Amstaff og Pit Bull
Fra : Therese

Dato : 01-04-03 20:06

Hej kloge NG

Endnu en ting der har forvirret mig i min nye Encyclopedia...

Her skelnes mellem American Staffordshire Terrier også kaldet Pitt Bull og
Staffordshire Bull Terrier, en engelsk kamphund.

Jeg troede at American Staffordshire Terrier var den, vi kalder Amstaff, og
at Amstaff og Pitt Bull bliver betragtet som to seperate racer i hvert
tilfælde i DK, selvom de stammer fra den samme.

Hjælp mig lige med denne forståelse......

P.S. Dette skal ikke starte en debat om, hvorvidt de er farlige eller ej!

--
Mange hilsner
Therese

Fra : skingur

Dato : 01-04-03 20:20

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-04-03 21:02

On Tue, 1 Apr 2003 21:05:54 +0200, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrotd:

> [...]
>
>Her skelnes mellem American Staffordshire Terrier også kaldet Pitt Bull og
>Staffordshire Bull Terrier, en engelsk kamphund.

........Det er også 3 forskellige racer, dog er der størst forskel fra
Staffordshire Bull Terrier til de 2 andre. Staffordshire Bull Terrier
er mindre i højden har mindre ben,og der er også andre forskelle i
psyken. Pit og Amstaff er Amerikanske racer og Staffordshire Bull
Terrieren er Som sagt Engelsk, de to Amerikanske racer er lavet ud fra
den Engelske, Blandet med en, uddød race kaldet Blue dog.

>Jeg troede at American Staffordshire Terrier var den, vi kalder Amstaff,

.......Det er det også det er bare forkortelse dem er der mange af som
gør det endnu mere forvirende, da navnet jo er lidt langt ligesom på
de 2 andre racer også. Her er de rigtige navne som jeg kopierede da
jeg heller ikke gidder at stave mig igennem hver gang, men det er
sikkert noget af det der gør det så indviklet nogle gange at navnene
er lange og minder lidt om hinanden.

The American Pit Bull Terrier (APBT) - Recognized by the ADBA and UKC

The American Staffordshire Terrier (AmStaff or AST) - Recognized by
the AKC

The Staffordshire Bull Terrier (StaffyBull or SBT) - Recognized by the
AKC

Fra : Therese

Dato : 01-04-03 22:30

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ......Det er det også det er bare forkortelse dem er der mange af som
> gør det endnu mere forvirende, da navnet jo er lidt langt ligesom på
> de 2 andre racer også.
Det var jo netop sådan jeg regnede med det var. Vi ser jo disse forkortelser
på rigtig mange racer.

> [...]
> the AKC
>
> The Staffordshire Bull Terrier (StaffyBull or SBT) - Recognized by the

Vil det ikke sige, at de tager fejl i bogen når de siger, at The American
Staffordshire Terrier også kaldes Pitt Bull?

Fra : Ann K.

Dato : 02-04-03 00:23

Hejsa.

>Vil det ikke sige, at de tager fejl i bogen når de siger, at The
American Staffordshire Terrier også kaldes Pitt Bull?

<> Nja... Ikke helt ;)
Am Staff'en var oprindeligt ikke andet end en familievenlig variant af
Pitt'en... dvs at man i 1930'erne - så vidt jeg husker - gik målrettet
ind i et større avlsarbejde, for at dæmpe Pitt'ens kamplyst, men stadig
have den menneskevenlige hund...
Hvornår man i kennel-klub-sammenhæng adskilte de to varianter
(kamphunden/familiehunden) i to seperate racer med hver sin (meget
enslydende!!!) standart, kan jeg heller ikke huske ;), men det er vist
sket for ret nyligt - dvs indenfor de seneste 20 - 30 år...

Pitt'en er som Punish siger avlet på den _engelske_ staffordshire bull
terrier og andre kamphunderacer (ved ikke om det kun er blue dogs, der
blev brugt - har hørt noget om bull dogs og bullenbeissere - og man
mener vist endda at racernes store "gå-på-mod" kommer fra terriere af
udseende som dansk/svénsk gårdhund = rottehunde)... men til forskel fra
disse oprindeligt tyre- eller bjørne- kampracer - der kæmpede i flok,
to/tre stykker om en tyr - målrettede man avlen af Pitt'en til
_hundekampe_ - en hund mod en hund...
Derfor taler man om at den rene Pitt, fra rene kamp-linier, kan have
vanskeligt ved at kunne forstå ordentligt hundesprog... man har
simpelthen forsøgt at avle hundens signalrespons ned til et minimum
:-/.... og dernæst forsøgt at avle det tilbage igen, da man skabte Am
Staff'en...

Mvh Ann - der heller ikke gider at diskutere racernes "farlighed"

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-04-03 08:03

> [...]
>blev brugt - har hørt noget om bull dogs og bullenbeissere - og man
>mener vist endda at racernes store "gå-på-mod" kommer fra terriere

,,,,,,,,,,ja der er meget snak om hvilke racer der er brugt til at
lave racen, men jeg har også læst at de simpelthen avlede videre på de
"højeste" af racen, da den var ret lille og som vi jo ved tænker
Amerikanerne jo større jo bedre , med alting, samtidig ved at tage de
højeste fik man mest muligt terrierblod ført videre, da højden
tempermenet og hurtigheden jo kommer fra Terrieren, og breden,
styrken,overblikket kommer fra Bulldoggen, jo mere terrier jo mere
temperment, siger næsten sig selv, jeg har tidt tænkt at hvis man tog
en af de små hidsige Cairnterriere eller ligende og gangede den op 3-4
gange med styrke og temperment, uha en hund man ville få hvis det
altså kunne lade sig gøre.Og det er ikke for at genere nogen ajere af
små terriere" Jeg ser det heller ikke som det vigtigeste om hvornår de
to racer blev adskilt, for der er stor forskel på tid og grund til at
de blev adskilt i de forskellige stater i usa. Det vigtigeste mener
jeg at er hvis folk absolut vil have en sådan race sætter sig grundigt
ind i dens baggrund, og køber fra en fornuftig avler. Visse stater har
tiladt og tilader stadig at man udstiller Pit Bull Terriere, og andre
tilader kun Amstaffs til udstillinger, og jeg mener at især inden for
disse racer er det fornuftigt at dommere har godkendt forældrehundene
og længere tilbage, der mener jeg at man får de bedste hunde på den
måde. For der findes meget baggårdsavl og andet forskruet avl af disse
racer, og hvis man køber fra en sådan linie kan man rissikere at få en
hund der er et meget dårligt eksempel for racen, så stort set gælder
det om at sætte sig grundigt ind i racerne, så man er forberedt på at
man altså får en race der skiller sig lidt ud i forhold til andre
racer, så er man godt rustet, men desværre er der mange der
overhovedet ikke sætter sig ind i racen inden de køber. Jeg satte mig
ind i racerne da jeg var en lille smule i tvivl om hvilken jeg ville
have da jeg skulle have ny hund, men valgte altså Staffordshire Bull
Terrier igen af mange grunde som jeg ikke vil komme med her da det
sikkert vil blive opfattet forkert af eventuelle medlæsere der har
Amstaff.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-04-03 14:25

> [...]
> Terrier igen af mange grunde som jeg ikke vil komme med her da det
> sikkert vil blive opfattet forkert af eventuelle medlæsere der har

Er der ikke noget med at visse og somme kalder deres hund Amstaff, og tilmed
har papirer på den, selvom det egentlig er en eksplosiv blanding af
Amerikansk Bulldog og Staffordshire Terrier?
Skulle vist ikke være tilladt i Danmark, eller tager jeg fejl!??

Hilsen Betina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-04-03 14:35

> [...]
>Amerikansk Bulldog og Staffordshire Terrier?
>Skulle vist ikke være tilladt i Danmark, eller tager jeg fejl!??

,,,,,,,i det her tilfælde har du taget fejl. Begge racer er tiladte i
Danmark og også blandinger af dem.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-04-03 18:44

> ,,,,,,,i det her tilfælde har du taget fejl. Begge racer er tiladte i
> Danmark og også blandinger af dem.

Det er da ikke så længe siden at der var et program i fjernsynet om dem,
hvor politiet var ude hos flere forskellige for at checke om hundene var
disse blandinger. I tilfælde af at de var blev de fjernet!

Hilsen Betina

Fra : Ann K.

Dato : 02-04-03 22:06

Hejsa.
Nej Betina... det politiet fjernede var hunde, hvor man kunne være i
tvivl om at de var ægte Am Staffs... Der foregår nemlig en del svindel
med papirer omkring Am Staff og Pitt Bulls - netop fordi de to racer af
udseende er næsten identiske...
Det er i DK forbudt at eje Pitt (og Tosa Inu) eller blandinger af denne
race...
Men alligevel sætter en hel del deres hvalpe til salg i fx DBA, hvor de
beskriver hundene som Pitt's... formentlig udfra en tanke om at det er
lettere at sælge Pitt-hvalpe fremfor Am Staff :-/

Men noget helt andet - og det er nok Punish, der skal svare her ...
er Amerikansk Bulldog overhovedet en FCI-anerkendt race??? Mener nemlig
at have hørt at DKK ikke anerkender racen....

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-04-03 07:59

On Wed, 2 Apr 2003 23:05:48 +0200, "Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>er Amerikansk Bulldog overhovedet en FCI-anerkendt race??? Mener nemlig
>at have hørt at DKK ikke anerkender racen....

,,,,,,,,,,den er ikke godkendt herhjemme, kender ikke lige alle
forkortelserne endnu, men ved at de ikke kan gå til udstillinger med
dem ! Selv om det efterhånden er blevet en modehund mange steder, der
er faktisk ret mange af dem, visse steder.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 03-04-03 08:44

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message
> [...]
> er Amerikansk Bulldog overhovedet en FCI-anerkendt race??? Mener nemlig
> at have hørt at DKK ikke anerkender racen....

Godt ord igen :)
Så fik vi det på det rene :)

Hilsen Betina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-04-03 07:59

On Wed, 2 Apr 2003 19:44:24 +0200, "Betina von Ahnen Thygesen"
<betina@deskstar.dk> wrotd:

> [...]
>hvor politiet var ude hos flere forskellige for at checke om hundene var
>disse blandinger. I tilfælde af at de var blev de fjernet!

,,,,,,,,problemet var om det var en Pit Bull med en Amstaff-stamtavle,
og der var nogle nede fra Ishøj der havde været så dumme at skrive
Pitbullblanding i den blå avis, men det var vist bare tegn på at de
ikke væltede i hjerneceller Jeg ville aldrig købe en hund af folk
der kan være så dumme.