Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D30 vs. D60???
Fra : Ruben Dørken

Dato : 02-04-03 16:11

Hej NG.

Jeg har planer om at købe et brugt digitalt spejlrefleks kamera, og mine
overvejelser står af økonomiske årsager mellem Canons D30 eller D60, da jeg
derved kan genbruge nogle objektiver. Prisforskellen er typisk 3000-4000 kr
på de to. Jeg ved at antallet af MegaPixels ca er fordoblet fra D30 til D60,
men jeg er interesseret i at vide hvor meget jeg bør vægte det, og om de
ekstra penge ville være godt givet ud for et D60. Desuden kunne jeg tænke
mig at høre praktisk erfaring. Kan jeg fx tage et skarp billede med D30,
klippe 1/4 ud og fremkalde det i et 20x30 format med et tilfredsstillende
resultat? -og ville resultatet være mærkbart bedre med D60..

Håber nogen vil dele erfaringer og råd.

/Ruben

Fra : KNL DtP

Dato : 02-04-03 16:57

"Ruben Dørken" <ruben@doerken.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg fx tage et skarp billede med D30,
> klippe 1/4 ud og fremkalde det i et 20x30 format med et tilfredsstillende
> resultat? -og ville resultatet være mærkbart bedre med D60..

Jeg kan se at D30 har en opløsning på 3,25 MegaPixels. Hvis du kun klipper 1/4 af
billedet ud og vil ha' lavet et print af det, så har du altså kun 0,81 MegaPixels
(ikke meget mere end 1024 x 768 pixels) at gøre godt med. Det giver dig en
output-opløsning på 93 ppi - hvor man normalt snakker om 200 ppi for ordenlig
kvalitet.

Hvis D60'eren har et dobbelt så stor opløsning, kommer du op på 129 ppi som output
opløsning - det er stadig bedre end 93 ppi, men jeg vil mene at det er for lidt for
at gå et ordenligt print. Ved fuld opløsning får du hhv. 187 ppi og 258 ppi - det
giver et skarpere billede ved 20x30 print.

Hvis du vil kunne beskære dit billede til 1/4 vil jeg anbefale at du enten køber et
kraftigere objektiv, går tættere på motivet eller køber et digicam med en opløsning
på måske 10 MegaPixels.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas

Dato : 02-04-03 22:08

> [...]
> klippe 1/4 ud og fremkalde det i et 20x30 format med et tilfredsstillende
> resultat? -og ville resultatet være mærkbart bedre med D60..

Nu kan man jo få den helt nye Canon Eos 10D for knap 16.000 kroner
(selvfølgelig
uden objektiv) - Måske den ville være at foretrække??

Mvh. Thomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-04-03 00:24

"Ruben Dørken" <ruben@doerken.dk> wrote in

> [...]
> billede med D30, klippe 1/4 ud og fremkalde det i et 20x30 format
> med et tilfredsstillende resultat? -og ville resultatet være

Tjek dpreview.com, de har lige (31. marts) lavet et review af D10 og
sammenligner den med D60'eren. D10'eren er billigere, men klarer sig
meget tæt på lige så godt til det meste. Men læs testen på linket, det
tager tid, men er nu rart at vide inden man vover sig ud i en større
investering der måske kunne være reduceret en del ved at vælge D10 i
stedet.

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.