Skærme
Fijala 3554
TFT-skærme generelt
Fra : Devast8or

Dato : 01-04-03 20:03

Hej med jer,

I går leverede jeg min 17" Medion TFT skærm tilbage i Aldi, jeg kunne
simpelthen ikke holde ud at kigge på den i længere tid af gangen. Jeg blev
meget træt i øjnene (ikke særlig behageligt). Men nu er spørgsmålet så: er
det så fordi at den har været noget billigt l*rt, eller er det fordi TFT
skærme er lavet på en anden måde end CRT skærme (det ved vi jo at de er, men
kan det være årsagen)?

Det var rigtig rart at få rykket skærmen længere tilbage, da jeg ikke har så
meget plads på bordet, men hvis det skal være på bekostning af øjnene kan
det være lige meget. Derfor ville jeg høre om jeg kan forvente at alle TFT
skærme er lige så dumme at kigge på, eller om jeg bare fik hvad jeg betalte
for?

TIA

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-04-03 21:26

> øjnene kan det være lige meget. Derfor ville jeg høre om jeg kan
> forvente at alle TFT skærme er lige så dumme at kigge på, eller om
> jeg bare fik hvad jeg betalte for?

Jeg har selv en Samsung SyncMaster 152s og har arbejdet foran en 17" Dell
TFT, og jeg har aldrig oplevet at blive træt efter at ha' siddet foran disse
skærme i flere timer.

Jeg tror ikke det har noget med din TFT skærm at gøre, men blot at der er
forskel på personer! Jeg mener at ha' læst her i gruppen at flere har
oplevet det samme.

Måske du blot skal vende dig til at sidde foran en TFT skærm?

--
Mvh/Thomas Krath

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-04-03 01:10

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]

> det være lige meget. Derfor ville jeg høre om jeg kan forvente at alle TFT
> skærme er lige så dumme at kigge på, eller om jeg bare fik hvad jeg

Og du huskede at køre i nativ opløsning? 1280*1024?

- Martin

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 02-04-03 01:19

Martin Petersen wrote:
> Og du huskede at køre i nativ opløsning? 1280*1024?

Også min tanke.

Men please citer kun lige det du svarer på og klip resten væk.

Mvh

Bruno

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-04-03 23:00

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Men please citer kun lige det du svarer på og klip resten væk.

ok

- Martin

Fra : Devast8or

Dato : 02-04-03 08:16

Martin Petersen wrote:

> Og du huskede at køre i nativ opløsning? 1280*1024?
>
> - Martin

Yep, det gjorde jeg. Godt nok ikke i spil, da min computer ikke vil kunne
trække det. Er det mon der problemet ligger?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 08:46

"Devast8or" skrev ...
> Yep, det gjorde jeg. Godt nok ikke i spil, da min computer ikke vil kunne
> trække det. Er det mon der problemet ligger?

Det kunne tænkes. Men jeg tænkte på en anden ting i forbindelse med dit
indlæg....
På den Medion skærm jeg havde hjemme oplevede jeg at den stod meget lyst og
kontrastløst i de lyse nuancer, så grå streger blev utydelige på grå
baggrund. Desuden var det meget hårdt at læse sort tekst på hvid baggrund og
jeg kunne tydeligt mærke en overbelastning i øjnene. - Med lidt arbejde
lykkedes det mig at få den justeret så den stod godt til tekst og den blev
perfekt til tekstbehandling. Det resulterede i at den så blev lidt mørk til
spil og video, men der kunne jeg bare skrue lidt op for lyset og skru ned
igen. Pointen er at hvis man ikke justerer skærmen efter sine øjne eller det
man laver på computeren, så vil skærmen nemt blive for lys og hård til tekst
og for mørk til spil og video, og begge dele vil belaste øjnene.
Det samme kan man opleve på en CRT skærm, men en god billedrørsskærm vil
have en væsentlig bedre kontrast end den forholdsvis lave værdi værdi på 350
som Medion-skærmen kunne mønstre. Der findes andre og dyrere TFT-skærme med
højere kontrast, og det ville måske mindske de gener du taler om, men måske
hører du bare til den befolkningsgruppe som ikke kan lide TFT-skærme.

Mvh Erik

Fra : rj

Dato : 02-04-03 10:30

Vi har 3 medion 17 TFT skærme der kører 12 timer i døgnet. Jeg har endnu
ikke hørt nogen har haft ondt i øjne eller andet, måske kan det være fordi
at de ikke er klar over at der er en diskussion på nettet om det ??

Folk har det med at fejle det de får at vide de har risiko for at fejle...

Nå men vi har haft Aldi tft i mange mdr nu ! De 2 sidste blev købt i sidste
uge, ogd de er også perfekte.

Hilsen

Ener

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 03-04-03 12:36

"rj" <danmark@grejs.dk> wrote in message news:<3e8aad63$0$52114$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> at de ikke er klar over at der er en diskussion på nettet om det ??
>
> Folk har det med at fejle det de får at vide de har risiko for at fejle...

Det er nu ikke hele forklaringen

Jeg har for efterhånden længe siden gjort op med mig selv at jeg
foretrækker en crt-skærm. På min arbejdspc på arbejde har jeg en crt
(vist typen gittermaske, den der med de to vandrette tråde og på
min arbejdspc derhjemme har jeg en tft-skærm.

Og jeg foretrækker helt klart crt-skærmen. Dog er der et enkelt punkt
hvor tft er overlegen, og det gælder reflekser, eller rettere mangelen
på samme. Tft er ikke så slem til at spejle vinduer og lyse flader som
crt-skærme.

Og så er der jo lige det med pladsen

mvh
Jørgen Linde Sørensen

Fra : Devast8or

Dato : 02-04-03 16:09

Erik W. wrote:

> [...]
> på computeren, så vil skærmen nemt blive for lys og hård til tekst og
> for mørk til spil og video, og begge dele vil belaste øjnene.

Tro mig, jeg har justeret den skærm i alle ender og kanter, og jeg kunne
simpelthen ikke finde en indstilling der passede mig. Enten var den lys
eller også var den for mørk (jeg synes det var nogen ret store spring den
tog, når jeg trykkede en enkelt gang på knappen).

> [...]
> værdi på 350 som Medion-skærmen kunne mønstre. Der findes andre og
> dyrere TFT-skærme med højere kontrast, og det ville måske mindske de

Det vil jeg da håbe. Jeg har set at en Acer og en BenQ har fået gode
anmeldelser, så det kan være jeg skal prøve en af dem når jeg har råd.

men måske hører du bare til den befolkningsgruppe
> som ikke kan lide TFT-skærme.

Det håber jeg sq ikke, for jeg sidder temmelig tæt på min CRT skærm. Og der
er ikke rigtig plads til at rykke den længere tilbage :/

> Mvh Erik

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-04-03 23:01

> Yep, det gjorde jeg. Godt nok ikke i spil, da min computer ikke vil kunne
> trække det. Er det mon der problemet ligger?

Hvis du blev træt i øjnene når du spillede, så ja....

- Martin

Fra : Devast8or

Dato : 02-04-03 23:58

Martin Petersen wrote:

> Hvis du blev træt i øjnene når du spillede, så ja....
>
> - Martin

Well, problemet er jo at det ikke er til at sige. Så spiller man lidt, så
læser man news, så spiller noget andet, så bruger man word, osv. i den stil.
Og det var ikke noget der kom hurtigt, det var sådan at ved dagens slutning
kunne jeg godt mærke der var noget lidt galt, jeg var mere træt end jeg
plejede at være. Så lagde jeg mærke til om jeg også havde det sådan de næste
par dage, og det havde jeg. Så røg den tilbage (jeg brugte den fra fredag
til søndag). Men det kan da være at jeg først skal kigge på nyt grafikkort
(så jeg kan trække spil i 1280*1024), og så derefter en fladskærm.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Claus Pihlkjær

Dato : 03-04-03 20:34

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

hvilken forretning er den leveret tilbage til - jeg kender en som gerne vil
købe den ?

hilsen Claus

Fra : Devast8or

Dato : 04-04-03 12:27

Claus Pihlkjær wrote:
> "Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
>
> hvilken forretning er den leveret tilbage til - jeg kender en som
> gerne vil købe den ?
>
> hilsen Claus

Stenløse. Men det var i mandags...

Devast8or