css og baggrundsfarve (valideringsfejl)
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-04-03 09:34

Jeg er ny til css, så jeg fatter ikke, hvorfor jeg får valideringsfejl
for baggrundsfarven. Jeg har fulgt opskrifterne på html.dk.

Fejlmeddelelserne ser ud som disse:
# Line : 2 Level : 1 You have no color with your background-color : body
# Line : 15 Level : 1 You have no color with your background-color :
..topbar

Jeg har forsøgt mig med såvel sammenskrivning som med seperat angivelse
af farve, min kode ser for eksempel ud som dette:

body {
   background-color : #ffffff;
   background-image : url("billeder/baggrund.jpg");
}

..topbar{
background: #ffffff url("bagtop.jpg");
border: 2px solid #000000;
position:relative;
top:0px;
height:80px;
width:790px;
}

Jeg får også en fejl, fordi jeg har valgt samme baggrundsfarve i body
som en tekstfarve på links i en menu med sort baggrund. Fejlmeddelelsen:

Line : 99 Level : 1 Same colors for color and background-color in two
contexts body and a.menulink

Koden (body er ovenfor):
a.menulink {color: #ffffff; text-decoration: none; }

Hvordan kommer jeg uden om den fejl?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : jopa

Dato : 02-04-03 09:57

Davs du
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev bla:
> Jeg er ny til css, så jeg fatter ikke, hvorfor jeg får valideringsfejl
> for baggrundsfarven. Jeg har fulgt opskrifterne på html.dk.

Prøv med nedenstående du mangler vel blot color

body {
color: #ffffff;

Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk
www.web-templates.dk
Teamwork sharpening the skills!!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-03 10:21

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg er ny til css, så jeg fatter ikke, hvorfor jeg får
> valideringsfejl for baggrundsfarven. Jeg har fulgt
> opskrifterne på html.dk.

Det er ikke fejl men advarsler - i hvert fald så vidt jeg kan læse
dem.

> Fejlmeddelelserne ser ud som disse:
> # Line : 2 Level : 1 You have no color with your
> background-color : body # Line : 15 Level : 1 You have no
> color with your background-color : .topbar

Det er en af de advarsler man oftest ser. Problemet er at man
risikerer at brugere vil opleve at for- og baggrundsfarve er ens,
hvis man kun definerer den ene af de to. Man kan ikke gå ud fra at
alle browsere har sort tekst på hvid baggrund som standard.

> body {
> background-color : #ffffff;
> background-image : url("billeder/baggrund.jpg");
> }

Spørgsmålet er om du overhovedet behøver background-color her -
hvis billedet dækker hele baggrunden er det overflødigt (jeg kan
ikke huske standardindstillingerne vedr. background-repeat - men du
kan jo selv se om billedet gentages).

Hvis du beholder background-color skal du bare tilføje en color-
værdi.

> Jeg får også en fejl, fordi jeg har valgt samme baggrundsfarve
> i body som en tekstfarve på links i en menu med sort baggrund.

Sæt den sorte baggrundsfarve samme sted som du sætter den hvide
tekst - så får du ikke fejl.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-04-03 10:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er ikke fejl men advarsler - i hvert fald så vidt jeg kan læse
> dem.

Du har ret, warnings - der er ingen fejl.

> [...]
> hvis man kun definerer den ene af de to. Man kan ikke gå ud fra at
> alle browsere har sort tekst på hvid baggrund som standard.

Det havde jeg ikke lige tænkt over - men det er vel også de færreste,
der har indstillet browseren til at vise teksten i hvid.

> Hvis du beholder background-color skal du bare tilføje en color-
> værdi.

Det hermed gjort.

> Sæt den sorte baggrundsfarve samme sted som du sætter den hvide
> tekst - så får du ikke fejl.

Tak til både dig og jopa. Nu validerer alt perfekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Leonard

Dato : 02-04-03 10:36

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Spørgsmålet er om du overhovedet behøver background-color her -
>hvis billedet dækker hele baggrunden er det overflødigt

Og så kommer jeg forbi og har fravalgt at se grafik, og har måske
samme baggrundsfarve som teksten eller omvendt.
Det er altid en god ide at have et alternativ til billeder, også til
baggrunde.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-03 10:52

Leonard skrev:

> Og så kommer jeg forbi og har fravalgt at se grafik, og har
> måske samme baggrundsfarve som teksten eller omvendt.
> Det er altid en god ide at have et alternativ til billeder,
> også til baggrunde.

God pointe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-03 10:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Det havde jeg ikke lige tænkt over - men det er vel også de
> færreste, der har indstillet browseren til at vise teksten i
> hvid.

Ja. Man behøver heller ikke rette sig efter alle advarsler - blot
man har styr på hvad man gør. I mine øjne er det dog som
regel lettere at fjerne advarlserne end at sikre sig at de ikke har
betydning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen