Boot Record Entry #2 I/O Error".
Det lyder ret slemt .

Link:
http://www.seagate.com/support/seatools/

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 21:41

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg kan ikke blive klog på om det fysisk er min harddisk der
> fejler noget eller om den "bare" skal formateres godt og grundig.

Hvad er det egentlig for en disk?
Når Windows går ned ved harddiskaktivitet, har du så bemærket om
der kommer nogle klik fra disken? Har du prøvet en chkdsk fra en
kommandoprompt?
Har du nogle fejlmeddelelser i logbogen som fortæller noget om
hvad der skete da den gik ned sidst? (Start > Kør: Eventvwr.msc
hvor du nok skal kigge under System, men muligvis også Program).

> Alle tests på siden er kørt og de siger alle sammen, at disken
> ikke fejler noget, men KAV melder stadigvæk om "Master Boot Record
> Entry #2 I/O Error". Det lyder ret slemt .

Meldingen fra KAV ville jeg ikke stole på hvis jeg var dig, men
det er selvfølgelig dit eget valg. Det ser jo godt nok underligt
ud at Windows crasher ved harddiskaktivitet, men det behøver stadig
ikke at være fordi disken er ved at brænde sammen. Det kan lige så
godt være kablet til disken, en hardwarekonflikt, eller noget helt
tredje, men det er nok et godt tidspunkt at få lavet et image af
disken vha. Norton Ghost eller DriveImage fra PowerQuest f.eks.
Det kunne jo egentlig være spændende at se om systemet også går i
baglås når du prøver at kopiere data fra disken med Ghost eller
DriveImage.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 05-04-03 10:38

Madsen,

> Hvad er det egentlig for en disk?

60gb Barracuda.

Systemlogging siger oftest...

----------
RSM cannot manage library PhysicalDrive2. It encountered an unspecified
error. This can be caused by a number of problems including, but not limited
to, database corruption, failure communicating with the library, or
insufficient system resources.
----------

De sidste par dage har computeren faktisk kørt okay - også uden at gå ned.

Jeg stoler ikke 100% på KAV, men mon ikke det er bedst, at den ikke kommer
med den fejl?

Jeg tager backup med Norton Ghost 2003 hver eneste dag og det åbenbart
okay - indtil videre.

Fra : Madsen

Dato : 05-04-03 23:30

Glenn Rasmussen skrev:

> 60gb Barracuda.

Ok.

> Systemlogging siger oftest...
>
> ----------
> RSM cannot manage library PhysicalDrive2.

Den fejl kender jeg så ikke, men hvis du har et EventID, så kan
du muligvis finde nogle tips her: <http://eventid.net/search.asp>.
EventID'et plejer at stå inde i logbogen sammen med fejlen.

RSM er så vidt jeg ved en forkortelse for Removable Storage Manager.
Egentlig så behøver denne tjeneste slet ikke at køre, medmindre at
du har eksterne cd-changere, båndstationer og lignende koblet til
din pc.

> Jeg stoler ikke 100% på KAV, men mon ikke det er bedst, at den
> ikke kommer med den fejl?

Jeg kan fortælle at jeg aldrig så den fejlmeddelelse da jeg brugte
KAV 3.5.133.0, men da jeg skiftede til version 4.x begyndte fejlen
at komme. Desuden så fik KAV 4.x min pc til at køre uhyre langsomt
og det både i Win2000 og XP, så jeg valgte at droppe KAV.

> Jeg tager backup med Norton Ghost 2003 hver eneste dag og det
> åbenbart okay - indtil videre.

Da jeg engang havde en IBM 60 GXP som var ved at stå af, kunne
DriveImage fra PowerQuest godt finde på at gå i baglås når jeg
forsøgte at lave en imagefil af indholdet. Hvis du virkelig havde
seriøse harddiskproblemer så tvivler jeg på at du ville kunne få
lov til at lave et image af disken, men hæng mig ikke op på det.
Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at din disk har det skidt, men
umiddelbart synes jeg ikke at det tyder på det.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-04-03 15:38

Madsen,

> Den fejl kender jeg så ikke, men hvis du har et EventID, så kan
> du muligvis finde nogle tips her: <http://eventid.net/search.asp>.
> EventID'et plejer at stå inde i logbogen sammen med fejlen.

Jeg fandt frem til dette og kan egentlig passe meget godt da jeg har en
CF-reader.

"Mike: This error is also occurring when pointing to a removable Flash
Memory device."

...., men den giver jo ingen løsning på problemet og har da endnu mindre at
gøre med I/O?

> [...]
> at komme. Desuden så fik KAV 4.x min pc til at køre uhyre langsomt
> og det både i Win2000 og XP, så jeg valgte at droppe KAV.

Jeg kan UTROLIG godt lide KAV, men hvad bruger du i stedet?

> Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at din disk har det skidt, men
> umiddelbart synes jeg ikke at det tyder på det.

Det lyder jo positivt! Jeg må se tiden lidt an - tage backup hver dag og
installere helt på ny, når jeg lige får tid.

Fra : Madsen

Dato : 07-04-03 00:21

Glenn Rasmussen skrev:

> "Mike: This error is also occurring when pointing to a removable
> Flash Memory device."
>
> ..., men den giver jo ingen løsning på problemet og har da endnu
> mindre at gøre med I/O?

Det er vel også kun KAV der har meldt om I/O-fejl, er det ikke?
Som nævnt i <news:Xns93528800E7F7A.thomas@madsen.tdcadsl.dk> så kan
det blot betyde at der findes filer på din harddisk som KAV ikke
kan scanne imens Windows kører.

> Jeg kan UTROLIG godt lide KAV, men hvad bruger du i stedet?

For tiden bruger jeg Norton Antivirus Corporate Edition.

Madsen.