|
| Framerate effekt i Gladiator Fra : Jonas Kvist Jensen |
Dato : 21-03-01 10:06 |
|
Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
Private Ryan.
| |
Keld Petersen (21-03-2001)
| Kommentar Fra : Keld Petersen |
Dato : 21-03-01 13:21 |
|
Jeg tror nok at Ridley Scott også bruger den et par steder i Hannibal... der
ser i mine øjne ud ad h...... til...
Jonas Kvist Jensen <gijones@f2s.com> wrote in message
news:20010321.9055441@gi-laptop.edu.ats.dk...
Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
Private Ryan.
| |
Kim D. (21-03-2001)
| Kommentar Fra : Kim D. |
Dato : 21-03-01 14:08 |
|
Jonas Kvist Jensen <gijones@f2s.com> skrev:
"Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
Private Ryan."
Uden at kunne give den eksakte, tekniske definition, så_er_ klippeteknikken
i de hektiske kampe den samme, som den Spielberg brugte: Kameraet kører i
dobbelt hastighed, men hver anden frame er fjernet - hvilket skaber nogle
lettere surrealistiske og tidsforvrængende billeder. Oliver Stone brugte det
også i 'Any Given Sunday'.
Kim D.
www.cinemazone.dk - et filmmagasin i bredformat!
| |
Jan Richardy (21-03-2001)
| Kommentar Fra : Jan Richardy |
Dato : 21-03-01 20:34 |
|
"Kim D." <dorff@cinemazone.dk> wrote in message
news:99a97l$2c8f$1@news.cybercity.dk...
> Jonas Kvist Jensen <gijones@f2s.com> skrev:
[SNIP]
> Uden at kunne give den eksakte, tekniske definition, så_er_
klippeteknikken
> i de hektiske kampe den samme, som den Spielberg brugte: Kameraet kører i
> dobbelt hastighed, men hver anden frame er fjernet - hvilket skaber nogle
> lettere surrealistiske og tidsforvrængende billeder. Oliver Stone brugte
det
> også i 'Any Given Sunday'.
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvis kameraet kører i dobbelt hastighed, dvs.
tager 2 billeder, hvor et normalt tager et enkelt, og man så fjerner hver
andet billede, bliver det så ikke bare som normale film ? Så virker det vel
heller ikke særligt speedet op ?
For mig lyder det mere realistisk at det er optaget normalt, men SÅ fjerner
man hver anden frame, og speeder det lidt op !?!? Så får man også den lidt
hakkede effekt ?
Men hey ... Hvad ved jeg om film-teknik ...
---
..oO JanR Oo.
| |
Mark Thomas Gazel (21-03-2001)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 21-03-01 23:35 |
|
"Jonas Kvist Jensen" <gijones@f2s.com> skrev:
Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
Private Ryan.
Spørgsmålet blev stillet af undetegnede, men jeg kan ikke huske hele
svaret. Så vidt jeg husker, var det det grynede look et optik-trick,
hvilket jo ikke er den store overraskelse. De hakkende bevægelser
skyldtes, vist nok, ikke flere eller få frames i minuttet.
--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"I saw Discovery channel the other night. Apparently a mockingbird steals
songs from other birds ... I didn't know they had Napster."
Jay Leno - The Tonight Show
| |
Torben Simonsen (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Torben Simonsen |
Dato : 22-03-01 01:20 |
|
"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> writes:
> Spørgsmålet blev stillet af undetegnede, men jeg kan ikke huske hele
> svaret. Så vidt jeg husker, var det det grynede look et optik-trick,
> hvilket jo ikke er den store overraskelse. De hakkende bevægelser
> skyldtes, vist nok, ikke flere eller få frames i minuttet.
Effekten med den "hakkende" bevægelse i både SPR og Gladiator laves
ved at skrue ned for lukker-vinklen på kameraet.
Lukkeren i et kamera er en roterende skive, som lukker op for lyset,
når filmen står stille i billedvinduet. Normalt er lukkeren åben i
omkring 180 grader af den fulde omdrejning - altså halvdelen af tiden
totalt. Den hakkende, stroboskop-lignende virkning kan man opnå ved
at gå ned til f.eks. 90 grader eller endnu lavere. Dette har naturligvis
samtidig den effekt, at filmen eksponeres i kortere tid, og man må derfor
enten blænde optikken meget op (med deraf følgende meget lille dybde-
skarphed), eller man må presse filmen hårdt under fremkaldelsen (hvilket
giver det grynede udseende med store korn og "hård" kontrast).
Jens Thomsen, som også deltager i denne gruppe af og til, kan give
en mere detaljeret beskrivelse, og han kan vistnok også et par links
til American Cinematographer, som beskriver teknikken nærmere.
--
-- Torben.
| |
Mark Thomas Gazel (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 22-03-01 09:49 |
|
"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev:
> > Spørgsmålet blev stillet af undetegnede, men jeg kan ikke huske hele
> > svaret. Så vidt jeg husker, var det det grynede look et optik-trick,
> > hvilket jo ikke er den store overraskelse. De hakkende bevægelser
> > skyldtes, vist nok, ikke flere eller få frames i minuttet.
>
> Effekten med den "hakkende" bevægelse i både SPR og Gladiator laves
> ved at skrue ned for lukker-vinklen på kameraet.
Ah, jeg er ikke helt forkalket. Jeg mindes også, at være overrasket
over at det ikke handlede om framerate eller lign.
> Lukkeren i et kamera er en roterende skive, som lukker op for lyset,
> når filmen står stille i billedvinduet. Normalt er lukkeren åben i
> omkring 180 grader af den fulde omdrejning - altså halvdelen af tiden
> totalt. Den hakkende, stroboskop-lignende virkning kan man opnå ved
> at gå ned til f.eks. 90 grader eller endnu lavere. Dette har naturligvis
> samtidig den effekt, at filmen eksponeres i kortere tid, og man må derfor
> enten blænde optikken meget op (med deraf følgende meget lille dybde-
> skarphed), eller man må presse filmen hårdt under fremkaldelsen (hvilket
> giver det grynede udseende med store korn og "hård" kontrast).
Aha. Egentligt logisk nok.
> Jens Thomsen, som også deltager i denne gruppe af og til, kan give
> en mere detaljeret beskrivelse, og han kan vistnok også et par links
> til American Cinematographer, som beskriver teknikken nærmere.
Jens er altid god for en fornuftig teknisk forklaring.
--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"I saw Discovery channel the other night. Apparently a mockingbird steals
songs from other birds ... I didn't know they had Napster."
Jay Leno - The Tonight Show
| |
GI Jones (22-03-2001)
| Kommentar Fra : GI Jones |
Dato : 22-03-01 11:38 |
|
-Ja selvfølgelig. Det burde jeg have tænkt på. Det giver jo i
virkeligheden også sig selv, at man opnår effekten på den måde. Så det
der sker er i virkeligheden at de eliminerer “motion blur”, og på den
måde for filmen til at virke mere hakket, eller “uflydende”.
Men hvorfor mon de gør det? Hvad er meningen med at bruge effekten. Jeg
synes ikke det giver noget specielt fedt indtryk af scenen...
> Effekten med den "hakkende" bevægelse i både SPR og Gladiator laves
> ved at skrue ned for lukker-vinklen på kameraet.
> -- Torben.
| |
Asle Bjerva (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Asle Bjerva |
Dato : 22-03-01 20:46 |
|
"GI Jones" <jones@f2s.com> skrev i melding
news:20010322.10373756@gi-laptop.edu.ats.dk...
-Ja selvfølgelig. Det burde jeg have tænkt på. Det giver jo i
virkeligheden også sig selv, at man opnår effekten på den måde. Så det
der sker er i virkeligheden at de eliminerer "motion blur", og på den
måde for filmen til at virke mere hakket, eller "uflydende".
Men hvorfor mon de gør det? Hvad er meningen med at bruge effekten. Jeg
synes ikke det giver noget specielt fedt indtryk af scenen...
I 'Saving Private Ryan' ble denne effekten brukt for å lage en illusjon av
'gammel krigsfilm' lik den man har på originalopptak fra 1944.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spamblock 9' for E-post)
| |
frank hansen (23-03-2001)
| Kommentar Fra : frank hansen |
Dato : 23-03-01 22:03 |
|
ja men detajle graden bliver meget stor på den måde derfor gør de det har du
ikke set fodboldt, der bruger du næsten samme ver. til slowmotion
foh
Asle Bjerva skriver:
> "GI Jones" <jones@f2s.com> skrev i melding
> news:20010322.10373756@gi-laptop.edu.ats.dk...
> -Ja selvfølgelig. Det burde jeg have tænkt på. Det giver jo i
> virkeligheden også sig selv, at man opnår effekten på den måde. Så det
> der sker er i virkeligheden at de eliminerer "motion blur", og på den
> måde for filmen til at virke mere hakket, eller "uflydende".
> Men hvorfor mon de gør det? Hvad er meningen med at bruge effekten. Jeg
> synes ikke det giver noget specielt fedt indtryk af scenen...
>
> I 'Saving Private Ryan' ble denne effekten brukt for å lage en illusjon av
> 'gammel krigsfilm' lik den man har på originalopptak fra 1944.
>
> --
> Asle Bjerva, Oslo
> (Fjern 'spamblock 9' for E-post)
| |
Kenneth Olsen (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Kenneth Olsen |
Dato : 22-03-01 00:51 |
|
Jonas Kvist Jensen skrev:
>
> Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
> effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
> som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
> at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
> Private Ryan.
Jeg har hørt at det skulle hedde "Stop Motion" den teknik der blev brugt
til de scener.
--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk
http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er menneskeligt at fejle, totalt sammenbrud kræver en computer!"
| |
Mikkel Selsøe Sørens~ (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Mikkel Selsøe Sørens~ |
Dato : 22-03-01 09:01 |
|
"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message
news:3AB93E79.CECEFE7F@olsen.dk...
> Jonas Kvist Jensen skrev:
> >
> > Under kampscenerne i Gladiator, er det som om de bruger en speciel
> > effekt. Det ser nærmest ud som om de bruger en lavere framerate, eller
> > som om filmen er speedet op. Hvad er det for noget. Jeg er ret sikker på
> > at det er lavet med vilje, og de brugte det hele filmen igennem i Saving
> > Private Ryan.
>
> Jeg har hørt at det skulle hedde "Stop Motion" den teknik der blev brugt
> til de scener.
Er det mig, eller er Stop Motion ikke den teknik man bruger når man fx laver
modelervoksfilm eller dukkefilm?
--
mvh
Mikkel Selsøe Sørensen
| |
Jonas Anderson (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Jonas Anderson |
Dato : 22-03-01 09:48 |
|
On Thu, 22 Mar 2001, Mikkel Selsøe Sørensen wrote:
> Er det mig, eller er Stop Motion ikke den teknik man bruger når man fx laver
> modelervoksfilm eller dukkefilm?
Jeg tror ikke bare det er dig. Stop motion blev blandt brugt til at lave
[den fremragende] A Nightmare Before Christmas.
--
-Jonas
| |
Mark Thomas Gazel (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 22-03-01 09:52 |
|
"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev:
> > Jeg har hørt at det skulle hedde "Stop Motion" den teknik der blev brugt
> > til de scener.
>
> Er det mig, eller er Stop Motion ikke den teknik man bruger når man fx laver
> modelervoksfilm eller dukkefilm?
Jo, Kenneth er på piller eller har hørt forkert.
--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"I saw Discovery channel the other night. Apparently a mockingbird steals
songs from other birds ... I didn't know they had Napster."
Jay Leno - The Tonight Show
| |
Jacob Skaaning (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Jacob Skaaning |
Dato : 22-03-01 11:48 |
|
"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> wrote in message
news:99cen9$m5n$3@sunsite.dk...
> "Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev:
>
> > > Jeg har hørt at det skulle hedde "Stop Motion" den teknik der blev
brugt
> > > til de scener.
> >
> > Er det mig, eller er Stop Motion ikke den teknik man bruger når man fx
laver
> > modelervoksfilm eller dukkefilm?
>
> Jo, Kenneth er på piller eller har hørt forkert.
Nej nej, de har da sikkert fået alle de medvirkende i scenen til at stå
heeeeeelt stille, og taget et billede, så fået dem til at bevæge sig en
liiiille smule, og taget et billede, osv. osv. osv.
Hele seancen tog sikkert et par uger. De må have været småtrætte og
halvsultne bagefter.
Jacob
| |
Kenneth Olsen (22-03-2001)
| Kommentar Fra : Kenneth Olsen |
Dato : 22-03-01 16:19 |
|
Mark Thomas Gazel skrev:
> Jo, Kenneth er på piller eller har hørt forkert.
Satser på at jeg hørte forkert
--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk
http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er menneskeligt at fejle, totalt sammenbrud kræver en computer!"
| |
|
|