MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
98 oven på xp
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-03 13:37

kan man installere win98 på en maskine der køre xp home (i en anden
partition) så jeg har dobbelt boot mulighed
hvis ja, hvordan (da jeg skal have lavet en ny partition)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-04-03 14:52

"Allan" <allan.korsgaard(a)mail.dk> skrev i en meddelelse
> kan man installere win98 på en maskine der køre xp home (i en
anden
> partition) så jeg har dobbelt boot mulighed
> hvis ja, hvordan (da jeg skal have lavet en ny partition)

Nej - ikke uden videre - det skal normalt gøres omvendt.

Hvis 98 ligger der først, så kan XP lave en dualboot , men 98 kan
ikke lave en dualboot.

Men du kan lave det med f.x. Partition Magic.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Edmund

Dato : 02-04-03 14:53

Allan wrote:
> kan man installere win98 på en maskine der køre xp home (i en anden
> partition) så jeg har dobbelt boot mulighed
> hvis ja, hvordan (da jeg skal have lavet en ny partition)

Hvis du vil bevare din nuværende XP installation, skal du bruge et
program til at lave en ny partition med F.eks Partition Magic
Har du Partition Magic?

Ellers bliver du nok nødt til at slette din disk.
Del den i 2 med Fdisk
Installer Win98 på C, og derefter WinXP på D

Husk at XP skal installeres til sidst, for ellers bliver der ikke
oprettet en bootmenu.
Når du installerer XP home skal du gøre det inde fra win98, og i starten
af installationen skal du gå ind i avanceret, og sætte kryds ud for "jeg
vil selv bestemme hvor XP skal installeres"

Hvis du booter direkte på en XP home cd, får du ikke samme mulighedder
for at bestemme hvor XP skal være.
Du får dog mulighedderne hvis du bruger installationsdisketterne herfra
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

Kører din XP med NTFS eller fat32

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-03 17:15

> Kører din XP med NTFS eller fat32

NTFS, så jeg har et problem eller !!

Fra : Edmund

Dato : 02-04-03 17:21

Allan wrote:

> NTFS, så jeg har et problem eller !!

Ikke hvis du starter forfra, vil du det? Altså slette alle data på
disken

Der er vist noget med at partition magic kan gemme partitioner
Har du partition magic

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-03 17:59

> Ikke hvis du starter forfra, vil du det? Altså slette alle data på
> disken

nej

> Der er vist noget med at partition magic kan gemme partitioner
> Har du partition magic

vist kun 7.0 (og den virker vist ikke på NTFS eller ?)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-03 20:21

In dk.edb.system.ms-windows, "Allan" <allan.korsgaard(a)mail.dk>
<"Allan" <allan.korsgaard(a)mail.dk>> says...
> kan man installere win98 på en maskine der køre xp home (i en anden

Det er blevet diskuteret en del på det sidste.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen