MS Windows
briani 27239
Hvor god er Windows XP-Pro's indbyggede fi~
Fra : Jakob Munck

Dato : 02-04-03 10:14

Jeg har lige installeret Windows XP-Pro og den har en indbygget firewall,
som jeg ikke ved om jeg skal bruge. Jeg har ADSL.

Er der nogen der kan fortælle, om denne firewall er god nok, eller om det er
klogere at installere en anden?

v.h.
Jakob Munck

Fra : KH

Dato : 02-04-03 11:52

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg ikke ved om jeg skal bruge. Jeg har ADSL.
>
> Er der nogen der kan fortælle, om denne firewall er god nok, eller om

Du kan som alternativ anvende en router.
Og så kan du med sindsro koble XP-firewall fra.
se på http://www.d-link.com

Mvh. Klaus.

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-04-03 11:58

Jeg tænkte nu i stedet at anvende en gratis software-firewall (Kerio), som
jeg brugte under Win.2000. Den virkede udmærket der, men på XP er der jo en
indbygget firewall, så måske er den bedre???

Jakob

Fra : Morten L.

Dato : 02-04-03 12:22

> [...]
en
> indbygget firewall, så måske er den bedre???

XP's firewall er fin nok, hvis man er ligeglad med kontrol af hvilket
program der "ejer" udgående trafik. Sjovt nok, er visse personer nærmest
paniske med at kontrollere, hvilket software der laver hvad, taget i
betragtning af at INGEN "rigtige" firewall's tilbyder samme "service".
Beskyt med "et eller andet", XP-firewall, NAT router eller andet mod
indkommende trafik, og hold PC'en fri for "hostile" software, med Antivirus,
sund fornuft og lidt forståelse af det man render og installerer.

/Morten

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-04-03 18:43

> [...]
Antivirus,
> sund fornuft og lidt forståelse af det man render og installerer.

Jeg har et ønske om blot at forhindre, at nogen går ind og "snupper" data
fra min maskine, uden jeg opdager det. Og ønsker naturligvis heller ikke, at
nogen placerer en virus på min maskine. Jeg kører med en router, da min egen
og min kones computer begge er koblet til internettet via ADSL. Vil jeg så
med sindsro kunne nøjes med XP's firewall?

Fra : B.H. [2630]

Dato : 02-04-03 21:47

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige installeret Windows XP-Pro og den har en indbygget firewall,
> som jeg ikke ved om jeg skal bruge. Jeg har ADSL.

Hvordan aktiverer man den firewall i WinXP ?

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-04-03 21:54

"B.H. [2630]" <detailREMOVETHIS@detail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan aktiverer man den firewall i WinXP ?

Sakset fra hjælpemenuen i XP - prøv selv at skrive "firewall"

1.. Åbn Netværksforbindelser.
2.. Klik på den opkaldsforbindelse, LAN-forbindelse eller
højhastighedsforbindelse til Internet, du vil beskytte, og klik derefter på
Skift indstillinger for forbindelsen under Opgaver.
3.. Gør et af følgende under Firewall til Internetforbindelse under fanen
Avanceret:
a.. Hvis du vil aktivere Firewall til Internetforbindelse (ICF), skal du
markere afkrydsningsfeltet Beskyt computeren og netværket ved at begrænse
eller forhindre adgang til denne computer fra Internettet.
b.. Hvis du vil deaktivere Firewall til Internetforbindelse (ICF), skal
du fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet Beskyt computeren og netværket
ved at begrænse eller forhindre adgang til denne computer fra Internettet.
Bemærk!

a.. Klik på Start, peg på Indstillinger, klik på Kontrolpanel, klik på
Netværks- og Internetforbindelser, og klik derefter på Netværksforbindelser,
hvis du vil åbne Netværksforbindelser.
b.. Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen
Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er
tilsluttet et netværk, kan indstillingerne for netværkspolitik også
forhindre dig i at udføre trinene i denne fremgangsmåde.
c.. Hvis du fjerner markeringen i afkrydsningsfeltet Beskyt computeren og
netværket ved at begrænse eller forhindre adgang til denne computer fra
Internettet, deaktiveres firewall'en på din computer, og netværket er
sårbart over for forsøg på indtrængning.
d.. Du må ikke aktivere Firewall til Internetforbindelse på
VPN-forbindelser (virtuelt privat netværk) eller på klientcomputere, fordi
ICF vil forstyrre fil- og printerdeling.
e.. ICF kan ikke aktiveres på private forbindelser på værtscomputeren med
Deling af Internetforbindelse.
f.. Deling af Internetforbindelse, Firewall til Internetforbindelse,
søgning og administration og Netværksbro er ikke tilgængelig i
64-bit-udgaven af Windows XP.
--
ahw

begin 666 shortcutCold.gif
M1TE&.#EA"0`)`*(``(AZA68)>\#<P+_4OH" @ ```````````"P`````"0`)
B```#'$@$W"HCR##>B+*2.ZG"E+=EEQ9=0OI%J:J\< (`.P``
`
end

begin 666 note.gif
M1TE&.#EA"@`*`+/_`(V,C?__S/_,`/\%!?]=7<# 3T\# P(6%A0("`@``
M`````````````````````"'Y! $```4`+ `````*``H`0 0H$,AI#AD@Z)U*
AR1HB)(8'<N,7&EJG;JV P4GZ&@D2(";<>HF@,.B)```[
`
end

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-04-03 21:59

"Arne H.Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

Jeg beklager at der uforvarende er kommet en vedhæftet fil med i dette
svar - det skyldes formentlig fordi jeg direkte saksede svaret fra
XP-hjælpen, hvorfor noget af teksten formentlig af nyhedslæseren har
opfattet det som en vedhæftet fil. (Jeg kender ikke grunden - jeg har ikke
beskæftiget mig så meget med den slags finurligheder)
--
ahw