Hvordan får man vandet rent?
Fra : MJO

Dato : 02-04-03 19:08

Hej

Da jeg indviede mit 54l akvarie får ca. 4 mdr. siden var der en god rød
trærod i.
Denne rod havde tydeligvis ikke smidt alt overskudsfarven før den kom i
vandet.
Kan man få vandet klart uden at skulle skifte det, jeg formoder at jeg har
opbygget et miljø i vandet som det vil være dumt at ødelægge ved at skifte
det.
Kan man få noget aktivt kul til evt. at komme i vandet også tage det op igen
når vandet er rent? Jeg har læst mig til at aktivt kul tager farven.

Mvh Martin Johansson

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-04-03 20:48

MJO <martin.johasson@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8b2703$0$186$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
igen
> når vandet er rent? Jeg har læst mig til at aktivt kul tager farven.

Det er let at være bagklog, især på andres bekostning, men inden du
placerede roden,
skulle den have været udvandet/kogt for at få overskydende farve ud.
Hvis du ikke vil skifte vandet, vil du blive en endog meget god kunde i
din lokale akvariebutik.
Farven kan delvist fjernes ved hjælp af aktivt kul, men desværre bliver
dette kul også meget hurtigt
inakivt, og skal skiftes.

Mit råd til dig vil være, glem alt om miljø i akvariet, og skift vandet
nogle gange, det plejer at kunne
hjælpe på problemmet.

Carsten

Fra : Knud Schøler

Dato : 03-04-03 10:20

> Kan man få vandet klart uden at skulle skifte det, jeg formoder at jeg har
> opbygget et miljø i vandet som det vil være dumt at ødelægge ved at skifte
> det.

Der sker nok ikke det store ved at skifte vand til du synes det er klart.
Bundlaget og et evt. filter indeholder en væsentlig del af det der styrer
miljøet og balancen i akvariet. Du kunne jo skifte 25% dagligt til du synes
farven er OK.

mvh/Knud

Fra : Christian Gundersen

Dato : 03-04-03 23:05

Hejsa,
Der var på et tidspunkt en artikkel omkring hvordan man kunne undgå, at
rødder farvede vandet brunt....

Den gang fik jeg at vide, at jeg skulle gå i det lokale supermarked og købe
krystal soda!!!

Det virkede fint for mig...

blandingsforholdet er lidt på slum, og jo længere tid du har dem
liggende i vandet, des jo mere farve forsvinder der, bliver soda
vandet for mørk så lav en ny postion.

7-14 dage vil jeg mene.

Med venlig hilsen

Christian Gundersen

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-04-03 00:50

Christian Gundersen <cvg@cvg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6ib5v$2n2v$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> blandingsforholdet er lidt på slum, og jo længere tid du har dem
> liggende i vandet, des jo mere farve forsvinder der, bliver soda

For mange år siden gjorde jeg det selv, men det skulle jeg desværre aldrig
have gjort.
Jeg fik desværre ødelagt rødderne ved det.
Da jeg kom rødderne i akvariet, og fyldte op med blødt vand, trak der soda
ud af rødderne
med det resultat at fiskene døde som fluer, og vandet smagte ganske svagt
af sæbe.
Det var ikke lige det resultat jeg havde forventet!
Efter at rødderne havde ligget i soda, blev de skyllet godt ud i rent vand
i så vidt jeg husker 14 dage.

Der var ikke meget andet at gøre end at få fat i nogle nye rødder, men
heldigvis kunne jeg senere bruge dem i et terrarie.

Carsten

Fra : Christian Gundersen

Dato : 04-04-03 08:35

Det lyder mystisk,

Jeg har gjort det to gange med rødder jeg endnu benytter. Så med forbehold
for denne kraftige bi-virkning, vil jeg stadig anbefale denne metode.

Med venlig hilsen

Christian Gundersen

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-04-03 09:28

Christian Gundersen <cvg@cvg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6jcju$opc$1@news.cybercity.dk...
> Det lyder mystisk,
>
> Jeg har gjort det to gange med rødder jeg endnu benytter. Så med forbehold
> for denne kraftige bi-virkning, vil jeg stadig anbefale denne metode.

Det kan meget vel være at med almindeligt postevand, at det ikke betyder
noget.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-04-03 09:45

"Christian Gundersen" <cvg@cvg.dk> writes:

> Det lyder mystisk,
>
> Jeg har gjort det to gange med rødder jeg endnu benytter. Så med forbehold
> for denne kraftige bi-virkning, vil jeg stadig anbefale denne metode.

En anden metode er bare at leve med en lidt kraftig farvning i
starten. Efter en 4-5 vandskifte er det knapt så slemt.

Hvor effektivt er den soda metode egentlig, undgår man helt farvning
af vandet?

/Esben
--
Veteran of the Bermuda Triangle Expeditionary Force 1990-1951.

Fra : Christian Gundersen

Dato : 08-04-03 07:57

Ja, det fjernede helt farven.

Jeg skiftede vandet i soda-baljen et par gange ind til farven ikke udtrak
mere....

.. CVG