4 Kanals GPS
Fra : Kasper

Dato : 01-04-03 22:17

Ved ikke om det er den rette gruppe...

men vil mene det kunne bruges af nogle som jer :

Sælges... Billig 4 kannals GPS (PROF) dog ældre...

det drejer sig om en Koden KGP-910

Datakabel til montering i 9P serielport medfølger
Strømstik Medfølger
antenne med ca. 5 M kabel.. måske mere Medfølger

Manual kan evt. opdrives dertil....

Smid en mail hvis interasseret

Kasper

Ps.. Sorry hvis forkert Gruppe

Fra : Spiff

Dato : 02-04-03 09:58

Til alle sejlere

mener at der er sket en opdatering af GPS systemet således at GPS
modtagere/navigatore der er 4 - 5 år eller derover ikke dur mere. Om de kan
opdateres eller de er lige til skraldespande ved jeg ikke.
Min lokale bådeudstyrs forhandler omtalte fenomenet sidste år. Håber at min
5 år gammel Garmin GPS også virker i år :-/

MVH
Jesper

Fra : Kasper

Dato : 02-04-03 17:08

Hey....

jeg vil så mene det måske har været et salgs trick.. !!

hvis du kan begrunde det lidt nærmere kan jeg måske give dig en
forklaring....

men så vidt jeg ved, er der ikke sket noget og alle de navigatore jeg kender
kører da....

Incl. de gamle 5300... (dog kan nogle have svært ved at komme i gang....
software)...

men den her kørte da sidst jeg prøvede for et par måndeder siden....

det eneste jeg lige kan komme i tanker om er de har fjernet krypteringen,
men det er da vidst et par år siden...

Kasper

Fra : Spiff

Dato : 03-04-03 07:21

Jeg er tilbøjelig til at dig ret for jeg har ikke selv oplevet nogle
problemer med min endnu. Jeg skal have montert min i denne weekend, så må vi
se hvad der sker.
Jeg skal prøve at spørge næste gang jeg kommer forbi forhandleren hvad den
tekniske grund skulle have været.

> hvis du kan begrunde det lidt nærmere kan jeg måske give dig en
> forklaring....

Hvis du kan be- eller afkrafte rygterne eller evt kan give en forklaring så
høre vi da gerne om det. Det gælder også andre der "lytter" med på denne
kanal.
Indtil da prøver jeg at grave lidt mere i det.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-04-03 00:51

Hej Jesper

Det er dog utroligt hvad en forhandler kan få sig selv til at sige -
om det er for at øge omsætningen eller om det bare er uvidenhed, kan
du jo selv dømme om - jeg synes i hvert fald du skal holde dig langt
væk fra ham i fremtiden !

Det foreløbig eneste tidspunkt hvor nogle enkelte af de ældste
GPS-modtagere måtte give op, indtraf lige før midnat (UTC) d. 21.
august 1999. På dette tidspunkt skiftede systemets ugetæller fra fra
de maksimale 1023 til 0 - softwaren i langt de fleste GPS'er var
forberedt på dette og tolkede ugenummeret til 1024. Men enkelte af de
ældste var ikke softwaremæssigt forberedt på situationen og svigtede.
Man kan sammenligne situationen med EDB systemernes år 2000 problematik.
Så hvis din GPS kørte videre d. 22. aug 1999 vil den kunne køre til i
hvert fald d. 7 april 2019 hvor ugetælleren atter vender - og
formentlig også derefter, da langt de fleste GPS'er også er forberedt
på fremtidige nulstillinger.

Ingen kan jo spå om fremtiden - der kan selvfølgelig ske ændringer i
systemet der evt. vil kræve nye modtagere eller opdatering af
softwaren. Men der er pt. ingen offentliggjorte planer i den retning,
så der er ingen grund til panik - din GPS skal ikke i skraldespanden
foreløbig !

_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 09-04-03 12:17

Kan der være en mulighed for at det er Decca der menes?

Det var jo også et "positions system"

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Ole L.

Dato : 09-04-03 21:42

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan der være en mulighed for at det er Decca der menes?
>
> Det var jo også et "positions system"
>
> --
> mvh
>
> Erik Breum Petersen

Det er muligt at en stakkels forvirret skibselektronikpusher ikke "lige" kan
kende forskel på GPS og Decca -eller for den sags skyld Loran, Omega,
Navsat, Syledis, Asdic, ekkolod, loddestok, VHF og telegraf. Det er jo så
svært alt sammen !
Jeg husker i hvertfald Koden KGP-910 som en, for tiden, udmærket GPS der
ikke led af 1024 ugers fejlen.
Hilsen Ole L.