Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
er det helt umuligt at scanne et negativ m~
Fra : paul

Dato : 01-04-03 19:21

Blandt mine gamle foto er der et par stykker hvor jeg kun har negativ-filmen tilbage.
Ikke nok til at det kan betale sig for mig at købe en filmscanner.
Så jeg har prøvet om min 1200dpi scanner kunne fremtrylle et brugbart billede ud af
sådan en 35mm film.
Resultatet -efter diverse pilleri i et grafikprogram- er at jeg kun lige kan tyde hvad
der er på billedet. - farverne er umulige at genskabe.

Jeg tænkte måske der er nogen som har prøvet det samme med lidt bedre held ???

Fra : Bong

Dato : 01-04-03 19:40

Hej.
Hvis du ikke har andet end en alm. scanner kunne du evt gøre det ved at lade
låget være åbent, og så belys fra en jævn lyskilde over negativet så der
kommer lys på begge sider, du kan forsøge fra 25 til 100 w pære. bare den
bliver holdt i samme afstand under scanningen... måske det kan lykkedes for
dig... jeg har ikke selv prøvet men kom lige i tanke om du måske kunne gøre
sådan.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-04-03 20:06

Bong <bong21@swirvemail.com> skrev:
> [...]
>forsøge fra 25 til 100 w pære. bare den
>bliver holdt i samme afstand under
>scanningen... måske det kan lykkedes for

Mnja - helt så let går det ikke ! Har selv forsøgt - mens jeg
arbejdede med sådan noget - og endte med at bruge et lille
lysstofrør. Glødelamper give IKKE et konstant lys, derfor bliver
scanningen IKKE ensartet. Overhovedet ikke.
Kan ikke lige huske hvilken type rør, vi fandt frem til men jeg
mener det var et af de korte med en fatning midtpå. De hedder
noget specielt - kan altså bare ikke lige huske det.
Og vores reelle problem dengang var ikke at vi manglede en dias-
scanner, men at vi skulle lave dias fra røngtgen-foto - i ret stor
størrelse. Vi måtte derfor bruge vores A3-scanner....
Men det blir' næppe de største scanninger du får ud af det.
Eller er affoto fra dia-lærred (som allerede foreslået af en
anden) nok det letteste.
Og bagefter skal du lige have "vendt" farverne.....måske er det
meget lettere at få lavet nye papir-kopier og scanne dem. Så kan
du få lavet kopierne i en størrelse der vil give dig den opløsning
du vil have i de endelige filer.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Børge Larsen

Dato : 01-04-03 22:07

Et lysrør med fatning midtpå hedder et linestra rør. Men det er ikke noget
lysrør, det er nemlig en glødelampe.

"Jesper Hedegaard (slet U6I21)" <jesper@U6I21hedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10492240280.770201320824025@dtext.news.tele.dk...

Fra : Tom Dissing

Dato : 01-04-03 22:25

5600 kelvingraders lysstofrør kan gøre tricket.. Skal lyse meget og være
meget blødt, prøv evt med en hvidgennemsigtig melamin plade, inverter I
Photoshop.
Ikke perfekt, men kan give hæderlige resultater..
Var der tale om potiver, havde det været lettere..
Tom

On 01/04/03 23:07, in article
3e89ff8a$0$10369$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Børge Larsen"

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 01-04-03 19:45

Hvis du har mulighed for at vise dias'ene med lysbilledapperat på lærred så
er det muligt at tage (digitale) fotos af det.

Har selv gjort det med meget godt resultat. Digacam på stativ og blitzen
slået fra (ellers reflekteres den i lærredet).

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Gerner

Dato : 01-04-03 22:33

On Tue, 1 Apr 2003 20:44:50 +0200, "Henrik Hougaard"
<fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> wrote in dk.fritid.foto:

>Hvis du har mulighed for at vise dias'ene med lysbilledapperat på lærred så
>er det muligt at tage (digitale) fotos af det.

Er fremkaldt negativ film ikke det man laver kopier af, på f.eks. fotopapir ?
Er positiv film ikke det der fremkaldt laves til f.eks. dias ?
Jeg har nok glemt en del om film, efter at være gået over til digital.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Lars [8210]

Dato : 01-04-03 23:21

paul wrote:
> [...]
umulige at
> genskabe.
>
> Jeg tænkte måske der er nogen som har prøvet det samme med

hej Poul
jeg har en Nikon LS1000

Hvor i landet og hvor mange??

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-04-03 06:52

> [...]
> der er på billedet. - farverne er umulige at genskabe.
>
> Jeg tænkte måske der er nogen som har prøvet det samme med lidt bedre held

Jeg synes ikke du skal begynde at experimentere med at scanne farvenegativer
/ diapositiver, der er flere, der har forsøgt - incl. mig selv- men det er
faktisk umuligt at få et ordentligt resultat - især fordi man skal bruge en
lyskilde, der der er så tæt på solens kelvin som muligt, for at undgå
farvestik. Ved rettelse af ét farvestik opstår der et nyt farvestik.....
osv. - og jeg har endnu ikke set et godt resultat fra nogen af dem der har
experimenteret. Hvis det kun er et par få stykker du skal have billeder af,
ville jeg foretrække at få dem fremkaldt ved en fotohandler - skal du så
have flere af samme billede, kan du selv scanne fra det positive
papirbillede.
Men hvis du alligevel vil prøve, så kan du se " opstillingen " jeg lavede
for ti år siden - og lidt senere lagde på nettet - den opstilling er
fortrinlig til sort/hvide negativer. Jeg har naturligvis prøvet at scanne
farvenegativer og diapositiver, men med dårligt slutresultat.
Det ville være interessant, dersom nogen ville lægge resultatet, efter
redigering, af et indscannet farvenegativ og eller farvedias ind i dk
binaer.
Opstillingen med lys ovenfra kan du se på http://home19.inet.tele.dk/poulm

Mvh. Poul Petersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-03 07:54

"paul" skrev...
> [...]
kan tyde hvad
> der er på billedet. - farverne er umulige at genskabe.

Du skal, hvis det skal kunne bruges, dels afmaske negativet så
kun selve billedfeltet er synligt (staniol er udmærket, sort pap
kan også bruges) dels slukke for lysstofrøret i din scanner.
Desværre nægter mange scannere at fungere når røret
slukkes...
Lyskilden kan være en arkitektlampe (60w er rigeligt)
men lyset skal difusseres med en hvid opalplade af
en eller anden art. Hvidt papir kan gøre det, men skal dog
være mindst en cm fra negativet.
Negativets orange maske skal fjernes i et billedbehandlings
program. Det gøres nemmest ved at indscanne et ueksponeret
negativ og aflæse værdierne i f.eks. Photoshop.
Efter at disse værdier er fratrukket det indscannede billede
kan billedet vendes. Lidt småjusteringer skal du nok regne med...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-04-03 08:15

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter at disse værdier er fratrukket det indscannede billede
> kan billedet vendes. Lidt småjusteringer skal du nok regne med...

Peter Schrøder.
Jeg vil meget gerne se et resultat af din redegørelse - der skal mere end en
forklaring til for at overbevise mig, før jeg piller ved min scanner. Kan vi
få et billede, der er fremstillet efter din opskrift ????

Poul Petersen.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-03 09:14

"Poul Petersen" skrev
> [...]
vi
> få et billede, der er fremstillet efter din opskrift ????

Nixen, desværre. Min nuværende Aldi-scanner fungerer
anderledes. Den har dioder istedet for lysstofrør og dem
har jeg ikke lyst til at pille ved. Den skal iøvrigt skilles helt
ad, før man får adgang til indmaden.
Men mine tidligere scannere, Arcus, Canon og Microtek
havde alle en lille låge, hvor man umiddelbart kunne nå
ind til røret og hive stikket ud. Canon'en ville ikke køre
når der ikke var lys i røret...
Men jeg kan da prøve uden at afbryde det indbyggede
lys, det kræver nok bare lidt mere blus på arkitektlampen.

Fra : Gerner

Dato : 02-04-03 12:28

On Tue, 1 Apr 2003 20:21:14 +0200, "paul" <getpaul@NOSPAMget2net.dk> wrote in
dk.fritid.foto:

> [...]
>der er på billedet. - farverne er umulige at genskabe.
>
>Jeg tænkte måske der er nogen som har prøvet det samme med lidt bedre held ???

Har du evt. tænkt på at få billederne indscannet hos en fotohandler ?
De digitaliserer dem og lægger dem på en cd eller floppy.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto