Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
godt objektiv på 15-30mm med EOS fatning?
Fra : Lauge

Dato : 02-04-03 20:26

Hej, jeg står lige overfor at skulle investere i Canons 10D og skal
derfor bruge et objektiv der kan klare en rimelig grum vidvinkel pga.
1.6 gangefaktoren. Samtidig vil jeg gerne have at det ikke bliver for
lyssvagt, så det skal nok ikke være et canon, prismæssigt :)
Hurtig autofokus er også et must.
Tamron og Sigma er det jeg hører skulle ligge i det prisleje jeg kan
klare (3-4000,-), men hvad for serier bør man kigge efter? og er der
nogen man decideret bør undgå?

hilsener

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-04-03 20:48

Når du vil ned I den "ekstreme vidvinkel" afdeling er der ikke særligt mange
muligheder.
Sigma Canon etc producerer alle zooms I denne "afdeling"
Fælles for dem alle er at de er ret pebrede I pris.. Og at du kun hvis du
virkelig smider kassen, kommer ned på bl. 2.8
Så ex. En 16-35 original idag til 6500 ex moms !!
Jeg ( personligt ) kan ikke anbefale Sigma, da jeg har revet to af deres
21-35 I stykker.
Den ene på en uge.. Ved almindeligt brug !!
Ellers en dejlig - stærkt fortegnende - optik..
Tom

Fra : Lauge

Dato : 02-04-03 21:29

On Wed, 02 Apr 2003 21:47:32 +0200, Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
>21-35 I stykker.
>Den ene på en uge.. Ved almindeligt brug !!
>Ellers en dejlig - stærkt fortegnende - optik..

Hov jeg glemte selvfølgelig at sige at de 3-4000,- var i amerikanske
priser, når jeg køber huset derovre kan jeg jo ligeså godt købe
objektiver også.
Så det svarer nok udemærket til en dansk pris i de 6-7000,- går jeg ud
fra ;)

Men du kunne ikke anbefale Sigma? hvilken prisgruppe var det?

Fra : Alex W

Dato : 02-04-03 21:39

Tamron og Sigma er det jeg hører skulle ligge i det prisleje jeg kan klare
(3-4000,-), men hvad for serier bør man kigge efter? og er der nogen man
decideret bør undgå?

EX series fra Sigma skulle være god.

Hvis de ikke skal koste for meget så kig på Sigma
De har lige fået en 15 -30 mm.
Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG C/AF
Den koster ca. 5.300,-
Jeg har set billeder taget med den optik. De så rimeligt godt ud og
objektivet tegnede skarpt.

Sigma EX 2,8-4,0/17-35 HSM C/AF
Tokina AT-X 2,8/20-35 C/AF
Begge koster små 4000,-

Sigma EX 2,8/20-40 DG C/AF
ca. 5.300,-

Sigma EX 2,8/24-70 DG C/EF
ca. 3800,-
Den sidste tror jeg vil være et godt std. objektiv.
38-110 mm

DK priser i Tyskland.
http://www.technikdirekt.de/

Held og lykke med dit nye 10D

/Alex

Fra : KNL DtP

Dato : 03-04-03 09:52

"Lauge" <spoofed@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej, jeg står lige overfor at skulle investere i Canons 10D og skal
> derfor bruge et objektiv der kan klare en rimelig grum vidvinkel pga.
> 1.6 gangefaktoren.

Jeg bruger et Tokina AT-X Pro 17 mm f/3,5 til mit EOS 5. Objektivet er meget robust
bygget og tegner ret skarpt. Autofokus er ikke så god som Canon's eget USM, men ved
så meget vidvinkel er motivet næsten altid skarpt. Lysstyrken på blænde 3,5 er også
fin. Har fået meget gode anmeldelser i det tyske fotoMAGAZINE - både på det tekniske
og det optiske.

Ved ikke om 17 mm er "nok", når du regner faktor 1,6 med (bliver til 27 mm). Jeg gav
lidt over 3000 kr. for mit hos www.technikdirekt.de

Bemærk lige at den (og sikkert også mange andre vidvinkeler) bruger et monster af et
kloakdæksel som filter. Tror det er 77 mm eller noget i den stil - polfilter i den
størrelse koster kassen!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lauge

Dato : 04-04-03 16:09

On Wed, 02 Apr 2003 21:25:52 +0200, Lauge <spoofed@hotmail.com> wrote:

Jeg takker for bidragene, Sigmas AF 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG bliver nok
vinderen medmindre jeg kan finde en brugt udgave af canons EF 16-35mm
f/2.8L USM, der er bare nogenlunde til at betale.
Tokina ser ikke ud til at producere wide zooms ej heller tamron.
Men jeg vil da se om jeg kan finde et brugt fast objektiv på under de
15mm...

Fra : Alex W

Dato : 06-04-03 10:09

> [...]
> Tokina ser ikke ud til at producere wide zooms ej heller tamron.
> Men jeg vil da se om jeg kan finde et brugt fast objektiv på under de

Hvis du køber Sigmas AF 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG så skriv lige hvordan din
oplevelse med objektivet er.

Jeg har heller ikke basseøre til Canons.

/Alex

Fra : Lauge

Dato : 07-04-03 12:12

On Sun, 6 Apr 2003 11:09:14 +0200, "Alex W" <skriverstuen@adr.dk>
wrote:

>Hvis du køber Sigmas AF 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG så skriv lige hvordan din
>oplevelse med objektivet er.
>
>Jeg har heller ikke basseøre til Canons.
>
>/Alex

Sure..
spørgsmålet er også om det overhovedet hjælper det store at betale de
store penge på sådan et objektiv:

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

http://www.photodo.com/prod/lens/detail/SiAF17-35_28-4EX-735.shtml

http://www.photodo.com/prod/lens/detail/CaEF17-35_28LUSM-51.shtml

ifølge de reviews jeg har læst så skulle Sigmas EX faktisk ikke være
så ringe.

Fra : Søren Bargmann

Dato : 08-04-03 00:49

"Lauge" <spoofed@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Tokina ser ikke ud til at producere wide zooms ej heller tamron.
> Men jeg vil da se om jeg kan finde et brugt fast objektiv på under de

Tamron laver et 14mm objektiv.

Fra : Kim Pedersen

Dato : 08-04-03 20:28

Hej Lauge

Jeg har ikke nærlæst alle svarene til dig.

Jeg vil anbefale et fast objektiv på 15-17 mm istedet for et zoomobjektiv,
og så bruge en mere moderat zoom 24-70 eller 28-70 eller lignende.

Selv drømmer jeg også om et 10D, og jeg vil da kun bruge faste objektiver.
De giver efter min mening klart bedre billeder end ethvert zoomobjektiv.
Jeg har tidligere stiftet erfaring med Pentax SMC 28-70/f4.0 og Sigma
28-70/f2.8EX. Begge glimrende objektiver uden at være noget specielt.
Sidstnævnte så bedre ud end Pentax'en... andet har jeg ikke at sige til det.
Et Pentax 50/f1.4 har lammetævet begge zoom-objektiver, men så har jeg været
begrænset i vidvinkelområdet... Kvalitet koster ikke kunne penge...

Jeg læser, at du vil købe det i USA.
Har du adgang til at få det uden omkring tolden, hvor der lægges ca. 12% på
i importtold og 25% dansk moms? Hvad med garantien, dækker den i Europa?
Selv vil jeg købe mit i Tyskland, der er ikke længere ned end man kan tage
bilen, hvis det skulle være nødvendigt.

Lad høre, hvad du vælge af objektiv og ikke mindst: lad os se nogle billeder
på nettet, når du har indkøbt!

Hilsen
Kim

Fra : Lauge

Dato : 29-04-03 14:50

On Tue, 8 Apr 2003 21:27:56 +0200, "Kim Pedersen" <kbsp@nospammail.dk>
wrote:

> [...]
>bilen, hvis det skulle være nødvendigt.
>
>Lad høre, hvad du vælge af objektiv og ikke mindst: lad os se nogle billeder

hu hovsa... der skete noget igen her..

Ja faste brændvidder vil selvfølgelig altid være det bedste men også
det dyreste, desværre laves der ikke "rimelige" 15-17mm faste
objektiver, dem der er, koster på den forkerte side af 1000$ såeh...
Indenfor super vidvinkel zooms er der ikke så meget at vælge imellem
og Canons er desværre ikke super gode selv om de koster dyrt.
Det ender nok med Sigma's 15-30mm.
Alternativet er selvfølgelig at købe et fiskeøje, Sigma laver et 15mm
der skulle være i temmelig god kvalitet. På en 10D vil 15-30 alligevel
blive 24-48mm.

Og ellers en canon Macro 50mm /2,5, glimrende optik, og billig.

Importtold er på 3,5% for fotografi udstyr, nul på digitalkameraer, og
ja så er der jo den danske moms men jeg køber det til firmaet så den
er grejet.

Canons garanti er worldwide så hvis de brokker sig herhjemme så
begynder jeg bare at råbe højt :)

Iøvrigt hører jeg at phase one's software snart bliver tilgængelig til
10D, ja man skal sikkert betale for den, men alligevel.

hilsener