Dlink wireless - erfaringer ?
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 01-04-03 17:56

Hey.

Jeg skal have dækket molighed med trådlæs net adgang - 10 Mbit er for lidt -
derfor ser Dlinks 22Mbit (Og uofficielt noget der ligner "44Mbit")
interessant ud til en god pris - Dlink er dog ikke alt for kendt for at lave
høj kvalitets produkter.... Er der nogen der har gjort sig nogen erfaringer
med deres wireless produkter - specielt 22 MBit/44Mbit produkterne ??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-04-03 06:36

On Tue, 1 Apr 2003 18:55:35 +0200, "Uffe S. Callesen" <usc@pc.dk>
wrote:

> Jeg skal have dækket molighed med trådlæs net adgang - 10 Mbit
> er for lidt - derfor ser Dlinks 22Mbit (Og uofficielt noget der
> ligner "44Mbit")

Hvad mener du med "uofficielt 44 Mbps"? Det står tværs over deres
danske websted, så det må da siges at være temmelig officielt.
Men hverken 22 Mbps eller 44 Mbps er standardiseret, så det vil
kun virke med D-Link APs og NICs.

Hvis du vil have noget, der er hurtigere (og standardiseret) i
dag, så er der kun 54 Mbps som 802.11a at vælge imellem. Det har
noget dårligere dækning end 802.11b (11 Mbps).

En interessant standard, der er på vej, men endnu ikke godkendt,
er 802.11g, der også kører 54 Mbps, og som forventes at give
(næsten) lige så god dækning som 802.11b.

> Dlink er dog ikke alt for kendt for at lave høj kvalitets pro-
> dukter...

Nah, jeg vil snarere sige, at de er kendt for at lave produkter
med en lav pris, men også et tilsvarende lavere funktionalitets-
niveau. Den mekaniske kvalitet er vel ca. OK til formålet (home
office).

-A

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-04-03 08:32

<snip>
[...]
</snip>

Ydelsen er så vidt jeg kan se ikke engang tæt på 44Mbit - i mine øjne er der derfor nærmere tale om et marketing stunt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-04-03 09:45

On Wed, 2 Apr 2003 09:32:25 +0200, Uffe S. Callesen<usc@pc.dk>
wrote:

> Hvad mener du med "uofficielt 44 Mbps"?

> Ydelsen er så vidt jeg kan se ikke engang tæt på 44Mbit

"11 Mbps" er heller ikke engang tæt på 11 Mbps "goodput".

> i mine øjne er der derfor nærmere tale om et marketing stunt.

I mine øjne er der blot tale om 'the way of life' for wireless
(og mange andre shared medier).

-A

Fra : Peter Føhns

Dato : 02-04-03 10:10

Linksys kører da på med deres 802.11g produkter herhjemme.(54 Mbit).

Den er desuden kompatibel med 802.11b produkter. (11 Mbit)

Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-04-03 10:25

On Wed, 2 Apr 2003 11:10:12 +0200, "Peter Føhns"
<REMOVEfatz@image.dk> wrote:

> Linksys kører da på med deres 802.11g produkter herhjemme.(54 Mbit).

Desværre er 802.11g endnu ikke godkendt, så hvis man bruger penge
på det, kan man ikke være sikker på, det vil virke med fremtidigt
udstyr, der følger standarden.

-A

Fra : Morten L.

Dato : 02-04-03 12:13

> Desværre er 802.11g endnu ikke godkendt, så hvis man bruger penge
> på det, kan man ikke være sikker på, det vil virke med fremtidigt
> udstyr, der følger standarden.
>
> -A

Tomshardware har for nyligt lavet af test på 11g produktet, og var ikke
særligt imponeret. ISÆR, da der var store problemer med BÅDE at køre 11 og
54 Mbit på det samme AP samtidigt.
Båndbredden må vist bare være "godt nok", eller et incitament til at køre
terminal-services, eller sådan noget.

Mvh
Morten (hvor 11Mbit er rigeligt hurtigt til ADSL brug...)

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-04-03 14:32

<snip>
Morten (hvor 11Mbit er rigeligt hurtigt til ADSL brug...)
</snip>

Problemet er at jeg skal bruge forbindelsen til at flytte filer fra min Filserver til en PC i min stue - filerne er i størrelsesordenen 700 - 800 MB derfor frygter jeg at 11Mbit bliver lige sløvt nok..

Fra : Arne Keller

Dato : 05-04-03 11:09

On Wed, 2 Apr 2003 15:32:16 +0200, Uffe S. Callesen<usc@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Problemet er at jeg skal bruge forbindelsen til at flytte filer fra min Filserver til en PC i min stue - filerne er i størrelsesordenen 700 - 800 MB derfor frygter jeg at 11Mbit bliver lige sløvt nok..

Så skal du efter min mening glemme wireless, anvend kabel og 100Mbps
fuld duplex eller gå direkte på 1000Base-T som nu er meget billigt.

Wireless er godt når man ønsker fleksibilitet men ikke når man skal
flytte tunge filer.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-04-03 12:27

Arne når man investerer i wireless løsninger er du jo lige netop fordi de er
_trådløse_ - altså for at undgå at trække kabler.........

Fra : Arne Keller

Dato : 05-04-03 14:47

On Sat, 5 Apr 2003 13:26:34 +0200, "Uffe S. Callesen" <usc@pc.dk>
wrote:

>Arne når man investerer i wireless løsninger er du jo lige netop fordi de er
>_trådløse_ - altså for at undgå at trække kabler.........

Ja det forstår jeg

Forskellige løsninger har forskellige fordele/ulemper.

Trådløst:
Fleksibelt, hurtig installation, ingen kabler, lav hastighed, dyr
opgradering, kort levetid, sikkerhedsproblemer, få applikationer.

Kabler:
Fast placering, længere installationstid, kabler, høj hastighed,
billig opgradering, lang levetid, ingen/få sikkerhedsproblemer, mange
applikationer.

Løsningerne koster stort set lige meget.

Jeg har installeret en hel del trådløst udstyr og anvender næsten
dagligt trådløs netværk på min bærbare både på kontoret og hjemme, men
begge steder har jeg også kabler som anvendes hvis jeg skal flytte
filer.

Med de erfaringer siger jeg bare at det efter min mening ikke kommer
til at fungere tilfredsstillende med de behov som du opstiller.

Med lidt fingersnilde og opfindsomhed er det ofte muligt at få et
kabel frem næsten usynligt.