Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter på Coolpix
Fra : Jan Vesterlund

Dato : 02-04-03 10:09

Hej

Jeg er ved at undersøge mulighederne for at montere et polfilter på mit
Nikon Coolpix 4300. Jeg har kontaktet Nikon og fået følgende fra en
marketing koordinator:

"Da jeg spurgte vores tekniker vedr. filterdiameteren, fortalte han mig, at
der på COOLPIX 4300 er et polfilter monteret foran CCD'en."

Vil det sige at jeg ikke behøver et polfilter, jeg vil dog gerne have
muligheden for at stille på det. Er der nogle som kender til brugen af
polfilter på digitalkamera?

Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 02-04-03 11:26

"Jan Vesterlund" <jv@danlamp.dk> skrev i en meddelelse

> "Da jeg spurgte vores tekniker vedr. filterdiameteren, fortalte han mig, at
> der på COOLPIX 4300 er et polfilter monteret foran CCD'en."

Nu kender jeg ikke det omtalte digitalkamera, men jeg er overbevist om, at det IKKE
drejer sig om et polfilter - nok nærmere et UV- eller skylight-filter, som kan
afhjælpe dis.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alan Thwaites

Dato : 02-04-03 16:28

> [...]
>
> Vil det sige at jeg ikke behøver et polfilter, jeg vil dog gerne have
> muligheden for at stille på det. Er der nogle som kender til brugen af

Sikke noget vås ! Jeg håber at bemeldte tekniker aldrig får
fingerne i mine coolpix ! Foran ccd'en på de fleste (muligvis alle)
digicams er der en infra rød filter. Ingen er født med en pol filter. Her er
nogle eksempler af brugen af pl filter.
www.pbase.com/... .../mono_lake_and_tuolumne_meadows&page=all

Alan.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-04-03 15:16

"Alan Thwaites" <atls@mail.dk> wrote in

> [...]
> digicams er der en infra rød filter. Ingen er født med en pol
> filter. Her er nogle eksempler af brugen af pl filter.

Kan du ikke lige sende adressen igen, der mangler noget?

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-04-03 15:19

Jan Vesterlund's utterance expressed in news:b6e9b5$sh2$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Vil det sige at jeg ikke behøver et polfilter, jeg vil dog gerne have
> muligheden for at stille på det. Er der nogle som kender til brugen af

Tja.. med coolpix 2500 (uden fatning)

Har leget lidt med det for sjov - med et pol-filter
pillet ud af en regnemaskine (der sidder et ovenpå
lcd'et) og et coolpix 2500. Jeg ved at det nok ikke
er det du leder efter, men effekten er fed - jeg
drejer bare filteret og finder den ønskede farve-
tone på fx himlen - dybblå som ved middelhavet her
i DK :) og det grønne vand i Utterslev Mose kan da
gøres både blåt og refleksfrit så man kan se fuglene
klart. Det er nok til mig i hvert fald. Virker også
glimrende når man skal fjerne reflekser fra et vindue
el. lign.

Hygge!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Gunnar K

Dato : 04-04-03 00:06

Hej Lars,

Hvad var det for en type af regnemaskine ?

Gunnar K

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-04-03 12:45

Gunnar K's utterance expressed in news:b6ie89$lkm$1@sunsite.dk:

> Hvad var det for en type af regnemaskine ?

En helt almindelig en med et lcd (liquid crystal display).
Tror ikke den hed noget specielt - var bare et gammelt
stykke junk jeg havde liggende. Jeg har også pillet pol-
filtrene ud af et par gamle mobiltelefoner - de er også
fine til mit 2 MP digicam.

Det jeg bruger nu er vist nok fra en nokia 2100 :)

Jeg har smidt et par eksempler op på:
www.qsl.net/oz2lgj/polaroid.html

Der er bl.a. den azurblå himmel fra nordvest :) og
Utterslev mosevand som middelhavsvand...Desuden tog
jeg lige nogle billeder ud af mit vindue så man kan
se forskellen hvad reflekser angår. - det er ret
tydeligt hvor meget der bliver fjernet af uønskede
reflekser - i dette tilfælde en vindueskarm og et
par potteplanter.

Hilsner!

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-04-03 13:10

Lars Gjerløw Jørgensen's utterance expressed in

> www.qsl.net/oz2lgj/polaroid.html

og ja.. jeg ved godt det ikke hedder polaroidbilleder,
men det er nemmere end: "billeder taget med et
polarisationsfilter foran linsen.."

Hygge :)