Myrebekæmpelse og katte
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-04-03 10:11

Vi er på vej ind i myresæsonen igen :-/
Sidste sommer, som var den første i dette hus, oplevede vi noget af en
myreplage. Den gang kunne vi bekæmpe det med myrepudder med nogen succes.
I mellemtiden har vi fået katte og vil derfor ikke bruge myrepudder
indendørs.

Alm. myrelokkedåser med Baythion har jeg ikke megen fidus til... der er
sådan lidt "ærtebøsse" over dem.

Hvad har jeg af muligheder for at bekæmpe myrerne indendørs (for det er
der de er) /effektivt/ uden at være til fare for kattene?

Hvad gør I andre?

Hvis nogen er i tvivl om hvad myrer er så er der et par billeder her:
<http://www.suder.dk/Familien/Steen/Myrer/>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ida

Dato : 02-04-03 10:20

--
"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indendørs.
>
> Alm. myrelokkedåser med Baythion har jeg ikke megen fidus til... der er

Jeg kan klart anbefale myrelokkedåserne, da jeg selv har brugt dem med stor
succes. De virker på den måde, at de voksne myrer tager giften med ned i
boet og fodrer både dronningen og yngel - på den måde bliver giften
effektivt spredt og selom du ikke umiddelbart kan se en virkning - der
ligger meget få døde i stuerne - så er virkningen altså meget effektiv *s*

> Hvis nogen er i tvivl om hvad myrer er så er der et par billeder her:
> <http://www.suder.dk/Familien/Steen/Myrer/>

Føj for en gang flyvemyrer - det minder uhyggeligt meget om min *meget*
korte karriere som lejer af et gammelt utæt stråtægt hus : her var både
myresti, lopper og en større samling af muterede edderkopper, der, når jeg
tænker tilbage+lidt fantasi, var så store, at du kunne høre dem kravle på
loftet *G*

> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803

Held og lykke med foretagnet

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger ventes i uge 18.

Fra : jysch

Dato : 02-04-03 11:26

> Føj for en gang flyvemyrer - det minder uhyggeligt meget om min
*meget*
> korte karriere som lejer af et gammelt utæt stråtægt hus :

Sådan ser der ud på min terasse hvert år - Så hvis der er en som har et
godt råd til forebyggelse, så de ikke kommer frem - modtages det med
glæde og tak.

Jysch

http://www.kandu.dk/

Fra : Elwarth

Dato : 02-04-03 12:00

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev :
> Vi er på vej ind i myresæsonen igen :-/

Hej Steen.
Ja, også her

> Alm. myrelokkedåser med Baythion har jeg ikke megen fidus til... der er
> sådan lidt "ærtebøsse" over dem.

Dem har vi også prøvet - uden virkning, vi havde ellers mange stående.

> Hvad har jeg af muligheder for at bekæmpe myrerne indendørs (for det er
> der de er) /effektivt/ uden at være til fare for kattene?
>
> Hvad gør I andre?

Vi bruger sådan noget færdigt sprøjtemiddel, som vi køber på tømmerhandelen
eller i Brugsen, ikke noget bestemt mærke - det virker. Imens er kattene
lukket ude fra køkkenet (som er der, myrerne er), indtil myrerne er døde og
sprøjtemidlet er tørret. Så støvsuger vi alle de døde myrer op, så kattene
ikke skulle få nogle sjove idéer. Selvom giften er der endnu, har kattene
aldrig vist interesse for det.
Nu ved vi heldigvis, hvor de kommer ind, så den største tur sker udenfor.
Der sprøjter vi med det samme stads, _meget_ grundigt. Enkelte gange har det
været nødvendigt med en gentagelse senere på foråret/sommeren, men så har
det typisk været nok at sprøjte udenfor.

> Hvis nogen er i tvivl om hvad myrer er så er der et par billeder her:
> <http://www.suder.dk/Familien/Steen/Myrer/>

Føj da! Sådan plejer det også at se ud her.

Venligst
Dorthe

Fra : moug

Dato : 02-04-03 12:17

"Steen Suder, privat" skrev d. 02-04-03 10:11 dette indlæg :
> [...]

> Hvad gør I andre?
>
> Hvis nogen er i tvivl om hvad myrer er så er der et par billeder her:

Du kan evt. prøve med kaffegrums, det udrydder dem dog ikke, men holder
dem væk, fra f.eks. køkkenbordet!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Denise

Dato : 02-04-03 12:34

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad gør I andre?
>
> Hvis nogen er i tvivl om hvad myrer er så er der et par billeder her:

Hej
Udendørs vander vi med noget hvidt pulver der skal opløses i vand. Så vander
vi langs husmuren for at prøve og undgå de kommer ind i huset. Mens det er
vådt holder vi Molly inde, eller bærer hende forbi, så hun ikke skal træde i
det. Indendørs, der er et specielt værelse de kommer ind på, dér har vi
prøvet de dér grønne dåser, som heller ikke virkede hos os, i hvert tilfælde
ikke hurtigt nok. Jeg sprøjter med insektgift på sprayflaske ned i revnerne
ved fodpanelerne og sørger for at lukke døren og lukke vinduet op. Når
myrene så er døde, og hele gulvet vil så være fyldt med døde myrer,
støvsuger vi dem op og vasker gulvet så kattene kan komme derind hvis de har
lyst.
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-04-03 13:52

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

> Vi er på vej ind i myresæsonen igen :-/

Udendørs kan myrer bekæmpes ved at hælde kartoffelvand fra kartofler
kogt med !!! skræl ned i boet... Det kan være nødvendigt med et par
gange...

Grunden til at det virker er, at kartofler er medlemmer af
natskyggefamilien som faktisk er giftig, på kartofler er det dog kun
den yderste del af skrællen som er det...

Inden i alle bliver risgnaskere/spaghettidrejere, skal jeg lige oplyse
at man faktisk skal spise noget i retning af 2 kg kartoffelskræller
før der indtræder en giftvirkning og mig jeg er bare syg med kartofler
men haaader at skrælle dem så jeg får kun kartofler når de er nye og
ikke behøver at skrælles..*S*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Lene Vang

Dato : 02-04-03 14:26

> [...]
> før der indtræder en giftvirkning og mig jeg er bare syg med kartofler
> men haaader at skrælle dem så jeg får kun kartofler når de er nye og

øhh Henrik du er godt klar over at man kan få en kartoffel-skrællemaskine
ikk???
Jeg syntes at det er lidt snydt for dig at du kun får kartofler i en kort
periode.

og maskiner virker altså, jeg har brugt en i en hel uge, uden problem.

Hilsen
Lene

Fra : Birgitte

Dato : 02-04-03 14:45

"Lene Vang" <lenevang@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> periode.
> og maskiner virker altså, jeg har brugt en i en hel uge, uden problem.

He he jeg har også sådan en maskine og har haft det i flere år Jeg er
meget glad for den.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 02-04-03 14:53

Hej allesammen

Vi bor også i et gammelt hus med diverse kryb, her i blandt også både myrer
og flyvemyrer. Jeg kan gå fuldstændig amok hvad angår flyvemyrer, især når
de nærmest rejser sig på bagbenene ( jeg har ikke talt hvor mange )) og
hvæser af mig, så alle midler er afprøvet her. Indendørs bruger vi
Dæhnfeldts myrestop, fås i bl. a. Bauhaus, Silvan og diverse planteskoler,
jeg bruger det som pulver, flår ( husk jeg kan ikke fordrage flyvemyrer)
fodpanelerne af og hælder pulveret i, tilbage med panelerne og giften er væk
og utilgængelig for misserne. Pulveret lugter af eucalyptus og ligner
umiskendeligt kakaopulver....
Udendørs bruger vi enten samme middel opblandet med vand eller Mortalin
insektlak, fås hos farvehandlerne, det skal smøres på soklen, hold kattene
væk mens det tørrer. Det tager også en god del af bænkebiddere og andet
småkravl....

God fornøjelse, vi har overstået første invasion af myrer.... UUUUUHH!!

Hilsen Pia BJ

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-04-03 16:10

"Lene Vang" <lenevang@tiscali.dk> writes:

> øhh Henrik du er godt klar over at man kan få en kartoffel-skrællemaskine
> ikk???

Joe, men de har alle den fejl at de koster penge..;-(
Og dem jeg har set har heller ikke kunnet få hele skrællen af men
kartoflerne skal finpudses bagefter og så kunne jeg jo lige så vel
skrælle dem fra starten...*S*

> Jeg syntes at det er lidt snydt for dig at du kun får kartofler i en kort
> periode.

Tjae, men jeg gider simpelthen ikke at skrælle. Mad er noget som gerne
overstås så hurtigt som muligt og helst i så store mængder at der er
til to dage..

> og maskiner virker altså, jeg har brugt en i en hel uge, uden problem.

Manden til ekspedienten i køkkenudstyrforretningen som hævdede at lige
denne model laver ½-delen af køkkenarbejdet. Fint jeg tager to..*G*

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 02-04-03 17:14

"Kvit insektspray" hvid spraydåse med brunt låg
DET VIRKER
Hvis i sprayer et tyndt lag på de steder hvor myrerne kommer ind (Sprayen er
vejrbestandig i ca. 1 måned) slipper i for myrer!!!
hvis i bare sørger for at kattene ikke er i nærheden mens i sprøjter så er
der ingen kat på isen!!!

Mvh
En myrefri kattejer

Fra : Stine Frandsen

Dato : 02-04-03 19:45

Hej
En spand kogende vand med en masse groft salt opløst i, hældes i og omkring
indgangen til myreboet.
Virker i flere omgange : 1. :: kogende vand dræber !! 2. :: saltet bliver
liggende i gangene og det dør myrene også af

Har selv prøvet det flere gange, bl.a. ved min gamle trappe til hoveddøren,
hældte 20 l. saltvand i og så ikke en myre i 2 år .
Held & Lykke
Stine'¨

Fra : Helle Knudsen

Dato : 02-04-03 22:05

Hej

Da jeg en overgang boede i et gammel hus og vi en sommer havde problemer med
myre i ca. den størrelsesorden som på billederne... opdagede jeg dem
selvfølgelig i en weekend og der tog jeg simpelthen i manglen af bedre og
måske også lidt i desperation det eneste giftige jeg havde i huset... en
flaske Absolut D.. helt alm. loppebekæmpelse.. og oversprøjtede myrene....
og minsanten om det ikke hjalp... jeg så ikke en myre efterfølgende i de 2
år jeg boede i huset...

Jeg ved jo ikke om det vil hjælpe hver gang... men du efterlyser noget som
kattene også kan tåle.... det er jo godt nok nogle år siden.. men jeg mener
da stadig at produktet kan fås... og er det ikke bare sådan at man skal
holde kattene fra området man sprøjter en time eller to efter?.. Så måske
var det et forsøg værd.. ?

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-04-03 23:34

Hey

Du kan bruge et middel som hedder Empire 20 eller pregnent Begge produkter
kan både bruges ude og inde det er lugtfri og tager meget andet end myre
bla. lopper, må dog IKKE sprøjtes på hund eller kat kun i dens omgivelser,
det er et effektivt produkt som skal sprøjtes på vægge og fodpaneler og
tørre i 5-6 timer det er rimeligt langtids virkende afhængig af hvor mange
gange der bliver vasket, det sætter ikke spor på låger, paneler, skabe osv.
men virker på den måde at det er små microkapsler som myrerne går over og
tager med i boet når de så vasker sig får de giften i sig dronningen vil
også få af giften da det mad som arbejds myrerne tager med i boet er slæbt
over giften og så spiser hun det, problemet er så at de produkter er for at
sige det mildt pisse dyre for Empire 20 koster 1 liter 1400 kr. men da det
skal fortyndes er der til rigtig mange gange skal bruges ca. 50 ml til 5
liter vand, pregnent er lidt billigere og da det er det samme produkt så kan
man jo lige så godt købe det, det skal fortyndes på samme måde, prisen
samlignet med hvad en bekæmper skal have for at komme ud at sprøjte så kan
det bedst betale sig at købe produktet selv en skadedyrsbekæmper vil typisk
få 750.00 kr. for et alm. parcelhus.

udvendig vil jeg dog anbefale incektlak, det holder meget længe kan tåle
regn osv. Det skal smøres på med en pensel kan ikke huske prisen men mon
ikke små 200,00 kr. kan gøre det i et bygge marked, det kan bruges indvendig
men vil IKKE anbefale det da lugten er meget stærk og man skal bruge
åndedrætsværn samt vil det efterlade spor på paneler osv. er heller ikke
sikker på at kattene vil syntes så godt om det, ej heller tåle det

mvh.
Jesper

Fra : Heidi Andersen

Dato : 03-04-03 17:35

Hejsa
Ang. bekæmpning af myrer og så osse lopperne er jeg faldet over en
artikel på grøn information, som da i hert fald har givet mig stof
til eftertanke ang. brug af Absolut D. Ved godt at der er så mange
ting der er farlige, men alligevel! Her er linket til deres artikel

http://www.greeninfo.dk/pressemed_kat.asp?
artikelID

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-04-03 11:25

Et gammelt husråd, Kardemomme!
Myrer bryder sig ikke om det, og vi har holdt huset myrefrit ved at drysse en
smule ude og inde, der hvor de før kom indenfør i hobetal. Kattene bryder sig
nok heller ikke videre om det, men det er helt sikkert bedre for indeklimaet
end diverse gifte.

Hisen Dorthe

"Steen Suder, privat" skriver: