kan jeg jogge med min hund?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-04-03 20:07

Da jeg er glad for at jogge (løber en 5-10 kilometer et par gange om
ugen) ville jeg gerne have min hund med ud at jogge. Jeg er blot nærvøs
for om det vil være for meget for den 3 måneder gamle springer spaniel?
Der hvor jeg jogger er der hverken biler, mennesker eller andre dyr, så
hun kan fint løbe fri uden snor.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Pia J

Dato : 02-04-03 20:13

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> Da jeg er glad for at jogge (løber en 5-10 kilometer et par gange om
> ugen) ville jeg gerne have min hund med ud at jogge. Jeg er blot nærvøs
> for om det vil være for meget for den 3 måneder gamle springer spaniel?

Det er alt, alt for langt for en bette pjevs. Hun kan ca. klare en gåtur på
en 20-30 minutter, husk på deres led vokser utroligt hurtigt og ikke er
ordentligt hærdede. Omkring et år vil en time være ok - men løb er altså
dødhårdt. Tager du dine børn med på 5-10 km løb? Når hun er 1-1½ år kan du
langsomt træne hende op - lad som om hun er en person der aldrig har løbet
før - så starter man altså med et par km ikke 10.

:Pia

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-04-03 21:00

Pia J escribió / skrev

> Det er alt, alt for langt for en bette pjevs. Hun kan ca. klare en
> gåtur på en 20-30 minutter, husk på deres led vokser utroligt
> hurtigt og ikke er ordentligt hærdede.

Ok, vi plejer også at gå i ca 1/2 time, om eftermiddagen, og der er hun
så fuld af energi at hun fræser frem og tilbage hele tiden. Selv efter
gåturen er der fuld knald på når hun kommer hjem.

> Tager du dine børn med på 5-10
> km løb?

Ja det skal jeg så ikke kunne udtale mig om da jeg ingen børn har.

> Når hun er 1-1½ år kan du langsomt træne hende op - lad
> som om hun er en person der aldrig har løbet før - så starter man
> altså med et par km ikke 10.

Hun løber uden tvivl frivilligt de første 5 kilometer når jeg går tur
med hende derfor tænkte jeg at jeg kunne jogge med hende.
Med venlig hilsen
LArs Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Mari

Dato : 02-04-03 22:21

> Hun løber uden tvivl frivilligt de første 5 kilometer når jeg går tur
> med hende derfor tænkte jeg at jeg kunne jogge med hende.

Man skelner skarpt mellem dét, som hunden selv vælger og det den
gør, fordi du mere eller mindre beder den om det.
Og løber du - så løber den også. Også selvom den er udmattet.

Hunde under eet år skal ikke motioneres - de skal bevæges - og det
sørger de selv for, mens vi går BAG eller ved siden af dem - så vi ikke
bestemmer deres tempo.

/Mari

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-04-03 07:38

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> escribió

> Man skelner skarpt mellem dét, som hunden selv vælger og det den
> gør, fordi du mere eller mindre beder den om det.

Ok, jeg venter et godt stykke tid endnu.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 03-04-03 07:23

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-04-03 07:59

On 2 Apr 2003 19:07:19 GMT, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com>
wrotd:

> [...]
>for om det vil være for meget for den 3 måneder gamle springer spaniel?
>Der hvor jeg jogger er der hverken biler, mennesker eller andre dyr, så

,,,,,,,,,du skal nok vente til den er 1år gammel så knoglerne er
udvoksede, og så træne den langsomt op, den ville nok tage en del
skade af at løbe 10km lige pludseligt, ligesom mennesker der ikke er
vand til det også ville jeg personligt venter til min hund er 1år
med at løbe små ture med ham.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 03-04-03 08:38

> [...]
> for om det vil være for meget for den 3 måneder gamle springer spaniel?
> Der hvor jeg jogger er der hverken biler, mennesker eller andre dyr, så

Hej Lars.

Du har fået flere svar, og jeg kan kun give dem ret.
Dog vil jeg sige, at jeg fik at vide, at jeg ikke måtte løbe eller cykle med
min schæfer, før han var 2 år. Han måtte heller ikke gå op af trapper.
Det har han desværre været nødt til, men de andre ting har jeg afholdt mig
fra.
Om der er forskel på din spaniel og schæferen (udover det åbenlyse , det
ved jeg ikke, men vent ihvertfald til hun bliver 1½.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Winther

Dato : 03-04-03 11:27

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> ved jeg ikke, men vent ihvertfald til hun bliver 1½.

Man plejer at sige 1 år ved schæfere. Jeg cykler ikke meget med mine, kun
for at træne cykeløvelse, men på et tidspunkt skal den ene, (og også lige
mig) træne til UHP.

Hvad trapper angår, har jeg aldrig taget det store hensyn. Mine har gået
meget på trapper, det skal de kunne holde til, det er jo ikke
porcelænsgenstande, men brugshunde. At avleren så bruger det som
årsag/undskyldning til at hunde får HD, er en hel anden snak.

Men - jeg tror da det er lige så forkert at belaste en 2 års hund, hvis den
ikke er trænet langsom op. Alt med måde.

Vh. Winther

Fra : Ella

Dato : 03-04-03 16:21

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> wrote in message news:<3e8c0c4d$0$172$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>" Man plejer at sige 1 år ved schæfere. Jeg cykler ikke meget med
mine, kun
> for at træne cykeløvelse, men på et tidspunkt skal den ene, (og også lige
> mig) træne til UHP."

Jeg har altid hørt og fået at vide at man først må begynde at cykle og
springe med schæfere når de er 1½ år. En bekendt kan flippe helt ud
når han ser en stor hvalp på 10-12 mdr. cykler (og han er ikke
opdrætter). Jeg ved at min egen dyrlæge anbefaler at man slet ikke
cykler med dem.

> "Hvad trapper angår, har jeg aldrig taget det store hensyn. Mine har gået
> meget på trapper, det skal de kunne holde til, det er jo ikke
> porcelænsgenstande, men brugshunde. "

Inden de er udvoksede syn's jeg nu nok man skal passe på dem. Det kan
da godt være at de ikke er porcelænsgenstande og de skal kunne holde
til det, men det kan man jo ikke bruge til så meget, hvis det går
galt, og hunden får konstateret HD, AA etc. Så jeg mener da det vil
være i alles interesse at skåne hvalpen for overdreven motion, megen
gang på trapper, spring osv.

"Alt med måde."

Ja

Mvh Ella

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-04-03 11:30

Hej

Det er meget forskelligt fra race til race hvor meget de kan tåle, men
de fleste racers knogle bygning er faktisk ikke totalt udvokset førend
de er 2 år, dette har jeg sat mig ret meget ind i fordi jeg selv har
border collier, der er meget aktive også som hvalpe og de har brug for
at man "holder lidt igen", ellers er det netop at du kan gøre
eksempelvis HD endnu værre, hvis det viser sig at den har den sygdom
senere, så hellere give hundene tiden til at få lov at være hvalpe og
lade dem udvikles ordentligt, så de er stærke i knogler og muskler end
at slide på dem før de er udviklet ordentligt.
Jeg ved det kan være svært, mange starter bl.a. med agility alt for
tidligt, og det er ikke særlig sundt for en hvalp, så netop "alt med
måde" - den bruger jeg også selv

Med hvalpe skal man jo tænke på at en lille gåtur er trættende også
pga. de mange indtryk den også får med på vejen, hellere gå mange små
ture end alt for lange marathon ture der ikke gør meget andet end at
gøre hunden så udholdende at den ikke kan køres naturlig træt, men
ender med at køre på et stress plan den ikke kan komme ned fra igen...

Det var lige en kommentar fra mig, smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko