Skriger
Fra : Marianne Andersen

Dato : 01-04-03 18:22

Er det normalt at min søn på 10md skriger meget højt og griner bag efter han
kan gøre det MANGE gange i løbet af en dag og hvis jeg siger nej griner han
bare og gør det igen er der andre der har oplevet det samme.

Fra : Bettina Løhmann

Dato : 01-04-03 18:39

"Marianne Andersen" <einer@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> bare og gør det igen er der andre der har oplevet det samme.

Hej Marianne,

Må han ikke skrige? Sådan som du fortæller det, gør han det vist mest fordi
det morer ham og fordi han er ved at afprøve stemmen. Min datter på 10½
måned skriger ikke decideret, men hun har mange andre høje lyde, som vi går
og hygger os med og morer os over, og nogle gange efterligner. Han er jo ved
at udvikle sprog og ved at finde ud af, hvad man kan med sin stemme. Det
nytter ikke noget at sige "Nej" til ham fordi han råber, hvad skulle han
lære af det? Man bruger "Nej" til ting, de gør som de ikke må, men hvis du
siger "Nej" når han råber, ser han det da blot som en "udfordring" og bliver
ved, fordi du "svarer" ham.
Hvorfor ikke bare nyde at han snakker, for det er jo i bund og grund det,
han gør, han afprøver sin stemme og afprøver kommunikation, og som sagt
"svarer" du ham jo sikkert bare ved at sige "Nej". Hvia han griner af de, er
det jo rent for sjov og ikke fordi han er ked af det eller utilfreds, det
burde vel bare være dejligt.

Hvis jeg har misforstået, må du uddybe lidt mere.

Mvh
Bettina

Fra : Marianne Andersen

Dato : 01-04-03 18:45

"Bettina Løhmann" <bettina@REMOVEjubiipost.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh
> Bettina
> ok han sidder stille og leger så smidet han legetøjet fra sig og skriger
højt så han bliver helt rød i hovedet og det er lige meget om jeg giver ham
legetøjet igen han skriger bare og griner bag efter det kan godt være lidt
irreterene og høre på men hvis du siger det er fordi at han bare skal høre
sin egen stemme så holder det vel op igen

Fra : nicolehh

Dato : 01-04-03 19:40

"Marianne Andersen" skrev d. 01-04-03 18:45 dette indlæg :

> [...]
høre
> sin egen stemme så holder det vel op igen

Vil lige "blande" mig lidt her...

Jeg tror også han prøver stemmen af, og jo, det stopper da igen, en
gang...
Min datter er nu 13 mdr. og tro mig, hun træner stadig stemmen, og det
er kun blevet højere...
Fx. hvis hun ligger på gulvet og siger "hej" og vi ikke svarer én gang,
efter at hun har fået svar de 20 andre gange, så ender det med at hun
RÅBER "HARJ" og så er det bare med at svare inden hun hæver stemmen
yderligere...

Lad ham snakke, råbe og skrige lige så meget han lyster, det er hårdt,
men jo flere gange du/i orker at svare, jo hurtigere finder han ud af at
det betyder noget når han giver lyd fra sig!!

Jo hurtigere han får fundet ud af at det er ham der råder over hans
stemme, og jo flere gange han får svar, jo hurtigere finder han ud af at
det er lige så nyttigt at snakke i et mere moderat stemmeleje!!

Held og lykke med det fremover!

http://www.kandu.dk/

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-04-03 04:45

> [...]

griner han
> bare og gør det igen er der andre der har oplevet det samme.

Vores søn på knap 9 måneder gør præcis det samme - både med
skrigene/brølene og med at grine, når vi siger nej. (Det gør vi nu ikke
af hans skrigen, kun når han gør noget, han ikke må. Han er simpelthen
ved at flække af grin, hver gang han hører ordet, så nu prøver vi med
"stop" i stedet for...)

Christina

Fra : OKD

Dato : 10-04-03 21:33

"Marianne Andersen" <einer@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
han
> bare og gør det igen er der andre der har oplevet det samme.

Jeg mener det er alt for tidligt at begynde at opdrage et barn der kun er 10
mdr. Det er først når de bliver lidt ældre, og kan forstå når de gør noget
som de ikke må - og selv der vil de blot syntes det er sjovt. Ordet NEJ bør
i øvrigt kun anvendes når man virkelig mener det, ofte bliver det en uvane
for forældre at anvende ordet i flæng.
Der udover er der ikke noget unormalt i at din søn 'skriger' og griner
bagefter. Han skal jo bare udforske sig selv og sin stemme, og det er
vigtigt at han får lov til dette. Børn har også forskellige måder at
udforske lege på, nogle børn leger f.eks. ved at smide med ting.