Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter og gevind
Fra : Poul Krogh

Dato : 02-04-03 08:53

Hej. Er ude efter et polfilter til mit C-4000, har besluttet at købe et
cirkulært da der er meget svingende meninger om det er nødvendigt til dette
camera !?

Mit spørgsmål er:
Er der ikke gevind på begge sider (og har de samme størrelse) af et
polfilter, syntes ikke at det ser sådan ud på de fleste, men kan self. være
det er mig der har set forkert. Det har jo da lidt at sige når man skal
bestemme størrelse, om det skal kunne sidde på en evt. ekstra linse (som
regel større diameter) eller om den bare kan sidde inden linsen, således at
den næsten blir permanent.

På forhånd tak

Det er kun quinder, børn og ssvanse der tager backup og bruger virusskjold,
rigtige mænd græder.

"Jeg er da ligeglad hvad din far hedder! Du skal ikke gå på vandet her hvor
vi fisker!"

Take my advise, i don't use it anyway -
== All your base are belong to me ! ==

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-03 09:27

"Poul Krogh" skrev...
> Hej. Er ude efter et polfilter til mit C-4000, har besluttet at købe et
> cirkulært da der er meget svingende meninger om det er nødvendigt til
dette
> camera !?

Nogle kameraer har knas med fokus og/eller lysmåling
hvis man ikke bruger et cirkulært polfilter. Hvis du har
et par polariserende solbriller så prøv at fotografere
gennem dem. Hvis du kan, uden problemer, kan dit
kamera antagelig også bruge et alm. polfilter.

> [...]
> bestemme størrelse, om det skal kunne sidde på en evt. ekstra linse (som
> regel større diameter) eller om den bare kan sidde inden linsen, således

Du skal nok ikke satse på at du kan sætte filteret
mellem en evt. forsatslinse og selve objektivet, selvom
filtret har både han- og hungevind.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-04-03 14:01

Poul Krogh <poulkrogh@hotmail.com> wrote:
> [...]
> cirkul?rt da der er meget svingende meninger om det er n?dvendigt til dette
> camera !?
>
> Mit sp?rgsm?l er:
> Er der ikke gevind p? begge sider (og har de samme st?rrelse) af et
> polfilter, syntes ikke at det ser s?dan ud p? de fleste, men kan self. v?re
> det er mig der har set forkert. Det har jo da lidt at sige n?r man skal
> bestemme st?rrelse, om det skal kunne sidde p? en evt. ekstra linse (som
> regel st?rre diameter) eller om den bare kan sidde inden linsen, s?ledes at

Hvad jeg har af filtre har et "hun-gevind" i den ene ende, og et
"han-gevind" i den anden ende - altså så man kan "stakke" dem for enden
af linsen - med samme diameter, i øvrigt. En step-up-ring koster i
øvrigt ikke alverden, så hvis du venter at købe en større linse, kan du
jo købe pol-filteret i den størrelse, og en step-up ring til den mindre
linse. Nogen må hellere bekræfte hvad det betyder for kvaliteten?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD